Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning

Grönsaker hur ofta?

2016-03-02 23:03 #0 av: [eliinmeyer]

Hej

Jag vet att man ska ge sin hamster grönsaker varje dag. Men hur ofta kan man ge olika grönsaker utan att de blir dåliga i magen eller annat?
Gurka vet jag att man inte ska ge för ofta pga det höga vatten innehållet.
Ska man inte heller ge sallad så ofta eller är det bara isbergssallad man inte ska ge ofta?
Hur ofta kan man ge morot? Jag vet att med kaniner skulle det vara Max 2 gånger i veckan ca annars kunde de bli dåliga i magen, men gäller det samma med hamstrar?
Och paprika, majs, ärtor, allt, you name it, om ni har info på vad man kan ge varje dag och vad man ska ge mer sällan så skriv gärna det, uppskattar alla svar :)

Anmäl
2016-03-02 23:12 #1 av: Cireea

Hamstrar ska ha färskmat varje dag (eller minst tre gånger i veckan åtminstone), det behöver inte just vara grönsaker utan bör vara lite mer varierat.  
Just isbergssallad och gurka innehåller mycket vatten så det bör man inte "överdosera" så att säga, då finns det en risk för diarré. Det finns andra sorters sallad som är bättre att ge, dessa hittar du i vilken mataffär som helst. 

Variera med andra grönsaker och färskmat, inne på guldhamster iFokus har vi en lista med färskmat som man kan ge sin hamster. GladSå den kan du kika på om du känner dig osäker på vad man kan ge. 

Det kan vara allt från grönsaker till pasta, nötfärs eller kokt kyckling. Skrattar

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Litteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl
2016-03-03 05:20 #2 av: [eliinmeyer]

Jag vet liksom vad man kan ge, men inte hur ofta eller när det blir för ofta så att säga :)

Anmäl
2016-03-03 09:31 #3 av: Evovva

#2  Det fick du just svar av i   #1  plus tips om vad du kunde ge då du frågade då du frågade om bara grönsaker.

Varje dag eller minst 3 gånger i veckan

Anmäl
2016-03-03 11:33 #4 av: [eliinmeyer]

#3 jo nej men jag menar grönsak för grönsak. Liksom är det dåligt att ge majs för ofta? Broccoli, morot osv
Om någon vet
Eller kan man ge tex morot varje dag utan ett det händer något dåligt?

Anmäl
2016-03-03 12:16 #5 av: Cireea

#4 Du kan ge varierat med grönsaker flera gånger i veckan. Det händer inget om du ger morot varje dag, men det är onödigt att ge samma grönsak varje dag. Det är bättre att variera färskmaten, alltså inte bara ge enbart grönsaker.

Sajter: FilmGuldhamster, Hamster, Litteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.