Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 813 ggr
Belzebubble
2/10/16, 8:04 AM

Ögoninflammation?

Hej! Igår kväll tog jag ut guldhamstern ut ur buren och märkte att hennes ena öga var ihopklibbad. Jag tvättade den försiktigt så att hon kunde öppna den och upprepade samma sak imorse. Jag misstänker det kan vara ögoninflammation men det är inte svullet eller så - det bara klibbar sig. Har Ni några erfarenheter av detta och hur gjorde ni då? Jag vill inte ha några svar om att jag ska till veterinären. Jag vet det, det är självklart. Men det kan jag ändå inte göra förrän imorgon. Hon äter, dricker och är lika pigg och glad som vanlig så jag upplever inte att hon har ont på något sätt så jag tror inte det är något akut. Vill gärna undvika att åka in med henne, blir en så jobbig resa där jag utsätter henne för onödiga risker.

Annons:
Cireea
2/10/16, 11:25 AM
#1

Du tror inte det är sånt där gegga dom får ibland i ögonen efter dom sovit? 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Belzebubble
2/10/16, 12:43 PM
#2

Det trodde jag förrgår, för det var så lite! Dagen därpå var hela ögat ihopklibbat. Nu under dagen har jag ju henne i transportburen (för flytten ;) ) och har bra koll på henne så det tar ca 1,5h innan ögat är klibbig igen efter att jag har rensat. Jag läste någonting om att man kan prova tvätta med saltlösning?

Cireea
2/10/16, 1:25 PM
#3

Ah, ja då låter det som något mer 😕 Ja du kan tvätta lite försiktigt och se om det hjälper.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2/10/16, 2:05 PM
#4

Jag brukar ha ögoninflammation rätt ofta. Minskar det inte efter två dagar så är det hjälp som gäller. Koksaltlösning är jättebra, viktigt att den är steril bara. Jag hoppas att det löser sig hyfsat fort. :-)

Mvh
Mig

Belzebubble
2/11/16, 12:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här såg ögat ut sent på eftermiddagen. Då hade jag precis tvättat den (därför är pälsen blöt). Man ser lite grå "grejs" i kanterna. Kan meddela att sen dess har ögat knappt klibbat sig. Jag ska gå upp några gånger nu på natten och kolla läget men det ser bra ut nu. Fortfarande inget rött eller svullet, bara grå gegga. Jag använde kamomillte för att tvätta ögat. Kom på att blomman är känd för sina egenskaper som minskar inflammationer! Så nu håller jag tummarna att det funkar! Är verkligen inte övertygad om att behöva transportera henne till veterinären. Behöver då ta buss och det är kallt och snöar igen så den resan skulle utsätta henne alldeles för mycket. :/

Belzebubble
2/11/16, 2:24 PM
#6

Jag förstår ingenting. Under natten kom det knappt något, och nu imorse fanns det inte minsta lilla tecken av geggan… Problemet försvann lika snabbt som det kom. Kommer fortsätta tvätta ögat för säkerhetsskull. Om någon har varit med om något liknande, snälla förklara. Vill gärna undvika det i framtiden.

Annons:
Cireea
2/11/16, 2:43 PM
#7

Ögat kan ha varit irriterat av något, kanske lite damm som kommit in i ögat eller liknande. Håll det under uppsikt!  🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: