Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1013 ggr
[Zachapacka]
1/17/16, 5:18 PM

Silikon, burbygge

Jag är fullt upp i att planera inför mitt burbygge. Jag ser att många på internet tätar sina burar med silikon till akvarium. Varför? Finns risken att hamster tuggar sig ut annars? Jag hade tänkt att bygga buren i plywood.

Annons:
Min Hamster Muffin
1/17/16, 5:49 PM
#1

Bra idé!👍🏼 jag tror inte att silikon hade varit så bra, bara om man vill typ döda hamstern…🙂😭

[Zachapacka]
1/17/16, 5:55 PM
#2

#1 hahaha jag kommer ha galler tak så de är nog lugnt xD. Jag undrade mest eftersom att jag sett flera på internet som tätar sina burar med silikon i botten i skarvarna

pikapipikachu
1/19/16, 4:54 PM
#3

Jag tänker att man vill täta med silikon fast man har byggt i plywood så att inte eventuell urin eller vatten ska sugas in i träet i skarvarna.

[Zachapacka]
1/19/16, 6:17 PM
#4

#3 ja så kanske det är. Men har man mycket spån lär det inte vara ett problem

Belzebubble
1/19/16, 6:18 PM
#5

Silikon är vad jag vet ofarlig för hamster. Min har iallafall tuggat in sig en hel del sen flytten in i en akvarium och har inte mått dåligt av det! Jag har ingen källa på det men anledningen att jag ens bytte till akvarium var att det skulle vara ofarlig med silikon, för det läste jag i förväg.

Evovva
1/19/16, 6:52 PM
#6

Det finns olika sorters silikon. Men det som finns i akvarier är giftfritt och ofarligt för hamstrar.

Annons:
Zaviie
1/20/16, 12:24 AM
#7

Till mina burbyggen har jag tätat bottenplattan med akvariesilikon som precis som nr #6 säger; giftfri och ofarlig.

Helt enkelt för att du kan svabba hela buren mer effektivt om inte vattnet rinner ur buren plus att tvättvattnet då inte kan tränga sig ut i en ren träig yta och mögla.

Tipsar om laminerad skiva till buren, alt glas, håller längre och eftersom det är mer lättstädat lever buren längre.  
Är det obehandlad trä sätter sig tyvärr doften såpass att du snart vill slänga ut buren, om du inte har en väldigt duktig hamster som aldrig missar toan, mina kan kissa på toan men ändå hamna med rumpan utanför sandbadskanten.

Mina gnager ej bort silikonet.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Upp till toppen
Annons: