Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningkinesisk
Läst 4311 ggr
Rutabaga
2/26/16, 6:37 PM

Kinesisk hamster, skillnader hälsa

et här är kanske en lite svår fråga, men vi provar. Är väldigt nyfiken på kinesiska hamstrar och med tanke på att de tillhör ett annat genus än resterande hamstrar som hålls som husdjur undrar jag lite hur de skiljer sig åt vad gäller sjukdomar. Ögonsjukdomar till exempel, som vit och röd fatty eye? (Hittade ingen information alls om detta på hela Google!) Diabetes?  

Ni som har/har haft kineser får gärna berätta vilka sjukdomar era hamstrar har stött på, om några :)

Vänligen, 

Elin 

Annons:
MaaariaS
2/27/16, 1:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har kinesiska hamstrar och än så länge har jag jag inte haft nån sjuk kines 🙂 Jag vet inte riktigt om dom har lättare för att få diabetes, men jag har testat för diabetes och allt var bra 🙂

Helt underbara djur är det,snälla och trevliga ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rutabaga
2/27/16, 11:55 AM
#2

#1 Så fin man kan vara då! Såna pigga, nyfikna ögon.

Det största problemet med kinesiska hamstrar som det ser ut nu verkar vara att hitta en 🤔

Vänligen, 

Elin 

MaaariaS
2/27/16, 1:42 PM
#3

#2 Ja hitta en är inte helt lätt hahaha 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Odette
3/1/16, 3:59 PM
#4

Diabetes finns som sagt, men jag tror inte det är vanligare hos kineserna än dvärghamster arterna. Fatty eye etc har jag heller aldrig hört talats om hos kineserna, å andra sidan finns det inte så mycket info om dem kan jag tycka. Men var det vanligt med ögonproblem skulle det nog ha stått nånstans tycker jag :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roonja
3/3/16, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#5

Kineser är väldigt friska gnagare :) Aldrig varit några problem :)

MaaariaS
3/3/16, 2:05 PM
#6

#5 Åh älsklingarna då ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
Rutabaga
3/3/16, 2:24 PM
#7

#5 Gud vad fina! De ser så pigga och nyfikna ut 😍Vill haaa!

Vänligen, 

Elin 

Odette
3/4/16, 4:01 PM
#9

De är ju verkligen super trevliga, lite mer som råttor än hamstrar. Älskar att hänga med sittandes på axeln eller i tröjan, väldigt sociala, mysiga och snälla 😊

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Rutabaga
3/4/16, 4:41 PM
#10

#10 Det låter helt underbart! Jag har haft råttor förut och älskade dem, så mysiga djur. 

Vad vacker din Ihleya är!

Vänligen, 

Elin 

Roonja
3/6/16, 9:06 PM
#11

Ja lite som råttor och möss. De luktar dock inte som möss och råttor på långa vägar. Kineser är praktiskt taget luktfria enligt mig :)

Helena1978
3/7/16, 12:28 AM
#12

Jag har haft några kinesiska dvärghamstrar förut, den sista honan jag hade födde en kull 4 dagar efter hemkomst från zoobutiken, den hane jag behöll ur kullen utvecklade diabetes i tidig ålder, mamman till kullen utvecklade aldrig diabetes. Hur det gick med de övriga kullsyskonen vet jag inte då jag lämnade dem på zoo. Nu var det Imazo hon kom ifrån, och det var oxå där hon blivit med ungar, då zoopersonalen beställde hem henne direkt därifrån. Jag rekommenderar verkligen en kinesisk dvärghamstrar, de brukar vara helt underbara djur, och alla utom den sista honan har varit hur trevliga som helst att hantera. Honan jag köpte från zoobutiken var inte trevlig alls, hon bet mig precis överallt där hon kom åt, hon bet på all blottlaggd hud så att blodvite uppstod, och detta helt oprovocerat. Dock behöll jag henne ändå, tills hon dog av ålderdom.

Rutabaga
3/7/16, 10:19 AM
#13

#11 Det är ju jättebra! 

#12 Vad dåligt av Imazo, fast blir inte så förvånad tyvärr… Hur gick det med hanen som utvecklade diabetes? Om de får diabetes tidigt brukar det väl innebära mer allvarliga symptom?

Skönt att läsa att du har positiva erfarenheter av kinesiska hamstrar annars! Håller på att försöka hitta ett terrarium nu, sen får jag bara vänta och längta tills en unge dyker upp… Och det kan ju ta ett bra tag.

Vänligen, 

Elin 

Annons:
Rutabaga
3/7/16, 10:22 AM
#14

Förresten, hur länge har era kinesiska hamstrar levt?

Vänligen, 

Elin 

Roonja
3/7/16, 3:17 PM
#15

De brukar bli mellan 2-4 år. Oftast blir de rätt så gamla.

Rutabaga
3/7/16, 3:48 PM
#16

#15 Vad skönt! Det är så tråkigt som med till exempel möss, som inte brukar leva så länge, men som man ändå blir väldigt fäst vid tack vare deras trevliga personligheter. Ah, det finns så många underbara gnagare… 😍

Vänligen, 

Elin 

MaaariaS
3/7/16, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Mina två som gått bort har bara levt i 1,5 år,men jag hoppas att dessa jag har nu ska leva längre ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rutabaga
3/7/16, 4:28 PM
#18

#17 Synd att de inte levde så länge :( Var de ändå pigga mot slutet?

Och så himla söt! Älskar den lilla svansen ❤️

Vänligen, 

Elin 

MaaariaS
3/7/16, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Ja det var synd,ja dom var pigga ända till slutet ❤️

Sötaste Ludvig,svansarna är så söta  ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Rutabaga
3/7/16, 5:27 PM
#20

#19 Skönt det i alla fall! Haha, lilla svansen… Så förfärligt söt! ❤️ Tänk att svansar kan vara så gulliga 😃

Vänligen, 

Elin 

Annons:
MaaariaS
3/7/16, 6:19 PM
#21

#20 Kinessvansar är helt underbart söta ❤️Älskar dom 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Helena1978
3/14/16, 5:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10
#22

#13 Hanen med diabetes avlivades, och han hade tydliga symptom.

Dock har jag som sagt bara positiva upplevelser av Kinesisk dvärghamster sedan tidigare. Bjussar på lite bilder.

Rutabaga
3/14/16, 7:17 PM
#23

#22 Vilka fina bilder på fina hamstrar! Tycker särskilt mycket om hänga-på-tummen-bilden och närbilden där man ser den lilla nosen tydligt😃

Synd att hanen behövde avlivas, jäkla sjukdomar…

Vänligen, 

Elin 

MaaariaS
3/14/16, 10:37 PM
#24

#23 Hänga på tumme är dom bra på 😃

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: