Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2111 ggr
[eliinmeyer]
2016-02-24 21:54

Gnager på buren

Hej Jag håller på att göra min hamster tam just nu och är snart där. Men just nu håller jag på att hålla han utanför buren för att få han att bli ännu mer van vid mina händer. Men problemet är då att jag tror att han nu har fattat att världen är lite större än bara hans Bur då han har fått springa runt lite också på golvet. Så nu, så fort jag sätter ner han i buren igen så försöker han ta sig ut. Jag har en duna så det är inget galler han gnager på men har kanter där locket och botten möts där han biter. Hur gör jag för att få stopp på det här? Ska jag ta ut han oftare ifall det är så att han vill springa runt mer, eller mer sällan för att han inte ska känna sig instängd i sin Bur utan "vänja sig" vid att det är lite trångt, eller ska jag fortsätta som vanligt och hoppas på att han slutar till slut? Uppskattar all hjälp!! :)

Annons:
Cireea
2016-02-24 22:07
#1

Vad har din hamster i buren? Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut?

Det låter som att din hamster helt enkelt är understimulerad och uttråkad i sin Bur, därav att han försöker ta sig ut när han insett att det finns roligare saker att göra utanför buren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-02-24 22:19
#2

Ja det kan vara så, dock har han bara sprungit runt, det har inte varit massa saker att hålla på med. Han har ju inte gjort så förr, men nu tror jag kanske han har insett att det inte är lönt och att han inte kommer ut för han verkar slutat nu, men vet ju inte om han börjar igen..

[eliinmeyer]
2016-02-24 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är bild :)

[lillelull]
2016-02-24 23:25
#4

Ibland slutar de, första dagarna jag hade min kille hemma så klättrade han på galler ventilationen på min Bur och verkade helt galen trots att han vart ute hela kvällen. Men nu gör han aldrig sånt längre. Han gillar att sysselsätta sig med att bita på pinnar, så kanske det hade varit något för din hamster också? Så han kan få gnaga på annat än gallret. jag köper pinnar för jag är en sån som inte orkar gå ut och leta upp lämpliga träd slag och sen torka och hålla på, sen ska man unvdika björk och annat som kan vara giftigt vissa innehåller garvsyra (rönn och asp) och barrträd är dåligt. sen finns de en del andra man ska undvika men ja kolla så det inte är giftigt! Så köp en påse med pinnar om du är som jag ( Lat) och inga såna sockrade kosntiga gnagsaker de säljer i affären utan rena pinnar :)

[eliinmeyer]
2016-02-24 23:57
#5

#4 jo jag har 3 små pinnar från ett äppleträd vi har i vår trädgård, men han verkar inte bry sig så mycket om dem. Han har gnagt på dem en eller två gånger, men inte så mycket mer än så.

[eliinmeyer]
2016-02-24 23:57
#6

Men han gillar det mjölkpaket som jag skärt hål i och grejat med, tror ni att han skulle uppskatta en äggkartong eller liknande? Gör det något om man ändrar om för mycket i deras burar de första veckorna eller tror ni de tycker är kul med omväxling?

Annons:
[lillelull]
2016-02-25 00:06
#7

Du kanske kan göra en lekhage med roliga leksaker som han kan få komma ut och leka i med lite kartonger och allt vad som finns att leka med :) Äggkartong går hem här!

emiliagronvall
2016-02-26 21:29
#8

Min hamster gjorde så när han var ny. Det höll på i en period men efter ca 2 månader slutade det när han började vänja sig vid buren och insåg att det var ganska bra den också så vänta, det kan ta tid!

91Marran
2016-02-27 10:16
#9

Lär hamstern att han får komma ut samma tid varje dag. Det kan minska hans stress. Gärna flera korta tidsbestämmda stunder och samma plats vid samma klockslag. Stress är inte bra för en hamster och kan leda till beteendestörningar och minskad vikt. Fick tips av veterinären med min ena hamster att hålla fast vid rutiner och ställa buren vid ett lugnare ställe.

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-02-27 16:42
#10

#9 ja han har slutat nu, men jag tror också att det kan ha varit för att jag tog av locket på buren så jag kunde få tag på han lite enklare då han gillar att sitta bakom sitt Hjul i hörnet, då kanske han kände lite förvirring och kanske stress över varför han kunde gå över kanten förut men inte nu, så jag har slutat med det och tar bara ut han ur luckan i taket och nu har han slutat helt :)

91Marran
2016-02-27 17:22
#11

#10 Vad skönt! Hoppas att det håller sig så. :-) Ett tips är att aldrig mata genom galler. Det kan ge upphov till gallerbitande. Inte något man tänker på alltid, särskilt inte jag. Haha :-)

Mvh
Mig

[eliinmeyer]
2016-02-27 17:59
#12

#11 nej jag har inte gett maten genom gallret haha, utan öppnar ju det för att komma in, eller hur menar du? Sedan det enda stället han när gallret är uppe på sitt hus men där är han typ aldrig :)

91Marran
2016-02-28 00:41
#13

#12 Vissa matar genom att lägga in via gallret, då smakar gallret mat och så är de igång.

Mvh
Mig

Annons:
[eliinmeyer]
2016-02-28 11:09
#14

#13 aha nej det gör jag inte, så det är nog ingen fara ;)

Upp till toppen
Annons: