Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1273 ggr
Min Hamster Muffin
1/17/16, 12:59 AM

Han försöker rymma när han är utanför buren

Hej! Min Hamster heter Muffin och jag fick honom 2 dagar efter jul 2015. Vi är ju BFFs och så han är min lilla älskling och gulleplutt men asså när jag väl släpper ut honom i mitt rum så leker han inte eller så. Han bara försöker rymma… Han springer runt i rummet och river på väggarna och klättrar överallt. Jag tar ut honom i bollen varannan dag så han får springa runt i huset. När han väl är i sin Bur är han avkopplad och lugn han går och dricker och tvättar sig sedan sover han eller vad han nu gör. Och han gnager på gallret hela tiden. Snälla hjälp med tips och råd! Vill bara ha en lekfull hamster som inte gnager sönder gallret…!

Annons:
Min Hamster Muffin
1/17/16, 1:00 AM
#1

Menade rubrik: Han försöker rymma när han är utanför buren…

Bill&Bull
1/17/16, 1:18 AM
#2

Finns det några "gömställen" i rummet han kan utforska? Hamstrar vill ju gärna känna trygghet när dom är utanför buren och inte bara vara i ett öppet rum så att säga. Finns många leksaker och roligt du kan köpa/göra själv och lägga i rummet som han kan sysselsätta sig med. Lämpliga för hamstrar förstås :) Då dom är mycket aktiva så kan dom gnaga på gallret vid tristess, har du något han kan gnaga på, som pinne tex?

||My Love For Animals Is Immortal||

Min Hamster Muffin
1/17/16, 9:15 AM
#3

Okej tack för tipsen! Han har en liten lekborg där han kan gömma sig, en vippbräda, sin toalett ifall han måste gå på toa och han har en grå mudd som han verkligen älskar, men han vill bar leka med den i buren. Och jag har inte så mycket pengar just nu men jag har 2 kartonger men vad kan jag göra med dem och typ 2 toalett rullar.

Min Hamster Muffin
1/17/16, 9:17 AM
#4

Några tips vad jag kan göra med 2 kartonger och 2 toalett rullar utan lim och tejp?

emiliagronvall
1/17/16, 9:27 AM
#5

Min hamster är också så fast han har slutat gnaga på gallret. Jag köpte ett Hjul och det löste sig. Har du en Bur med galler på hela eller har du en med galler i taket? När min hamster är i rum klättrar han antingen upp i min garderob eller står och krafsar vid dörren. Jag brukar låta honom springa helt lös i lägenhet och stänga dörrar till rum som inte ör säkra. Han springer ett tag men sedan när han blir trött gömmer han sig uppe i soffan. Då låter jag honom ligga där ett tag sedan när jag bär in honom i buren är han oftast trött och tar det lugnt. Din hamster gnager oftast när den ser dig. Prova lägg över en filt över buren nån minut så slappnar den oftast av.

Min Hamster Muffin
1/17/16, 5:45 PM
#6

Okej jag ska testa det tack för svaret emiliagronvall!🙂

Annons:
Deviance
1/17/16, 9:59 PM
#7

Oftast är de mer intresserade av att springa runt och utforska än att leka med prylar när de är ute. Men jag skulle säga att du bör hand-hantera honom mera. Att sitta i soffan och låta honom klättra omkring på dig eller dina familjemedlemmar så han känner en koppling till dig.

Och eftersom han är nyinflyttad och inte bott hos dig i ens en månad än så är han nog fortfarande i ett stadie där han försöker känna sig hemma. Ang. gallerbitandet är han antagligen rastlös. Buren kan kännas för liten eller för lite saker att tugga på och göra. Om det inte blir bättre skulle jag helt enkelt byta till en gallerlös-bur. T.ex. ett akvarium eller samlalåda. Lycka till! :)

____________

hamstrar & fotografering

cleia80
1/17/16, 10:38 PM
#8

Du kan göra eget lim av vatten och mjöl.  Blanda 1 dl mjöl och en dl vatten. Ta 2 dl vatten som du kokar upp. Blanda sedan ner den kalla mjölsmeten i det kokande vattnet. Det funkar någorlunda bra tycker jag. Toarullarna kan det vara bra om du klipper upp så inte hamstern fastnar om den försöker krypa igenom.

Antingen limmar du ihop rullarna och kartongen till nåt kul mästerverk ;) eller så kan du rulla rullarna i lim och sedan hamstermat och låta dem torka. Det brukar vara väldigt populärt bland mina hamstrar att sedan gnaga loss all mat.
Kartongen kan du klippa lite hål i så har du en rolig lekplats också. =)

Lycka till!

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Min Hamster Muffin
2/7/16, 11:24 PM
#9

Tack för alla fina svar och tyvärr kan jag inte släppa lös min hamster i vårt hus för vi har 2 katter, 1 hund och 1 kanin som har sina ställen som ingen annan förutom vi människor får vara på! Och vi har en massa trappor… Men tack och jag ska testa mjöl och vatten, lim grejen.

Upp till toppen
Annons: