Annons:
Etiketthamster
Läst 2806 ggr
thea_thea
2016-02-15 09:28

Inavel

Hur hög inavelsgrad tycker ni är okej? Förtydligar att detta handlar om hamstrar, och denna fråga ställs till "hamsterfolk"

Annons:
VildaVittra
2016-02-15 09:31
#1

0 %.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thea_thea
2016-02-15 09:33
#2

#1 Avlar du hamstrar?

VildaVittra
2016-02-15 09:35
#3

#2 Nej, men du ställde inte frågan vinklat till enbart hamsteruppfödare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thea_thea
2016-02-15 09:36
#4

#3 Då ändrar jag mitt inlägg så det inte går att missuppfatta🙂

VildaVittra
2016-02-15 09:38
#5

#4 Fast nu får jag svara på frågan ändå, eftersom jag haft hamstrar. Och mitt svar är fortfarande 0%. Istället för "hamsterfolk", välj exempelvis "aktiva hamsteruppfödare".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

thea_thea
2016-02-15 09:40
#6

#5 Absolut, men jag fråga inte bara hamsteruppfödare utan även folk som är intresserade av hamstrar

Tack för ditt svar!😃

Annons:
InkaAthilea
2016-02-15 09:43
#7

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

thea_thea
2016-02-15 09:45
#8

#7 Tack så mycket, men den tråden är gammal

InkaAthilea
2016-02-15 09:45
#9

Jag är ingen hamstermänniska men undrar, varför man vill ha inavel överhuvudtaget? (Menar inget illa)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

InkaAthilea
2016-02-15 09:46
#10

Ok. Tänkte bara att den kanske skulle hjälpa, även on den är gammal :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

thea_thea
2016-02-15 09:47
#11

#9 Alla tycker olika, men jag ser både fördelar och nackdelar med inavel hos hamstrar. Därför tänkte jag fråga här på Hamster.iFokus vad kunnigt hamsterfolk tycker.

InkaAthilea
2016-02-15 09:49
#12

Absolut. Självklart ska man kunna ställa frågan.

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Cireea
2016-02-15 13:02
#13

Nu svarar jag för avel på guldhamster!

SHF har som regel att man får ha upp till 6,25% inavel (det är alltså kusinparning). Vill man ha högre inavelsgrad än så måste man kontakta styrelsen med en förklaring till varför man vill gör den parningen. Då tar den sittande styrelsen ställning till om anledningen till en högre inavelsgrad är tillräcklig eller om dom anser att det inte tillför något. 

Att avla hamstrar med 0% inavel är idag nästan.. omöjligt. Allra helst om man avlar mot ett väldigt specifikt mål, såsom en teckning osv.! 😐 Vi har en väldigt liten avelsbas idag då många uppfödare lagt ned, väldigt många försvann förra vid papova-svängen som var och det har skadat aveln rejält.
Sedan måste man alltid tänka på att alla uppfödare inte har samma inriktning i aveln, viss avlar gult och svartbaserat medan majoriteten avlar cremebaserat och/eller vilttecknat. Det är inte alla djur som bör paras med varandra då de ligger inom olika färgkategorier, vilket försvårar aveln ytterligare. 

Att ha 2 -3 % inavel är inget konstigt då alla linjer idag är mer eller mindre besläktade, men man ska såklart sträva efter att ha så låg inavelsprocent som möjligt! 🙂Man får helt enkelt ibland avla ut för att sedan korsa linjer och ibland får man först korsa linjerna innan man avlar ut. När man avlar måste man alltid ha en plan för varje kull. Varför tar man denna kull? Vad är målet? Går det att göra på ett annat sätt för att nå samma mål men med lägre inavelsprocent?

Vi strävar alltid efter att ha en låg procent inavel, även om det ibland händer att man får ta en högre procent i en generation för att sedan avla ut den procenten i kommande generation.

Självklart önskar jag att alla vi uppfödare kunde avla med så nära 0% inavel som möjligt, men den verkligheten har vi inte idag och det är något man hela tiden måste ta i beräkning när man avlar på guldhamstrar. 

Nu har man ju importerat en del djur, om än väldigt få. Det är ett enormt arbete att importera då man måste sätta djuren i 8,5 månaders karantän (därför är det enbart hanar man importerar då honorna hinner bli för gamla).  Så på grund av allt jobb som ligger bakom en import blir det ju väldigt få uppfödare som faktiskt kan importera då det krävs väldigt mycket för att det ska fungera.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
thea_thea
2016-02-15 13:04
#14

#13 Tack för långt och utförligt svar! 😃

Cireea
2016-02-15 18:32
#15

#14 Varsågod 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

wildalia
2016-02-15 22:40
#16

Cireea om man har en hona som är inavlad/linjeavlad, så räcker det att du använder en hane som är helt obesläktad. Avkommorna blir 0 % inavel på. Någon gång måste man nog använda en besläktad hamster, om de är så få.

Cireea
2016-02-15 23:33
#17

#16 Jag vet hur det fungerar, men då det knappt finns några obesläktade linjer kvar så är det nästan omöjligt att hitta en helt obesläktad hamster. 😐 

Nu vet jag ingen uppfödare som linjevalar på det sättet, linjeavel är ju mer när du avlar på väldigt hög inavelsprocent, typ mamma med son eller två syson osv. Sådan avel ska man vara väldigt försiktig med då man bör ha väldig koll på linjerna och de djuren man avlar på. Ska man linjeavla på det sättet i en eller flera genrationer ska man, i min mening, ha en väldigt bra anledning till det.  ☝️ Därav att SHF inte tillåter att man avlar på en inavelsprocent högre än 6,25% utan att prata med styrelsen om det innan. 

De som är lite mer fria i sina val kan självklart hitta obesläktade djur till och från. även om det är svårt. Jag, exempelvis, som avlar mot dominant spot och rex har däremot inte lika stor frihet i att välja avelsdjur då det knappt finns varken ds eller rex kvar, då blir det snävare avel där man får trixa en hel del. 🙂

Sedan faller en del linjer bort på grund av svansknyck, svällmage eller andra sjukdomar och defekter som man inte bör avla vidare på.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Roonja
2016-02-16 00:17
#18

Håller med Erica. Finns tyvärr knappt några hamstrar med stamtavla i dag som inte är släkt med varandra. :( Vi är rätt så få uppfödare i dag på guldhamstrar och dvärghamstrar(som avlar seriöst med stamtavla) och det går knappt att hitta obesläktat, hur mycket du än letar.

wildalia
2016-02-16 13:45
#19

Varför tar ni inte in från välkända uppfödare i Danmark och Norge. Även dom bör vara fria från papova om de inte har köpt utomlands eller besökt utställning eller annat. Måste vara enklar att imp från uppfödare som är erfarna och kända i andra när länder. Har tex Danmark haft papova ?

wildalia
2016-02-16 13:51
#20

Linjelavel är när det står samma namn i stamtavlan, Inavel brukar vara allt som är tom kusiner. Alltså närbesläktade. Sedan vet inte jag hur långt bak i leden ni ser. En samma hamster bak i 5 ledstamtavla påverkar inte så mkt. Djur är oxå mer byggda för inavel än tex en människa är. S.k. Linjelavel gör man m man vill behålla ngt specifikt, som färger, typlinje m.m. Kan även vara linjelavel på bra temprament.

Annons:
Cireea
2016-02-16 14:18
#21

#19 Det är fortfarande karantän som gäller i 8,5 månader om man importerar, om man nu följer de riktlinjer som SHF satt upp. Vilket alla medlemmar och  registrerade uppfödare bör göra. Ett karantänhem är inget man bara "fixar" på en handvändning, det kräver mycket planering och det är tyvärr inte alla uppfödare som har möjligheten att importera. 
Sedan har Norge många svenska linjer och en del danska uppfödare har också svenska linjer i sina uppfödningar. Vilket gör det ännu svårare att importera från dessa länder då deras djur är väldigt besläktade med våra. 

Jag vidarebefordrade dina funderingar i #19 till ordförande i SHF så får vi se om du får något svar från henne. 🙂 Hon är betydligt mer insatt i papova-frågan i andra länder än vad jag är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
2016-02-16 19:35
#22

Jag är totalt emot innavel. Har aldrig gjort det och skulle aldrig göra det…

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Roonja
2016-02-16 21:15
#23

#19 Jo, ungefär varenda uppfödare i danmark åker på gemensamma utställningar och träffar vilket gör det till en risk. Många uppfödare har tagit in från andra länder utan att ha haft karantän och när de sedan säljer ungar till andra uppfödare så gör det risken ännu större. Så nej, tyvärr kan vi inte ta in därifrån utan att ha karantän, men har man karantän så är det inga problem. Jag har en från danmark nu dock, så jag har lite nytt blod i min avel vilket är skönt :)

Cireea
2016-02-16 21:38
#24

Som sagt, med en karantän så kan man ju köpa in från Danmark, Tyskland, Finland osv. men det är ju inte alla som har möjligheten att hitta ett karantänhem. Det är väldigt svårt att hitta folk som vill ställa upp! 😕

Och man kan ju inte sätta sig själv i karantän heller då det utsätter alla ens egna hamstrar för risker.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: