Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1478 ggr
Cafesinner
1/31/16, 7:06 PM

Nu börjar äventyret :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en tids funderande har jag beslutat att skaffa en liten guldis. Kom precis hem med de första tillbehören och känner mig pirrig av förväntan… och kanske en aning nervositet eftersom det var så länge sedan jag hade hamster, heh. Kommer nog använda denna tråd som "ventilering" och posta bild-uppdateringar. 
Äntligen kunde jag köpa det där gråa röret från Jula som jag tänkt "åh det hade passat till en hamster" varje gång jag gått förbi. Nästa steg, hitta rymligt akvarium.
Sedan fattas det bara en liten Walter eller Astrid!

Annons:
Cireea
1/31/16, 7:10 PM
#1

Spännande! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Mirre395
2/1/16, 6:42 AM
#2

Får jag fråga om ni hade tänkt att täcka för ytan av hjulet så att det blir en "hel" springyta? Hamsterns tassar är väldigt känsliga och galler/metallhjul kan orsaka både smärta och skador.

Cafesinner
2/1/16, 10:50 AM
#3

#2 Det vet jag inte än.

Evovva
2/1/16, 7:21 PM
#4

Bättre med ett stort trähjul eller ett stort plasthjul. Just för att det är lätt att tassar och klor fastnar i gallret och hamstern skadar sig.

http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/leksaker-hinder-hjul-aktivering-for-smadjur/hamsterbollar-springbollar-hamsterhjul/trahjul-22892.html

http://djurmaxi.se/smadjur-leksaker-hamsterhjul-p-16708.html

Cireea
2/1/16, 7:23 PM
#5

Jag har faktiskt aldrig haft problem med mina näthjul… 😛 Och har heller inte hört om någon som haft problem med dem.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cafesinner
2/1/16, 11:40 PM
#6

Nej jag har aldrig heller hört detta nämnas tidigare. Var fler som påpekade samma sak på Facebook (men kanske är samma personer vad vet jag haha).
Jag känner lite "hur mycket har hänt medan jag varit borta egentligen…". 
När jag var aktiv inom hamstervärlden var det Hjul med pinnar alla bannade. Aldrig hört att gallerhjul skulle vara farliga (mer än andra hjul). Typ varannan människa verkade ha sådana där Hjul.
Hjul i allmänhet är ju inte naturliga och därmed finns alltid risken att fastna, påverka kroppen etc. Jag tycker det finns nackdelar med både plasthjul och trähjul också. Båda håller sämre överlag. Trähjul kan innebära flisor, tuggas sönder, börjar snabbt/lätt lukta - speciellt av urin etc. Plasthjul är ofta konstruerade så att det är väldigt farligt om hamstern försöker titta åt sidan medan den springer eller hoppa av snabbt/ i farten. Jag har aldrig varit med om ett plasthjul som inte låter jättehögt på ett eller annat sätt efter ett tag, eller blir skevt. Det är också halare, speciellt om hamstern skulle kissa i det. Någon berättade här om dagen hur hennes hamster brutit nacken i ett sådant där populärt plasthjul många har. 
Min hamster kommer att motioneras utanför buren dagligen, ha massor av aktivering, jag kommer hålla noggran uppsikt över tassar etc och byta Hjul om jag märker något.

Annons:
Cireea
2/2/16, 12:14 AM
#7

#6 Gör ditt eget val, tycker det inte är något fel att använda ett näthjul så länge hamstern inte gör illa sig. 🙂 Förhoppningsvis är man en ansvarsfull ägare och kollar igenom sin hamster samt kollar av så att allt är som det ska.

Jag kollar igenom mina hamstrar varje dag 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2/2/16, 1:51 PM
#8

Ställer du näthjulet åt fel håll så kan den klämmas ihjäl. Annars så är det ingen fara. :-)

Mvh
Mig

Cireea
2/2/16, 2:22 PM
#9

#8 Hur menar du att dom ska klämmas ihjäl om man ställer åt fel håll?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cafesinner
2/2/16, 3:26 PM
#10

Kan tänka att hen menar att tassen kan fastna mellan hjulet och den där metallpinnen?

91Marran
2/3/16, 10:05 AM
#11

Som hjulet står nu så kan hamstern klämmas mellan ställningen och den del som gör att hjulet sitter fast i ställningen. Varit med om att det har hållt på att hända flera gånger. Men står den åt andra hållet så är det ingen fara. :-)

Mvh
Mig

Cafesinner
2/3/16, 1:30 PM
#12

Det kommer stå åt andra hållet sedan :) Blev bara ingen bra bildkomposition!

91Marran
2/3/16, 10:23 PM
#13

#12 Vad bra :-)

Mvh
Mig

Annons:
Be-Bopz
2/3/16, 10:51 PM
#14

Riskerna jag har hört om och även fått berättat för mig är, att de kan fastna med tårna mellan, alltså i rutorna. Jag rek alltid heltäckande Hjul :)

Cireea
2/3/16, 11:18 PM
#15

#14 Kan kan dom väl, dock är det inget jag upplevt genom de åren jag haft mina näthjul. Och då är det många hamstrar som använt dom.. kanske beror det lite på hur försiktig hamstern är i hjulet också? 🤔

Jag håller noga koll på mina som har näthjul så jag känner mig inte orolig. Och det är ju upp till varje ägares ansvar! 👍 Dock så föredrar jag mina trähjul då dom är betydligt tystare, därför använder jag inget näthjul för tillfället då jag köpt in cirka 7 - 8 trähjul istället. 🙂Mina näthjul fungerar idag som "akuta extrahjul" - utifall ett trähjul går sönder eller liknande.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Be-Bopz
2/5/16, 4:53 AM
#16

Jag tror det är lite som med hamstervadden, en del råkar aldrig ut för en olycka, men många andra gör det :) Men med tanke på vad jag har hört om del gallerhjul och sen även de näthjul ni talade om, så aktar jag mig för dem och rek dem då inte heller.

Cireea
2/5/16, 12:16 PM
#17

Jag förstår vad du menar Linda 🙂 Det är något att tänka över, ska ta mig en funderare kring mina näthjul..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Be-Bopz
2/10/16, 3:13 AM
#18

🙂

Cafesinner
3/12/16, 1:17 PM
#19

Nu har jag fått hem massa fina saker till buren :)

Cafesinner
3/12/16, 1:18 PM
#20

Och hittat ett bra akvarium vi skall hämta så snart vi kan! (110x45x45cm)

Och hittat ett bra akvarium som vi skall hämta så snart vi kan!

Annons:
[nilvanas]
3/16/16, 10:58 AM
#21

Vad spännande! Väldigt fina saker och Bur :) Lycka till

Cafesinner
4/8/16, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Akvariet är nu i min ägo :3 Så himla nöjd! 
Även fått hem lite mer grejer än de som syns på bilden (jag är förväntansfull okej…heh). Skall prova Carefresh! Spännande :)

Upp till toppen
Annons: