Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1588 ggr
[eliinmeyer]
2/25/16, 9:53 PM

Nyser

Hej, många inlägg från mig nu ;) Min hamster har nyst några gånger, kanske 2 gånger det hänt, ena gången nös han 3 gånger och andra gången 1 gång. Jag trodde det var inget att oroa sig för då tex vi människor nyser och det är inget konstigt, men tydligen kan det vara ett tecken på att den är sjuk. Ska jag oroa mig? Han är pigg och nosen rinner inte förutom att den är lite blöt/glänser, men då rinner den väl inte?

Annons:
Cireea
2/25/16, 9:54 PM
#1

Din hamster kissar vad vi tror är blod utifrån det du skrivit och nu berättar du detta, känner du inte själv att du bör åka till en veterinär istället för att ställa massor av frågor på ett forum? 🤔

Ju förr du åker in desto bättre, är det något allvarligt måste hamstern få hjälp snabbt. Väntar man för länge kan det vara försent .. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2/25/16, 10:03 PM
#2

Är inte detta forum till för att ställa frågor på? Jag är väldigt rädd just nu, vet inte vad jag ska göra då allt går fel på en och samma gång. Så jag vänder mig hit för att snabbt få svar på mina frågor av folk som äger hamstrar och har erfarenhet för att kunna se om det är något att oroa sig för eller inte. Tror jag att något är väldigt fel så ringer jag veterinär, jag är inte blåst.

Cireea
2/25/16, 10:06 PM
#3

#2 Självklart kan man ställa frågor men när det handlar om ett djur som uppvisar flera tecken på att inte må bra så ringer man veterinären direkt istället för vänta. 

Jag har sagt mitt nu i alla fall, lycka till med din hamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2/25/16, 10:08 PM
#4

Jag har hamster för första gången så jag vet inte så mycket om vad som är tecken på lite fel, lite mer fel, eller väldigt fel. Så förlåt mig då

[lillelull]
2/25/16, 10:44 PM
#5

Tycker också du ska ta den till veterinären direkt!

[eliinmeyer]
2/25/16, 10:48 PM
#6

#5 ringde precis till dem och de sa att jag skulle avvakta till imorgon och boka tid om det inte blev bättre

Annons:
[eliinmeyer]
2/25/16, 10:49 PM
#7

Men är det någon annan som har en hamster som nyser lite då och då och det är ingen fara med den eller ska de inte nysa allas, utan det är tecken på att den kan vara sjuk?

Cireea
2/25/16, 10:59 PM
#8

#7 En hamster kan nysa, men det är tecken på att något inte är riktigt som det ska.
Det kan vara damm i buren, exempelvis damm från Bottenmaterial eller liknande som hamstern andats in. Det kan också vara en  allergi, en förkylning eller lunginflammation. 

Av alla hamstrar jag haft (och har just nu) så har jag aldrig hört en hamster nysa. Och det är en hel del hamstrar om jag säger så. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[lillelull]
2/25/16, 10:59 PM
#9

Nä jag har då aldrig haft en hamster som nyser, återkom när du varit hos veterinären så vi vet hur det har gått med den lille. 

Men gå till veterinär!

Jag har åkt in akut mitt i natten och kvällar helger allt går.

[eliinmeyer]
2/25/16, 11:19 PM
#10

När jag ringer i morgon om kisset igen så passar jag på och frågar om nysningarna. Jag har hampaströ, vilket jag hört inte ska damma. Men han har fått springa lite på golvet där vi har heltäckningsmatta, tror ni det kan bero på dam i den? Sen var det ju 1 vecka och några dagar sedan jag "städade" buren så ska göra det imorgon tänkte jag då den luktar kiss. Men han har inte rinnig nos eller ögon, kan det fortfarande vara förkylning då? Jag ska läsa på lite om lunginflammation och så får vi se vad veterinären säger :)

[lillelull]
2/25/16, 11:47 PM
#11

Jag tycker fortfarande du ska till veterinären ..istället för att diskutera sönder det här. Även om man är här för att diskutera så tycker jag när det gäller djurets hälsa. Är djuret sjukt så ska man ta det till veterinären.
Och det har varit så mycket nu här och sen är han från djuraffären också och då vet vi inget om föräldrar eller djurhållning och det är ofta djur från djuraffärer kan ha med sig en massa sjukdomar som visar sig när de kommer hem sen.

[eliinmeyer]
2/25/16, 11:55 PM
#12

#11 Jag har tyvärr inte möjligheten att åka just nu. Sedan som jag sa så ringde jag till veterinären och de sa att vi skulle avvakta, så då tänker jag att jag lika gärna kan få redan på så mycket jag kan istället för att bara fundera. Jag vet redan att hamstrar kan ha med sig sjukdomar från djuraffärer men betyder det att jag inte ska försöka hitta hjälp om han nu har de här sjukdomarna. Tycker du jag ska lämna tillbaka han i protest?

[lillelull]
2/26/16, 1:02 AM
#13

Det har jag ju då aldrig föreslagit eller antytt överhuvdtaget. Jag har bara sagt att du ska ta hand om din hamster och ta den till veterinär. Var i dessa ord finner du att jag ska lämna tillbaka honom till djuraffären?

Annons:
[lillelull]
2/26/16, 1:06 AM
#14

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar-2082381 Här har du en länk om sjukdomar så kan du skumma igenom där och kanske få svar på dina frågor. Jag kan däremot antyda att köper man från en uppfödare så får man livslångsupport och kan då vända sig till denna angående frågor och de får man inte av en djuraffär. De kan jag säga Men har aldrig sagt att du ska lämna tillbaka hamstern, däremot tycker jag att man aldrig ska köpa djur i djuraffär. Men de är en annan sak.

[eliinmeyer]
2/26/16, 1:20 AM
#15

#14 Jag har sagt 100 gånger nu att jag har pratat med veterinär och hon sa själv att det inte fanns mycket att göra just nu så vi skulle avvakta och kolla om vi behövde åka in imorgon. Nej jag vet att du inte sagt set, men jag börjar bli trött på att höra hela tiden att man inte ska göra det, speciellt nu efter jag redan köpt hamster. Jag vet att de kan medfölja sjukdomar, jag vet att de kan vara aggressiva, jag vet att djuraffärer inte har 100% koll på vart deras hamstrar kommer ifrån och jag vet alla positiva saker som kommer av att köpa en hamster från en uppfödare, tack. Jag håller på att ta hand om min hamster, tro mig, jag vill att han ska bli frisk. Men när du började med att prata om att han kom från djuraffär så blev jag irriterad för jag vet att han kommer därifrån. Och jag förstår inte vad du vill att jag ska göra med den informationen? Därav "lämna tillbaka han i protest?". Det jag vill få reda på mer nu genom denna tråden är vad det skulle kunna vara, som ni tror. Tack för länken :)

[lillelull]
2/26/16, 12:49 PM
#16

Ja däremot så måste du ta och lugna ner dig lite och sluta försöka läsa ut något som ej finns där. Vi alla här vill ju bara en sak. Att hamstern ska må bra. För alla här tycker om hamstrar. Och vi uppmanar dig till att gå till veterinären då han verkade påtagligt sjuk såsom du beskrev det. Och hamstrar är känsliga små varelser så det är ju alltid bäst att åka in så tidigt så möjligt. så då var det fine med det. Jag hoppas det går bra och att du får den hjälp du behöver, jag fortsätter följa tråden för jag vill gärna veta hur det har gått men jag tänker inte diskutera saker mer för du blir bara sur och tar det på fel sätt. Och jag menar inget illa, jag bara orkar inte gå å bli ovän med en person på internet över hamstrar.

[eliinmeyer]
2/26/16, 1:51 PM
#17

Känner bara spontant att man inte kan förvänta sog någon att vara lugn när deras djur inte är på topp. Jag är inte sur men irriterad. Nu på morgonen så kissade han igen och denna gången så var det normal färg. Men jag ska hålla koll på han som veterinären sa och så ska jag ringa ikväll igen även om det blir bättre och höra hur jag ska gå vidare. Han är pigg och så, han äter normalt, dricker gör han. Men tyckte det verkade som han försökte kissa igår men att det inte kom ut något eller så var det väldigt lite som kom ut. När jag håller på med han och han får springa runt lite så verkar han inte mindre pigg än vanligt utan springer runt och klättrar och har sig. Så jag vet inte förutom att han kissade ofta och rött så finns det inte så många mer symtom som är tydliga

[lillelull]
2/26/16, 4:13 PM
#18

Vad är det för veterinär som du ringer? De flesta vet brukar vilja att man kommer in tänker jag rent spontant! Men det är ju bra att du har kontakt med en veterinär!

[eliinmeyer]
2/26/16, 6:58 PM
#19

#18 Jag ringde till distriktvertrinärerna i Dingle tror jag, eller lilla Edet. De som cireea tipsade om. Men nu så är han piggare än någonsin och springer runt i sin Bur och håller på. Inget mer rött kiss, bara vanligt. Ingen lös avföring, inget ur ögon eller nos. Han har nyst igen så får ringa om det, kan tänka mig att det kan vara dam från vår heltäckningsmatta som han är allergisk mot. Men som sagt inget ur ögon eller nos. Konstigt att det bara kom sådär och nu är han helt normal igen. Han har druckit lite mer än vanligt men det kan vero på att han kanske druckit när jag inte sett då han varit lite blyg förr och vågar vara ute i buren lite mer nu när jag också är vaken

emiliagronvall
2/26/16, 9:21 PM
#20

Hoppas verkligen det går bra för din lilla hamster önskar er all lycka❤️❤️ Du får berätta hur det gått sen men tyvärr har jag själv inte vart med om detta själv men jag har också hamster från butik fast han hann bara vara där en halv dag innan jag köpte honom och de är precis lika fina som hamstrar från uppfödare. De om några är värda mycket kärlek❤️ Jag vet att hamstrar från uppfödare är säkrare att köpa men alla hamstrar är fina❤️❤️❤️ HOPPAS ALLA FÅR EN JÄTTEFIN DAG, GE KÄRLEK TILL ERA HAMSTRAR💞

Annons:
[lillelull]
2/26/16, 9:38 PM
#21

#20 ja alla hamstrar och djur är fina men man borde trots detta ändå bojkotta djuraffärer för att fortsätta stödja de gör bara att de kan fortsätta köpa in djur från grossister och jag tror inte du har sätt hur illa djur har det hos grossister där djuraffärer köper in för då hade du nog inte velat köpa djur i djuraffär. 

Och det ligger mycket bluff å båg i djuraffärers snack om att de kommer från uppfödare de vet jag för jag har gjort väldigt mycket snokande i detta och det är ingen seriös uppfödare som säljer sina djur till djuraffärer.

De har inget med att göra om hamstrarna är finare från uppfödare de har med att göra om vad man vill stödja, vill man stödja dålig uppfödning där djuren blir illa behandlade eller där de föds upp på både sjuka, gamla och djur som ej borde avlas på så visst kan man ha de på sitt samvete och ta hem ett djur som KAN bli sjukt och kan ha defekter som inte går att göra något åt. 

Sen klart ja djur från djuraffärer behöver inte vara sjuka men de är ungefär lika säkert som att att skrapa en trisslott.. ibland vinner man men oftast inte.

Kolla lite på de så ska du nog se att du hade valt en uppfödare före en djuraffär.

[lillelull]
2/26/16, 9:41 PM
#22

efter en enkel liten goggling kan jag ge detta iaf… så får du ett hum om hur det kan se ut..

http://hamsterfakta.weebly.com/djuraffaumlrer.html

[lillelull]
2/26/16, 9:45 PM
#23

Och detta gäller inte bara hamstrar.. 

Och även djuraffärer som ex Zoogiganten i Lomma som har sina " egna " uppfödare.. De är inge bra heller ska man veta. 

De döljer sig bakom en väldigt fin fasad.

Har tyvärr fått höra otrolig hemska saker om både deras såkallade " seriösa" uppfödare och deras " egna veterinär" 

Som inte bryr sig ETT SKVATT om hur djuren mår.

91Marran
2/27/16, 10:39 AM
#24

Veterinären bad mig avvakta för de var inte så kunniga på hamstrar kl.21 på kvällen. Morgonen dagen efter låg den död. Det kan gå fort. Många hamstrar piggnar ofta till innan de dör. :-( Att du inte tar hamstern till veterinären betyder att du bryter mot djurskyddslagen. Vill du gå till läkaren när du är sjuk? Om du inte kan/vill ta hamstern till veterinären så kanske någon annan härinne kan ta över hamstern och göra det. :-) Hade du köpt från en seriös uppfödare så hade du fått reda på vad det krävs att ha hamster och då säkerligen insett att det inte är något för dig. Man avvaktar aldrig att ta en hamster till veterinären, såvida det inte är någon pytteliten förändring på hamstern. Jag må låta hård, men tycker man att djur ska lida (skiter i att åka till veterinär) då behöver man ett uppvaknande. Bara för att man tycket att en zhuzhu pets hamster ser rolig ut så är de inte att förväxla med en riktig. Hört många som köpt hamster till sina barn för att den gillat sina leksaker. Säger inte att det är så i ditt fall, men känns lite så. En hamster är ett stort ansvar och kostar en hel del pengar. Ett framtida tips. Ring till veterinären först och fråga sedan här för att få bra underlag till veterinären. :-) Det är i alla fall bra att du har uppmärksammat att din hamster inte mår bra :-)

Mvh
Mig

[lillelull]
2/27/16, 4:34 PM
#25

Hur har det gått nu?

[eliinmeyer]
2/27/16, 4:39 PM
#26

#24 ursäkta? Tror du verkligen att jag är en sån person som bara köper en hamster för att det verkade kul för stunden? Nej! Jag har läst på myyyycket innan jag skaffade den och vet en hel del. Så döm mig inte innan du vet allt. Jag tycker inte djur ska lida, men om jag ringer till en veterinär och veterinären säger något så får jag väl lite på hen, hur ni än nu tycker det låter det som hen säger. Som sagt är ni själva inga vetrinärer och ja ni kan nog bedöma när ett djur mår bra och inte som vem som helst men kom inte här och säg hur bra jag tar hand om djur och inte! Jag vet vilket ansvar det kommer med har haft många djur förr, kaniner, katter, hund, marsvin osv, så jag är inte efterbliven när det gäller djur världen. Om du tycker jag låter som en sån person som bara köper den för den är fin så har du väldigt fel. Däremot låter du lite som en besserwisser. Jag kan ta hand om min hamster själv bra tack, ingen annan behöver ta hand om den. Ni är inte här och ser hur den beter sog och mår, därför kan ni inte dämma av situationen på det sättet som ni verkar tro att ni kan. Jag vet att ni fattar när man bör ta den till veterinär, tack ni har sagt det, ni behöver inte upprepa det, jag kommer göra det om veterinären tycker jag behöver det. Han mår bra, fortfarande pigg, kissar vanligt, äter och dricker vanligt, inget fysiskt fel vad jag kan se från ögon osv. Tack. Bara önskar att du och många här kan sluta döma så fort

91Marran
2/27/16, 5:17 PM
#27

#26 Veterinären behöver se den för att veta om den behöver vård. Inte alltid, men oftast. Har blivit avfärdad av veterinär så många gånger att jag inte litar fullt ut på dem när de säger att jag måste avvakta. Flera djur har avlidit på grund av det. Visst jag kan avliva själv, men vill ju försöka allt först, samt att en spruta är humanare än nacken. Vi vill bara din hamsters bästa och det vill säkerligen du också. Vi vill inte att du ska behöva ångra något efteråt. Vad bra att den mår bättre och bättre. Hoppas att det fortsätter så. :-)

Mvh
Mig

Annons:
[lillelull]
2/27/16, 5:26 PM
#28

Dock måste du acceptera att du får både negativ kritik eller bra respons på ett öppet forum. Och sen kan jag från min egna observation också kanske tänka att många här ser att du har ju skrivit väldigt många inlägg med frågor och saker gällande hamsterns hälsa och kost och därför kanske det kan ses som en okunskap eller att du ej är påläst ordentligt. Sen OM så är fallet den kan spekuleras fritt för det vet ju egentligen ingen annan än du själv, (du kanske är påläst och bara vill ha andras åsikt) men detta är ett öppet forum där alla får säga vad de tycker och de får man faktiskt ta och acceptera som sagt, ibland så tycker vi olika och vi är olika men oftast kan vi samsas om att vi är olika och tycker så men ibland går det också snett. Sen är du ju kanske rätt ung som jag förstått det och då kanske det kan vara lite tufft att få kritik.. Så inget illa menat men jag hoppas att du kanske får någon klarhet i varför det kan bli som det har blivit i denna tråd..

[eliinmeyer]
2/27/16, 5:57 PM
#29

#28 kritik är inte samma sak som att vara spydig dock

[lillelull]
2/27/16, 7:34 PM
#30

Må så vara men det är så du uppfattat det. Det kanske inte är menat att vara spydig, jag tyckte det var väldigt spot on och kunde inte sagt det bättre själv. Men nu anser jag att det är slut pratat och ev admin låser tråden eller att vi lämnar det och tar upp en ny tråd om din hamsters nuvarande skick för det känns som denna tråd inte leder någonvart mer än till irritation från alla parter..

[eliinmeyer]
2/27/16, 9:38 PM
#31

ja om folk hade gett kritiken på ett trevligt sätt hade det inte vart några irritationer. Men jag förstår inte varför vi måste låsa tråden för det? Kan man inte fortsätta här?

Upp till toppen
Annons: