Annons:
Etiketterguldhamsterhälsabeteendekosthållning
Läst 1684 ggr
[eliinmeyer]
3/2/16, 11:03 PM

Grönsaker hur ofta?

Hej Jag vet att man ska ge sin hamster grönsaker varje dag. Men hur ofta kan man ge olika grönsaker utan att de blir dåliga i magen eller annat? Gurka vet jag att man inte ska ge för ofta pga det höga vatten innehållet. Ska man inte heller ge sallad så ofta eller är det bara isbergssallad man inte ska ge ofta? Hur ofta kan man ge morot? Jag vet att med kaniner skulle det vara Max 2 gånger i veckan ca annars kunde de bli dåliga i magen, men gäller det samma med hamstrar? Och paprika, majs, ärtor, allt, you name it, om ni har info på vad man kan ge varje dag och vad man ska ge mer sällan så skriv gärna det, uppskattar alla svar :)

  • Redigerat 1/3/23, 1:24 AM av Cireea
Annons:
Cireea
3/2/16, 11:12 PM
#1

Hamstrar ska ha Färskmat varje dag (eller minst tre gånger i veckan åtminstone), det behöver inte just vara grönsaker utan bör vara lite mer varierat.  
Just isbergssallad och gurka innehåller mycket vatten så det bör man inte "överdosera" så att säga, då finns det en risk för diarré. Det finns andra sorters sallad som är bättre att ge, dessa hittar du i vilken mataffär som helst. 

Variera med andra grönsaker och Färskmat, inne på guldhamster iFokus har vi en lista med Färskmat som man kan ge sin hamster. 🙂Så den kan du kika på om du känner dig osäker på vad man kan ge. 

Det kan vara allt från grönsaker till pasta, nötfärs eller kokt kyckling. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
3/3/16, 5:20 AM
#2

Jag vet liksom vad man kan ge, men inte hur ofta eller när det blir för ofta så att säga :)

Evovva
3/3/16, 9:31 AM
#3

#2  Det fick du just svar av i   #1  plus tips om vad du kunde ge då du frågade då du frågade om bara grönsaker.

Varje dag eller minst 3 gånger i veckan

[eliinmeyer]
3/3/16, 11:33 AM
#4

#3 jo nej men jag menar grönsak för grönsak. Liksom är det dåligt att ge majs för ofta? Broccoli, morot osv Om någon vet Eller kan man ge tex morot varje dag utan ett det händer något dåligt?

Cireea
3/3/16, 12:16 PM
#5

#4 Du kan ge varierat med grönsaker flera gånger i veckan. Det händer inget om du ger morot varje dag, men det är onödigt att ge samma grönsak varje dag. Det är bättre att variera färskmaten, alltså inte bara ge enbart grönsaker.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

N
1/3/23, 12:03 AM
#6

Nybörjare här. Varje dag eller minst 3ggr/vecka. Det är jag med på. Men vilka mängder pratar vi om när det gäller färskmat/grönsaker? Är morot en ”morotsslant” eller en större bit ( flera cm ) morot? Eller spenat till exempel- är det ett blad eller många blad? Någon som kan beskriva rätt mängd? Tack :-)

Annons:
HaMsTeRpLaMsTeR123
1/3/23, 12:55 AM
#7

#6: detta är en gammal tråd som du startat, så den kommer troligtvis att låsas. Inte lätt att veta när man precis kommit in på forumet :)

Man bör inte ge Färskmat varje dag, 2-4 gånger i veckan är det som brukar rekommenderas. Färskmat måste då som sagt inte vara just färska grönsaker, det kan också vara torkade Växter, örter, fröer osv.
Mängden varierar på vilken art av hamster som du har. En dvärghamster är tillexempel mycket känslig för socker (stor risk för diabetes) och ska då inte ha söta frukter och bär, även inte så stor mängd Färskmat.. medans en guldhamster är mycket tåligare mot sådant.

Själva mängden ska vara ungefär mellan en tesked och en matsked, som sagt beroende på vad det är för slags Färskmat 😊

Cireea
1/3/23, 1:24 AM
#8

Gud, en supergammal tråd från 2016 där inte ens jag visste bättre än att säga Färskmat dagligen. Det är därför det är så viktigt att kolla datum på trådarna då kunskapen kring hamstrar och deras behov ständigt uppdateras och utvecklas. Det som en gång i tiden var rekommenderat är inte fallet idag.

Vi låser här så kan man starta en ny tråd i ämnet som ger mer uppdaterad och aktuell information.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: