Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 725 ggr
Ceratico
2/21/16, 1:34 AM

Det här med mat

Jag känner mig helt vilsen i det här med Foder till guldhamstern. Imorgon kommer jag ta över en 9 månaders gammal guldhamster och alla dess till tillbehör, troligtvis skickar det med mat också. Om de inte gör det kommer jag köpa en påse på djuraffären men efter det vill jag blanda eget. Jag vill blanda eget från grunden, det vill säga inga färdiga hamsterblandningar som sedan blandas ut med annan färdig hamsterblandning som man sedan tillsätter en undulatblandning till.
Men jag är lite vilsen på hur jag ska gå till väga med detta. Hade tänkt ha axa grynblandning som den grundliga basen, men vilka fröer kan jag köpa hem och blanda med? Hemma finns redan krossat bovete, seasam, quinoa, krossade linfrön, pumpafrön och hirs som jag själv använder i bakning. Har torrfoder till katterna som jag kan blanda i (Acana chicken/turkey om jag minns rätt). Det innehåller nästan bara kött och grönsaker så kan tänka mig att det fungerar bra.

Hur mycket ska jag ha av allting?
60% grynblandning
10% torrfoder/katt
30% fröer
10% torkade grönsaker/frukter
Är det ett bra recept att utgå ifrån, eller ska jag ha mer/mindre av något? Har jag missat något som är viktigt/nödvändigt/bra att ha i?

För den delen kan jag vara öppen för olika fågel-frö-blandningar som jag kan ha i istället för att mäta upp de olika fröerna för hand. Ni får gärna kommer med tips på märken och gärna vad de innehåller också. Har ni egna recept är det bara att posta dem här så kanske jag lär mig något av det!

Tack på förhand.

Annons:
[lillelull]
2/21/16, 1:52 AM
#1

De där med kattmat kolla så du väljer ett bra märke utan tillsatt Taurin.

Majaa12
2/21/16, 2:33 AM
#2

Torrfoder till hund använder dom flesta, men till katt kanske funkar oxå :) Längst ner på sidan finns ett bra recept med rätt näringsvärden! http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allmänt/foder-mat-18550626

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

91Marran
2/21/16, 2:42 AM
#3

#2 Vad då 47% kolhydrater? De ska ha runt 65% rekommenderar de ju. Jag hänger inte med där riktigt.

Mvh
Mig

Ceratico
2/21/16, 4:26 AM
#4

#1 http://acana.se/vara-produkter/acana-regionals/wild-prairie-cat-kitten/ Vad jag kan se så innehåller det inget tillsats taurin :)

#2 Hur räknar jag ut egna procentvärden sådär? Jag är värdelös på mattematik så lite hjälp vore omtänksamt.

[lillelull]
2/21/16, 4:56 AM
#5

jag kör alltid med eukanuba till katten och hamstern

 jag tycker de tillsätter såmycket konstiga kryddor o grejer i acana!

[lillelull]
2/21/16, 4:58 AM
#6

Ingefära är väl inget hamstrar ska äta?

Annons:
Ceratico
2/21/16, 5:49 AM
#7

#5-6 Jag kan tänka mig att det är en sådan liten mängd att det inte skulle vara någon fara, särskilt inte när det inte ska vara så mycket i blandningen. Vi köper enbart hem torrfoder för att använda som godis till katterna (de är helt galna i det!) och acana är ett utav de bästa märkena eftersom de inte innehåller spannmål (vilket en av mina katter får feber av), och det är det enda fodret av kvalitet som djuraffären här beställer hem. Känns onödigt att köpa en annan sort än den vi redan har hemma, annars får jag hitta en annan proteinkälla till hamstern.

91Marran
2/21/16, 1:33 PM
#8

#4 Det står baktill på påsen till ingredienserna. Lägg in alla i ett excellark eller liknande, så kan du använda formler till att räkna ut. Då slipper du göra det mesta för hand. Ta hjälp av någon kunnig, för jag är heller inte jättebra på matte, men även att matten är "lätt" så blir det lätt att man gör formlerna fel.

Mvh
Mig

Ceratico
2/21/16, 1:39 PM
#9

#8 Tack! Ska kolla upp mer noggrant hur jag räknar ut detta :)

Upp till toppen
Annons: