Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1068 ggr
fannybany
2/15/16, 10:58 PM

Hur får jag henne handtam?

Haft min hamster i två veckor nu och hon visar inget som helst intresse för mig. Hon äter ur min hand ibland, men är annars totalt ointresserad av både mat och mig. Hon vill springa, springa, springa, vilket är något av det enda hon gör vaken. Hon är lite tittig och kan hoppa till, men hon är inte rädd för händer då vi har haft henne i handen, men hon tar bara grodskutt ur handen direkt :/ hur får jag henne att gå upp självmant i min hand?

Annons:
Amun-Ra
2/16/16, 8:29 PM
#1

Att få en hamster tam kräver tålamod. Jag hade en hamster som jag fick jobba dagligen i 3 månader innan den blev helt handtam. Han kom från djuraffär och var rätt så folkilsken. Men jag fick honom att bli handtam trotts allt och han började så småning om lita på folk. Hur länge det tar för en hamster att bli handtam är individuellt från hamster till hamster. Men du jobbar rätt med det du gör, att låta din hamster vänja sig vid din lukt, innan du så småning om börjar vänja din hamster vid beröring. Men var noga med att inte visa oro eller rädsla, för djur kan känna din energi bättre än vad många människor gör. Så om du är nervös så blir hamstern det…Håll dig lugnt och prata lugnt med din hamster när du rör vid henne. När hon vant sig med din beröring så kan du börja träna hamster med att ta ut den och sitta i din famn eller hand en stund varje dag…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[eliinmeyer]
2/16/16, 11:01 PM
#2

Det finns många bra videos på youtube av personer med erfarenhet :)

Mirre395
2/17/16, 8:59 AM
#3

Ett bra sätt att både låta hamstern få springa och utfosrka samtidigt som den vänjer sig vid dig är att använda en lekhage som du själv kan sitta i. Att låta hamstern vara i lekhagen regelbundet gör ofta stor skillnad i tämningsprocessen. Se bara till att inte ha för långa "pass"!😉

I en lekhage kan hamstern klättra på dig (när den känner sig redo),  men se till att du har leksaker och lite krypin i hagen som hamstern kan gömma sig bakom, så den känner sig trygg.

Här är en bra steg-för-steg beskrivning på hur du kan göra en lekhage av kartonger!🙂 (Den är dock på engelska)

Upp till toppen
Annons: