Annons:
Etiketthamster
Läst 1466 ggr
FerretCrow
2016-02-18 10:34

Väldigt ny på hamster

Hej hej.

Helt ny på just hamster men har haft andra gnagare, fåglar, illrar, katter etc.

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/hamsterburar_metall/431349

visst känns denna Bur otroligt liten för 1 hamster?

Det är så att sonen många år pratat om hamster och nu känns han ändå redo att få sitt första husdjur med såklart hjälp från oss så att den får allt den behöver.

Vad skulle ni säga är den enklaste hamstern för ett barn? guldhamster, dvärghamster etc?

Annons:
[[yellow_rose]]
2016-02-18 10:48
#1

Av vad jag hört så är några av dem bästa burarna till hamster dunaburar helst dem större varianterna, ett exempel: http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/burar-hagar-transporter-for-smadjur-gnagare/hamsterburar-gerbilburar-rattburar-for-smadjur/duna-multy-ferplast-hamsterbur-71-cm.html

91Marran
2016-02-18 12:26
#2

http://www.zoofast.se/-c-168_350_351.html Billiga akvarium. Akvarium är bättre än dunabur. Förutom att en dunabur är lättare att flytta på. Min dvärghamster är supernöjd med sitt 80cm akvarium. :-)

Mvh
Mig

FerretCrow
2016-02-18 12:38
#3

#2 är inte dom för tätslutande med sina plastlock?

[[yellow_rose]]
2016-02-18 13:10
#4

Det som verkar mest poppis är dunaburar eller samlalådor från Ikea, ju större desto bättre dem är smidiga rent tyngdmässigt och när man städar också. Akvarium har vissa också har jag sett som #2 säger.

FerretCrow
2016-02-18 13:18
#5

vad skulle ni säga en hamster kostar i månaden ca?

91Marran
2016-02-18 13:39
#6

Beror på vad man väljer för mat, spån, typ av tillbehör m.m. Vissa tillbehör behöver bytas ut oftare än andra. :-) Jag har inget akvarielock till mitt utan ett plastlock över den del där jag har ett våningsplan, så att den inte smiter ut till katten. Hade plastlåda innan, men den kändes inte trygg att ha, pga gnagrisken, samt att akvarium känns stadigare i sig.

Mvh
Mig

Annons:
[[yellow_rose]]
2016-02-18 13:46
#7

#6 jag tycker plast känns mycket tryggt har aldrig vart med om att det gnagts något sen ser man ju till dem varje dag ändå, men har hört att det hänt absolut  men det verkar inte jättevanligt:) men jag föredrar nog ändå duna/samla före akvarium, det är väl individuellt vad man tycker gällande det ^^

#5. jag äger inte hamster  nu men när jag  ägde hamster köpte jag hem allt jag behövde till hamstern det räckte så långt så behövde inte handla på månader.. allt är individuellt vad det kostar men för mig hade det nog vart en fråga om hur mycket det kostar per år, det är ganska billigt oftast iallafall.

MaaariaS
2016-02-18 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Om man bara vill ha en hamster och lite att ta i för ett barn skulle jag säga att guldhamster är bra som nybörjar hamster 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[[yellow_rose]]
2016-02-18 16:32
#9

Jag hade dvärghamstrar och dem var otroligt tama, rysk vintervita :) dem satt helt lugna i handen! sen när dem dog av ålder ägde jag en guldhamster som var "sjövild" så det är individuellt dem flesta guldhamstrar är nog lugna leta upp en bra uppfödare så kan du hitta bra lugna hamstrar :) jag har bara erfarenhet av guldhamstrar och rysk vintervit

Evovva
2016-02-18 21:05
#10

Har haft gallerbur, duna Bur och akvarie till mina hamstrar genom åren. Älskade den stora gallerburen jag fortfarande har kvar i förrådet men börjar hamstern gnaga är det inget kul alls. Dunabur är oxå gallerbitarna bra att gnaga på gallret i taket. 

Akvarium är det jag gillar bäst. Har till guldhamstrarna et på 200-300 l.. Man får plats med mycket inredning och är lättstädat. 

Använder en skål med kattsand som toalätt har alspån eller lättströ i buren. 

Har ännu inte behövt gjort rent hela buren och jag hämtade hem hamstern i somras. 

Städar den delen av buren det kissas och bajsas i en till två gånger i veckan.  Det gamla ströet lägger jag där jag städar och fyller på med nytt strö i andra ändan.

I sommar kommer jag ta ut allt ur buren och dammsuga upp det jag inte öser ur. Är det kissfläckar tar jag ättika på en bomulstuss och gör rent. Enkelt och smidigt.

[lillelull]
2016-02-19 04:31
#11

Jag har en stor Skyline Nagarium Marrakesch och tycker den är super bra

FerretCrow
2016-02-19 14:06
#12

#8 Gud så söt jag tror jag dör =) Ja sonens moster hade dvärghamster och hon va ju himla liten ;)

Tack alla för fina svar. ska bege oss ut på en smygrunda på djuraffärerna i grannstaden om 2 veckor och kolla utbudet på burar och tillbehör och kolla lite olika hamstrar =)

Evovva
2016-02-19 18:27
#13

#12 Har du tänkt köpa hamster i djuraffär eller hos uppfödare??

Rekommenderar att du köper från uppfödare. Då får man en hand tam och hanterad hamster och livslång  support. Och eftersom vi har haft papovavirus så är det säkrare att köpa från uppfödare för att inte riskera att viruset sprids igen.

Annons:
MaaariaS
2016-02-19 22:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#12 Tack, Pelle var otroligt fin ❤️När ni tittar på burar tänk på att en hamster kan gnaga på gallret om ni köper en gallerbur och ska hamstern stå i hans sovrum så kan det vara svårt att sova + att hamstern kan göra illa sina tänder när den gnager 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[lillelull]
2016-02-20 03:14
#15

Också en eländig sak med gallerburar som kan hända är att de klättrar upp i taket och kan ramla olyckligt ner å värsta fall ex ramla ner på sin rygg å bryta den å dö :( De har hänt en del hamsterägare och det är så otroligt sorgligt och en smärtsam död för en liten hamster :(

FerretCrow
2016-02-20 15:06
#16

#13 vet inte alls ännu. det med djuraffär va ju mer för att kolla lite burar och tillbehör och sonen bara ska få kika och berätta vad för sorts hamster han skulle vilja ha. kan lätt lura honom att gå in och titta lite diskret och bara säga jag ska kolla saker till mina illrar utan att han misstänker något. Hur ofta testar hamster uppfödare för virus? Är ju själv uppfödare för iller så att man får livssupport av en seriös uppfödare vet jag  annars är dom inte ett dugg seriös i mina ögon.

#14 ja gallerbur vägrar jag sedan jag haft råttor när jag va yngre och även en hamster jag passade gnafade hemskt med galler =(

MaaariaS
2016-02-20 15:18
#17

#16 Bra 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

FerretCrow
2016-02-20 15:31
#18

vi har ju även katt så då känns inte en gallerbur super bra heller

MaaariaS
2016-02-20 17:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Aha ja det förstår jag 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Evovva
2016-02-21 10:50
#20

Går inte att testa om det finns papova. Gå in på Svenska Hamsterföreningens Hemsida och läs om papovaviruset. Bäst info och där kan man fråga de som kan bäst.

Annons:
FerretCrow
2016-02-21 11:41
#21

#20 okej vad tråkigt =( men då är det ju samma risk vart man än köper ifrån oxå =(

Evovva
2016-02-21 22:11
#22

Näe risken är minimal hos uppfödare då dom har haft nya hamstrar i karantän i 8.1/2 månader  inte varit i kontakt med andra hamstrar som inte är säkra. I en djuraffär vet man inte om hamstrarna suttit i karrantän eller kommit i kontakt med smittan. Men kollar du på SHF:S hemsida så får du bättre information än jag kan ge.

LinneaPuh
2016-02-22 00:19
#23

19: åhhh hahhah ser ut slm att han/hon är med i en skräckfilm och backar från något hihi xD

FerretCrow
2016-02-22 09:49
#24

#22 okej fasst hur kan då en uppfödare bevisa detta? här lärt mig inom annan avel att för det mesta ska man kunna få se papper på saker frö att kunna lita på folk helt =(

FerretCrow
2016-02-22 09:59
#25

Nämligen hittat 2 uppfödare som utger sig för seriösa men ingen av dom kröp det fram nu gör någon karantän och en visste knappt vad det viruset va för något =(

[[yellow_rose]]
2016-02-22 10:26
#26

#25 var dem registrerade i SHF?

det finns fler anledningar än papova varför man bör köpa från uppfödare hellre än djuraffär, du har säkert läst om det?

FerretCrow
2016-02-22 10:34
#27

#26 fast man måste inte vara registrerad för att vara seriös heller. har nämligen läst deras kritirier och kan förstå att många inte registrerar sig av olika andledningar och är själv i avels delen på iller och där fanns en förening förr som tillslut försvann då det var helt onödiga pengar att betala varje år.

Annons:
[[yellow_rose]]
2016-02-22 10:36
#28

#27 det sa jag aldrig jag frågade om dessa var registrerade i SHF bara…

om dem är registrerade i SHF måste dem gå med på krav som SHF har vilket gör det mer seriöst på det sättet, men självklart måste dem inte vara seriösa för det .. man får väl leta upp en bra uppfödare som verkar seriös oavsett vad :) 

men har du läst dem andra anledningarna till varför man bör köpa från uppfödare och ej djuraffär`?

[[yellow_rose]]
2016-02-22 10:37
#29

http://www.hamsterforeningen.se/uppf%C3%B6dare/avelsregler-29850290 du kan kolla runt lite på länkarna på SHF för att se

FerretCrow
2016-02-22 10:42
#30

#28 ja och sedan har ju alla olika syn på vad seriösa uppfödare är och inte och det spelar ju oxå in. jag anser att man är seriös även om man inte vill kasta flera hundra på att vara med i en förening, men inte seriös om man inte ens har koll på viktiga virus. ger inte heller mycket för uppfödare som tar flera kullar baar för att det finns köpare eller hur jag ska förklara.

Ja djuraffärer tar oftast hem från utländska grossister

[[yellow_rose]]
2016-02-22 11:46
#31

#30 jag sa som sagt aldrig vad jag ansåg som seriöst eller ej mer än att SHF har regler för dem som är registrerade uppfödare, självklart finns det alltid oseriösa och seriösa uppfödare vart man än kollar dem flesta uppfödare jag hört från av SHF har koll och försöker förhindra papova m.m så gott som det går…

FerretCrow
2016-02-22 12:20
#32

#31 det är super =)

Evovva
2016-02-22 13:22
#33

#32 Vet inte om det var mig du menade mig angående seriös uppfödare som inte har koll på viruset. Jag är ingen uppfödare och har inte helt koll på viruset helt. Det är därför jag köper från seriösa uppfödare som kan det bättre än mig. Jag vill bara föra vidare det jag kan och sedan tipsa om var man hittar resten av info.

FerretCrow
2016-02-22 14:41
#34

#33 nej varför ska jag mena på dig? skriver ju att jag haft kontakt med 2 uppfödare för köp av vår blivande hamster och mig veterligen har jag inte kontaktat dig för köp av hamster =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: