Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 5492 ggr
Dvärgvädur
2016-02-29 07:54

Långa klor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är i ganska desperat hjälp efter tips på hur jag ska hålla min campbellshybrids klor i rätt längd. Ska man klippa hamsterklor? Har stenar i buren, men hennes klor är antagligen för långa för att slipas ner. Jag är rädd att hennes tassar ska ta skada av klorna men jag kommer inte kunna klippa dem. Hon är sprallig som en roborovski och det finns nog inte en chans att jag skulle kunna klippa dem utan att hon sprattlar till och jag råkar skada henne istället. Hur gör ni? Bifogar en bild med usel kvalité men som sagt, snabb hamster haha. Kolla på tassen så ser ni nog att klorna tillochmed är böjda.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[eliinmeyer]
2016-02-29 10:40
#1

Du kan at henne till en veterinär och så kan veterinären lära dig hur du kan göra Har du sandbad i buren? För när de gräver där så sliter de också på hennes klor :)

Dvärgvädur
2016-02-29 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Om jag inte kommer på en lösning är det självklart ett alternativ. Jag har sandbad i buren, men hon är inte superintresserad av det. Skulle nog kunna klämma in ännu fler stenar, har just nu vid vattenskålen för att hon ska slipa ner dem när hon dricker.

Det konstigaste är nog att hon endast har långa klor på framtassarna, inte bak🤔

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[lillelull]
2016-03-01 00:01
#3

Har aldrig haft en hamster som jag behövt klippa klorna på men i din situation hade jag nog tagit kontakt med en kunnig veterinär som kan hjälpa dig..

Jag har alltid sten, och sen har jag sandbad i ett terrakotta fat och klorna har aldrig blivit långa på mina hamstrar.. Men ja .. det är ju nästan omöjligt att klippa själv om hamstern är så som du beskriver, lite sprallig och de är så små klor så jag hade nog om jag var du tagit den till någon som kan, även om det kostar lite så är det nog bäst så inte klorna blir så långa att hamstern råkar bryta de eller det blir obekvämt för den lilla 👋

wildalia
2016-03-01 01:34
#4

Du kan klippa dom själv. Jag använder en nageltång i mindre strl. Håll henne inackskinnet, men håll henne så att du inte lyfter henne. De brukar lugna ner sig då. Ha bra ljus när du skall klippa, så du nte klipper ngt annat. Man måste ta tag i dom i bland när man skall klippa klorna. När dom är så långa kommer hon inte slita ner dom på normalt sätt. De kan brytas i stället. Klipp en tass i omgångar om hon inte vill vara still en längre tid. Men du måste klippa dom. Det är heller inte speciellt billigt att låta veterinär klippa dom.

[lillelull]
2016-03-01 01:38
#5

Nä sjävklart är det bäst att klippa hemma :) Men tror nog TS hade gjort det själv om hon kunde det :)

Dvärgvädur
2016-03-13 14:16
#6

Tack för alla svar! Ska försöka mig på att klippa klorna idag, har en väldigt liten klosax som jag använde till mina kaninungar som jag kommer använda.

Frågan är bara hur jag ska klippa dem, och hur mycket? Tänker att klon kanske inte vill gå av och jag istället råkar böja den. Ska jag klippa precis innan pulpan eller så att de blir hälften så långa som de är nu?

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
Evovva
2016-03-13 15:19
#7

Klipp så  mycket du kan utan att skada pulpan. Men antar att du inte kan klippa så mycket  då jag tror att pulpan också växer med klorna men drar in sig ju mer man klipper klorna. Så är det väl på andra klobärande djur om jag inte har helt fel.

wildalia
2016-03-16 00:30
#8

Jag ser ingen pulpa. Klipp så mkt du kan. Men håll koll på så du inte klipper i TASSEN. De har små fötter. Håll ett stadigt grepp i nackskinnet och ha bra ljus så att du ser. Det går säkert bra.

Evovva
2016-03-16 01:09
#9

Klipp INTE så mycket du kan , Man ska alltid ta lite i taget så man riskerar att klippa i pulpan. Klipper man i pulpan blöder det mycket. #8 Hamstrar har pulpa  Och man bör aldrig hålla hamstern i nackskinnet. Den kan då lätt bli stressad. Be hellre om hjälp att hålla den

91Marran
2016-03-16 13:02
#10

#9 Har du ett bra grepp så håller den sig lugn.

Mvh
Mig

wildalia
2016-03-16 21:55
#11

#9 hur tycker du att man skall hålla dom ? De blir inte stressade utav att man håller dom i nackskinnet snarare tvärrtom. Dom blir stressade utav att de inte känner marken under sig. Det är inte som att lägga en kanin på rygg precis. Jag klippte mina hamstrars klor kort. Pulpan ligger väldigt långt in och den syns relativt bra. Klipper så långt in där de långa håren börjar.

Evovva
2016-03-16 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

När klorna är vana att bli klippta så drar pulpan in sig och blir kortare, Detsamma gäller kaniner man klipper klor på regelbundet. Men pulpan växer med klorna ju längre klor ju längre pulpa. Därför ska man klippa lite i taget så pulpan får möjlighet att dra in sig.  Ta ett stadigt grepp över ryggen men inte för hårt. tumme och pekfinger på varsin sida under varje framben. 

En håller hamstern och någon annan klipper klorna.

Dvärgvädur
2016-03-17 12:46
#13

Jag har lyckats klippa toppen av en klo. Får ta det sakta men säkert haha, jag klipper vid korta tillfällen, hon tröttnar lätt och är inte gärna stilla. Jag ska försöka klippa det värsta, alltså så att de blir raka igen. Klipper absolut inte i pulpan utan börjar med topparna och låter den dra in sig. Tack för all hjälp! Återkommer säkert med något senare ;)

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[eliinmeyer]
2016-03-17 21:10
#14

Någon som har bild på hur långa klorna ska vara så de inte är för långa? Jag har sandbad och stenar i min hamsters Bur, som han använder, men känna ändå som om hans klor växer, mest på bakbenen

wildalia
2016-03-17 22:19
#15

#12 Det är väl en stor skillnad att hålla en guldhamster jämfört med en dvärghamster ( cambells ) 😏 Hur tänkte du att man skulle hålla en liten dvärghamster som på din bild. En dvärg är ju knappt hälften så stor som en guldhamster.

[dvärgkaniner]1
2016-03-18 10:16
#16

Du kan klippa klorna själv🙂 Jag brukar ha en sten i buren till mina hamstrar, eftersom att då slippas klorna ner.

Upp till toppen
Annons: