Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2050 ggr
[eliinmeyer]
3/3/16, 11:35 PM

Möblera om i buren, hur ofta?

Hej Jag undrar bara hur ofta man ska möblera om i buren eller aa, ändra runt lite. Hur länge är minimum med dagar/veckor emellan? Jag tänker så de inte blir stressade av nya miljöer allt för ofta :) För jag har läst att det kan vara kul för hamstern att man ändrar runt i buren lite så de får nytt att utforska och det hjälper dem att hålla sig stimulerade. Men ja, som sagt, hur ofta ungefär/vad är bästa antal dagarna för Att undvika stress?

Annons:
Majaa12
3/3/16, 11:46 PM
#1

Svårt att säga, det beror helt på din hamster. Vissa gillar nytt ofta medans andra inte gillar förändringar alls. En gång i veckan eller en gång varannan är nog lagom men du får läsa av hamstern, blir den stressad får du göra det mer sällan.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Evovva
3/4/16, 12:26 AM
#2

Jag gör om något varje gång jag städar buren. Så det kan bli 2-3 gånger i veckan ibland.

[lillelull]
3/4/16, 12:44 AM
#3

Möblerade om i början men insåg att min nuvarande hamster inte tyckte det var roligt alls. Blev väldigt irriterad och bökade runt med sakerna som jag hade möblerat om och kom inte till ro alls så nu ställer jag tillbaka allting precis som det är när jag städar och det trivs han bäst med. 

Förra hamstern möblerade jag om oftare, varje städning. 
Så det är nog upp till var och en.
Verkar hamstern obrydd så möblera om så som du tycker är trevligt.

Dvärgvädur
3/4/16, 6:23 AM
#4

Jag möblerar om etfer varje burstädning och jag städar mina burar varannan vecka. Båda mina hamstrar älskar att få nya buteman att utforska. Sedan brukar jag ändra på småsaker under veckorna som går, kanske byter plas på några saker etc. 

Detta är som sagt individuellt. Vissa tycker om att få ett miljöbyte, andra inte. Jag städar som sagt varannan vecka, men byter ibland inredning efter en veckas tid utan att städa den. Det påverkar inte riktigt på samma sätt som om man skulle byta ut allt (bottenmaterial, bo, mat). Detta kan skapa större stress för hamstern. När jag byter ut bara inredingen efter en vecka finns ändå allt de känner sig trygga med kvar, eftersom jag inte tömmer ut det. Om man städar buren varje vecka kan det bli stressigt för hamstern, det luktar nytt och ser nytt ut (med ny möblering) vilket skapar stress i längden. 

Din hamster kommer visa dig vad den tycker bäst om, så prova dig fram och anpassa dig efter honom 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[eliinmeyer]
3/4/16, 10:19 AM
#5

Hur ser man om de blir stressade då? Jag menar de har ju inte direkt så många ansiktsuttryck ;)

[eliinmeyer]
3/4/16, 10:09 PM
#6

Någon som vet hur man ser det? Otålig på svar hehe :D

Annons:
Dvärgvädur
3/5/16, 10:05 AM
#7

Man ser ganska tydligt när en hamster inte trivs. Utgå efter om han verkar lugn och oberörd av att du ändrar möblering oftare, verkar han istället ha svårt att komma till ro ser du att han vantrivs med situationen 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: