Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 5276 ggr
paula.wb
2/20/16, 9:03 PM

parning, dvärghamster

hej. jag och min pojkvän har två dvärghamstrar och vill para dom. honan är 3 månader och hanen är 6 veckor. vi vill ha tips om hur vi kan göra på bästa sätt.

tack på förhand

Annons:
lollynonna
2/20/16, 9:07 PM
#1

Ni borde läsa på massor innan ni ens funderar på det! Är de lämpliga avelsdjur? Var kommer de ifrån? Sjukdomar? Sen är de på tok för små ännu :/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

paula.wb
2/20/16, 9:10 PM
#2

hur gammla ska dom vara då? jag har läst att honan ska vara minst 3 månader och hanen är könsmogen ganska tidigt men jag är ingen expert. men de är därför jag tar hjälp här.

[evilewa]
2/20/16, 9:11 PM
#3

#0 precis som #1 skriver, vad är syftet med parningen och vad har ni för erfarenhet? Man parar inte en 6 månader gammal hane. Är de renrasiga? Att medverka till hybridavel är inte att rekommendera.

paula.wb
2/20/16, 9:14 PM
#4

det är två vintervita. hanen är som sagt 6 veckor och honan 3 månader. 

vi vill para för att vi vill ha fler att leka/ta hand om.

wildalia
2/20/16, 10:59 PM
#5

# 3 Vad menar du med att man parar inte en 6 mån gammal hane ? Paula de bör vara 4 mån, honan i allafall. Man sätter ihop honan och hane. Honan måste löpa för att det skall bli en parning. Man får prova försiktigt på neutral plats att sätta ihop dom. Trivs dom ihop kan de vara tillsammans i ca 14 dagar. Honan är dräktigt i 18-20 dagar. Hanen bör inte gå tillsammans när ungarna föds, då blir honan omparad direkt och nya ungar kommer efter nya 18-20 dagar. Du bör tänka på var du skall göra av alla ungar. Det kan bli många. Du kan inte behålla alla. När dom är runt 4 v måste honorna och hanarna delas på, så inte han bebisarna parar sina syskon eller mamman. Läs gärna på ordentligt innan du parar dom.

paula.wb
2/21/16, 12:49 AM
#6

#5 tack för bra svar! uppskattar hjälpsamma svar och inte bara kritiska. 

vi har testat sätta ihop dom i samma Bur och det går bra i ca 10 minuter sen blir de ett litet bråk och sen är de lugnt i 10 min till.  Är det ett tecken på att inte honan vill just då och man ska försöka vid ett senare tillfälle eller ska man bara låta dom vara ? , Ingen har fått några synliga sår på kroppen , Och när du säger neutralt ställe menar du då att ha dom i en Bur eller finns de bättre sätt att göra på ?

Annons:
[evilewa]
2/21/16, 2:45 AM
#7

#5 menade 6 veckor såklart

UlrikaD
2/21/16, 2:56 AM
#8

Båda är för unga ännu så prova inte ens att sätta ihop dom! Däremot bör dom båda ha sällskap av någon av samma kön. Ni har gott om tid att läsa på om avel innan dom är redo. Och även ta reda på om dom bör avlas på. Bara för att man har en av varje kön så måste man ju faktiskt inte para:) Och om det enbart är för att ha fler hamstrar så är det lättare att börja med att skaffa två kompisar till dessa.

wildalia
2/21/16, 1:12 PM
#9

Paula. Ja det betyder att honan inte löper/brunstar. Ja en Bur, plats som är neutral. Men tycler att du skall vänta lite med att para dom. Honan behöver bli minst en månad till. Sedan brukar dom komma in i brunst senare på kvällen. Det syns tydligt när hon brunstar, hon blir mkt snällare mot hanen och han visar ett stort intresse. När hon inte brunstar så kommer hon bara bli arg på honom och ev bita honom. Håll dom i sär då.

paula.wb
2/21/16, 6:13 PM
#10

jag har läst på en del men där står det att honan ska vara 3 månader men ni rekommenderar 4 då? jag har en till hona som är 6 veckor och har testat sätta ihop mina honor tillsammans men den äldsta jagar och bråkar bara med den andra. så jag har tre burar med en i varje då och iblad sätter jag ihop två åt gången så dom får hälsa på varandra i hagen och så men det går inte längre än en halvtimme typ. 

min hona som är 3 månader jagar och biter dom andra när jag sätter ihop dom. är det bättre att vänta på min 6 veckors hona att bli 4 månader och para henne med hanen då? eller är det normalt och okej att min äldsta hona är lite aggressiv mot dom andra? 

vill verkligen ha alla tips jag kan få! vill att mina älsklingar ska ha det bra och trivas. 

hade ju vart kul om honorna kunde gå i samma Bur :)

[evilewa]
2/21/16, 8:35 PM
#11

#10 Du kan inte sätta ihop en hona med andra honor om de yngre är äldre än 5 veckor. Om du har en äldre hona bör kompisen vara högst 4 veckor gammal. När man köper hamstrar ska man köpa dem i par från början.

Men jag måste säga att det är väldigt oklart vad du menar i din beskrivning. Är det honor och hanar som du sätter ihop som jagar varandra?

Om du anser att du har läst på, tycker jag du har många luckor. Gå in på Svenska Hamsterföreningens hemsida och läs på gällande avel. Att avla på det sätt du beskriver är inte att tänka på "sina älsklingar" kan jag tycka….:-(

paula.wb
2/21/16, 9:56 PM
#12

#11 Förlåt om jag va otydlig. Min ena hona jagar båda min andra hona och hanen. 

Vad menar du med att så jag beskriver är inget bra sätt att avla på? Jag har aldrig sagt hur jag ska göra, bara mina tankar men också därför jag skriver här. för att få tips och råd.

Jag menar inte att jag är expert eller så, jag är nybörjare men har läst en del med det står olika överallt, just därför skriver jag här. 

Tycker du är lite för snabb med att döma

Instabeliebeer
2/21/16, 10:36 PM
#13

Var har du köpt dina hamstrar? Du måste vara beredd att dela på ungarna och de kanske börja bråka och du måste köpa nya burarar. Du måste ha en lämplig mat och inte röra vid ungarna och sånt. Barnmat och sö vidare är bra när mamman ha ungar. Mjölmaskar är bra. TS det är inte så lätt att bara para ihop hamstrar för att du vill ha mer sällskap det finns nackdelar. Om du ha barn eller är ett bör dina föräldrar ha ansvar. Vad är tanken bakom detta parningen? Inget av det här är hat

Annons:
paula.wb
2/21/16, 11:27 PM
#14

#13 Köpt 2 av mina hamstrar av en uppfödare 2 st vintervita en hane och en hona.

Jo jag har läst detta att man ska låta dom vara ifred och att dela på ungarna 

Har även 4 st tomma burar och 3 st med Hamstrar i .

Jag är 23 just nu och tar ansvaret i egna händer 

Tanken bakom parningen är att fylla mina andra burar för jag lägger ner mycket tid på dom och tycker dom är så himla goa.

4 st är till bortskänkes till kompisar och Farmor än så länge 

Men får se hur många dom blir i kullen 
Men tack för tipset om maten har läst lite om det men man ska ju inte tro på allt som står på internet , Mycket bättre att ta reda på fakta av riktigt folk som vet .

Tack för allt tips du kunde ge

Instabeliebeer
2/23/16, 4:39 PM
#15

Okej, lycka till med ungarna!

Roonja
2/23/16, 7:47 PM
#16

från min sida känns det konstigt att du kan ha köpt dessa från seriösa uppfödare då de bor själva! det är lag på att vintervita ska bo minst två och två :)

har de stamtavla? annars räknas de som hybrider och sån avel ska inte stödjas. lagen för första kull säger 3 månader men vi rekommenderar 4, då är de oftast färdigutvecklade :) honan ska inte vara äldre än 7 månader enligt mig för en första kull :)

Annars är mitt råd: Tänk efter noga. Du kommer sätta liv till jorden och det är ett stort ansvar. Att avla på rena arter med stamtavla är en självklarhet. Hybrider har oftast lätt att få många sjukdomar och deras rygg blir ofta krokig och felväxt, vilket innebär lidande och det vill man ej orsaka. :) Lycka till i övrigt :D

paula.wb
2/23/16, 8:17 PM
#17

#15 tack så mycket! 

#16 vi köpte förs ena honan och två månader köpte vi en till hona och dom gick inte ihop med varandra så de är därför. 

men tack för alla tips och allt! ska inte få ungarna ännu! kanske frågar mer saker eller så senare eller är ungarna är födda om ett tag (minst en månad) :D

UlrikaD
2/24/16, 6:05 PM
#18

Fast om minst en månad är hanen fortfarande för ung. Jag tycker personligen att många människor (alltså fler än du) verkar köpa djur enbart med syftet att ta kull för att få bebisar. Som om bebisarna i sig är det enda viktiga och föräldrarna är bara där för att man måste. Men borde man inte skaffa djur för att man vill ha just dom? Att dom är det absolut viktigaste.

Tsunamis
2/26/16, 5:39 AM
#19

Folk är faktiskt inte alls särskilt dömande här. Det finns så många forum där du totalt blir sågad vid fotknölarna om du skulle råka nämna att du vill avla på en hona som tydligen bits, ihop med en hane på 6 veckor. Jag tycker inte att man ska bli sågad vid fotknölarna pga okunskap, men så svårt är det inte att läsa på och hitta grunderna på egen hand eller prata med sin uppfödare. Har aldrig stött på en uppfödare som inte svarar på frågor eller för all del ger dig en novell i svarsform för de är så intresserade själva. Om de inte tycker att du inte ska avla på dem nu och/eller i framtiden förstås. Hur många tror du inte gillar djurungar och inte tänker på konsekvenser, när det nu också finns uppfödare med noga urval och avelsmål uppsatta? Dina hamstrar var ju i princip ungar för bara några veckor sedan? Din hona låter inte lämplig och din hane är helt enkelt för ung. Du har också ett problem att hanen fysiskt är mycket mindre än honan pga åldern och många honor är riktigt tjuriga och dominanta så hon kan lätt bita hanen ordentligt i det här fallet om du lämnar dem oövervakade över en natt.

MvH  Tsunamis

paula.wb
2/27/16, 6:12 PM
#20

vi vill inte avla för att vi vill ha ungarna bara? vi älskar dom vi har! 

jag tycker att vissa här dömer för saker dom inte vet! jag vet vad mitt syfte med avel är med det vet inte ni. ni gissar bara och dömer efter det. och det är inte rätt. 

drar inte alla över en kant men säger att vissa säker saker dom inte har en aning om. 

jag ska inte para mina hamstrar nu. får kanske köpa istället då jag vill ha fler :) och jag lämnar dom aldrig tillsammans utan övervakning.

Annons:
lollynonna
2/27/16, 6:52 PM
#21

#20 Vad är syftet isåfall? Vad bra att du inte ska para, toppen!👍

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

paula.wb
2/27/16, 6:58 PM
#22

#21 syftet när tiden är inne är att som tidigare sagt att jag älskar mina bebisar och vill ha fler. och så vill min ensamma farmor ha en eller fler också :) 

frågan är om det ens finns nått bättre syfte än kärlek? :) Om du frågar mig så är kärlek det bästa syftet med allt. 

men vissa på denna sidan förstår inte det verkar det som. vad är ert syfte egentligen? 

kramisar på er som vet vad kärlek är

Roonja
3/3/16, 11:44 AM
#23

Sant men i en avel så vill man ju förbättra och bevara arten på ett bra sätt. Det handlar inte bara om oss själva utan också arten så man måste välja rätt föräldrar, både utseende mässigt, hälso mässigt och temperament mässigt :)

paula.wb
3/3/16, 7:01 PM
#24

ja men det vet jag :) tack!

emiliagronvall
3/3/16, 7:06 PM
#25

Om du vill para dina hamstrar tycker jag att du ska göra det. Antagligen oerhört lärorikt läs på allt du kan och ge allt :) Finns ingen som kan stoppa dej men var noga så att du gör allt rätt bara. I framtiden vill jag också syssla med uppfödning och tillbringar mycket tid på att att läsa på. Se om du kan komma i kontakt med någon bra uppfödare genom telefon eller mail så kommer du nog få bra info :) Hoppas verkligen att detta piggade upp dej lite. Man behöver ju inte börja föda upp massa kullar men att para en gång kan ju leda till ett nytt intresse. Kärlek är ett fint syfte och jag tror din farmor skulle bli väldigt glad. Om det blir något av detta så får du gärna berätta!! Se till att mamman och pappan är helt friska och helst renrasiga :) Länkar till en bra "artikel" http://www.hamsterforeningen.se/dvärghamster/avel-2080249

paula.wb
3/3/16, 7:09 PM
#26

#25 tack så mycket! det va snällt och hjälpsamt! ska kolla in det men ska ändå vänta en stund till men är verkligen intresserad :) tack

Dvärgvädur
3/19/16, 8:04 PM
#27

-

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[lillelull]
3/20/16, 2:01 AM
#28

Verkligen en bra video!
Önskar att flera människor kunde förstå att de inte bara är att börja avla hur som helst med sina djur för att de är söta och man vill ha gulliga bebisar oavsett djurslag!

Upp till toppen
Annons: