Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1259 ggr
Cafesinner
1/15/16, 4:38 PM

Saknar hampisarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Detta inlägg kan bli lite av ett rant… men det handlar om hamsterägande.
Jag var väldigt aktiv här för en tid sedan. Måste vara minst ett år sedan nu, kanske två? Shit så fort tiden går. Jag hade guldisarna Yuki och Macy (om nu någon skulle komma ihåg dem, heh).  Mycket har förändrats i mitt liv sedan senast och en av dessa saker är att jag flyttat hemifrån - utan husdjur. Hamstrarna är borta sedan länge och kissekatten bor kvar hos min pappa. Det är såååå tomt just nu. Jag saknar verkligen just hamstrar. Små glädjespridare och alltid någon att muntra upp med rolig burinredning, hinderbanor och "lyxmat". Jag funderar verkligen på att skaffa en guldis igen… Men jag vet inte om jag vågar. Främst för att jag är osäker på hur villiga folk skulle vara att passa den om jag är bortrest, samt hur mycket jag faktiskt kan planera mitt liv framåt i tiden. Jag fick just en förlängning av min tjänst på jobbet, med ett år. Jag har en stor, fin lägenhet och plats för både Bur och lekhage. Men jag blir så rädd att det skall "hända" något som innebär plötslig förändring. Det är klart att jag inte bara kommer få sparken en dag eller att jag kommer bli av med lägenheten pang bom om jag nu inte skulle få förlängt ett år till etcetc. Men jag oroar mig ändå. När jag bodde hemma/på internat så visste jag ju alltid att jag hade si och så många år kvar innan jag skulle flytta hemifrån - en enorm säkerhet inser jag nu. Plötsligt vågar jag inte planera för mycket, för tänk om TÄNK OM tänk om något skulle gå snett. Det sista jag vill är att behöva omplacera (även om jag skulle göra allt för att inte behöva det). 
Har pga denna oro funderat på att kanske adoptera någon lite äldre hamster som behöver omplaceras. Samtidigt skulle jag så gärna vilja vara med från start igen…
Min kollegas dotter har nyligen fått en hamster och jag blir helt varm i mammahjärtat så fort vi pratar om den. (Det kan hända att jag gav bort mitt Hjul, och mitt sandbad, och sanden, och köpte godis till den. Kan hända). 
Ursäkta allt babbel… mycket i huvudet nu. Ni får en bild på köpet. Yuki till vänster och Macy till höger <3 May they RIP.

Annons:
Cireea
1/15/16, 7:30 PM
#1

Jag minns dom! 🌺Det var ett tag sedan sist jag såg dig, kul att du är här igen. 

Jag förstår din oro, men samtidigt.. denna oro kan du lika gärna känna hela livet. Din oro ligger på saker som KAN hända i framtiden, men det är ju saker du aldrig kan veta i förväg. 🙂 Varför oroa sig för saker som inte ens behöver hända? 

Om du saknar en hamster så tycker jag att du absolut kan skaffa en ny, om nu ekonomin och din tid tillåter det. Jag vet sedan innan att du gav dina hamstrar ett underbart liv så det här med ansvar och kunskap tänker jag inte ens ta upp. 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cafesinner
1/15/16, 10:53 PM
#2

Aw tack <3 Ja de var sannerligen bortskämda små grisar, som det bör vara ;) Haha. 
Du har rätt i att jag nog hade känt oro oavsett…

Majaa12
1/15/16, 11:08 PM
#3

Men åh, var inne och läste nästan alla dina trådar om dom.. Dom verkade så mysiga och snälla båda två 🌺❤️

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

AnnaCDSG
1/15/16, 11:35 PM
#4

Jag minns Yuki väldigt väl, både för att jag tyckte att han var så vacker och för att han var kullbror till min Niagara. Macy var också väldigt fin ❤️

Förstår att du saknar att ha hamster. Det blir så tomt att vara utan. 🌺

thea_thea
1/16/16, 3:54 AM
#5

Åh Yuki och Macy! Det var länge sedan!

Mirre395
1/16/16, 8:21 AM
#6

Varför inte "adoptera" en äldre hamster från blocket? Många som säljer har ofta små burar till hamstrarna och då kan man känna att man gjort en insatts och förbättrat hamsterns liv:) Om du börjar med en äldre hamster som kanske inte lever så jättelänge till, (det är förstås sorligt men) då kanske du kan känna på lite hur det funkar. Annars är det oftast många som söker hamstervakt och då behöver du inte oroa dig för att behöva omplacera för hamstern har ju redan en ägare. Stort lycka till!

Annons:
Odette
1/16/16, 10:53 PM
#7

Ja jag förstår dig också, jag fick ju vara ofrivilligt utan hamstrar bra länge och tankarna finns ju där hela tiden. Hur roligt det är och va mycket dom ger, det är ju något visst med just hamstrar 😊

Det är svårt att säga om någon annan ska skaffa eller inte, men det kanske är mer en tidsfråga än OM. Nån gång framöver kommer du säkert att skaffa hamster igen, det kanske mer handlar om rätt tillfälle. Å när allt faller på plats så kommer du att känna det då 🙂

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Michaela98
1/17/16, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Åååå saknar min lilla Melvin enormt mycket också, han gick bort förra sommaren och var den bästa lilla hamstern man kunde tänkt sig, hade över 900 följare på INSTAGRAM Hahahah. Trodde aldrig det skulle gå så långt! Min lilla Melvin tycker jag är väldigt lik din Macy :) Så fina hamstrar du hade, hamsterlivet är något jag alltid skiftar fram o tillbaka ifrån om ja ska börja igen eller inte, har marsvin nu också så dom tar också upp tid… Här är en bild på lilla Melvin

guanabana
1/25/16, 4:15 AM
#10

Jag är hamster-saknad-sjuk också. :( Jag skrev en del om min första hamster här i forumet, Stumpan, men inte mycket om Tussan (aka Zafrina) då jag var ofta upptagen med jobb och plugg när jag hade Tussan. Det funkade ändå för mig att ha hamster trots dubbla sysselsättningar då jag alltid hade någon att komma hem till på kvällen :D och när inte jag skämde bort henne så gjorde min sambo det. :) Jag hade gärna skaffat en hamster nu, har varit hamsterlös länge, men precis som du så är min framtid något svårplanerad just nu. Jag behöver resa bort en hel del den här våren och jag vet just nu inte riktigt hur min höst kommer se ut. Det är inte alltid jag kan lämna hamstern att tas hand om av min sambo då han följer med ibland, och då min vanliga hamstervakt (syrran) inte har samma möjligheter att ställa upp under våren så känns det inte lägligt just nu. Jag har också haft jobb som jag bara vet med säkerhet varar en begränsad tid men som i slutändan förlängts lite grann i taget så det ändå blivit en längre tid. Det gav ju inkomst förstås men hjälpte ju liksom inte i planerandet av vardagslivet när man inte visste om man kommer får fortsätta jobba eller inte. Samtidigt kan man inte låta livet "stanna upp" heller. Är det inte jobbet eller plugget så är det nått annat som alltid kan dyka upp och vända upp och ner på vardagen. Så ja, jag förstår definitivt "TÄNK OM"-mentaliteten, men jag tycker inte det ska stoppa dig från att göra det du vill göra. Det kanske inte går att göra saker som man först hade planerat det men kanske det finns omvägar, som du säger funderar du på möjligheten att adoptera en äldre hamster som behöver nytt hem. Jag hoppas det löser sig för dig på nått sätt. För min del tror jag att jag avvaktar ett tag till till dess jag vet hur jag ska göra med min framtid. Ev kommer jag plugga igen i höst, och då blir det liksom mer varaktig planering, eller så gör jag nått annat. Men jag ska försöka hålla mina egna råd och inte vänta för länge på vad jag vill göra i livet. ;)

Cafesinner
1/27/16, 12:45 PM
#11

Åh så kul att ni minns dem! Blir lite varm i mammahjärtat :')
Det lutar mer och mer åt att skaffa hamster faktiskt. Tyvärr verkar det inte finnas så många aktuella kullar nu, men en hel del som väntas i februari. 
Står först i kön på ett superfint akvarium och jag hooooppas att personen före mig inte genomför affären…hehe *tvi tvi*
Har kommit fram till att mitt kök är utformat så att det går att dela av på ungefär hälften för att få till en rymlig och säker "lekhage". Måste bara komma på en bra avdelare som inte går att klättra över om man är en liten hamster-ninja.
Åh hoppas att jag lyckas få tag på en långhårig hane som är lugn men inte skygg. Macy var världens sötaste men GUD sådant sjå det var emellanåt (hon var speedad och skulle klättra på allt, tugga sönder allt etc precis hela tiden, aldrig helt lugn). 
Ena föräldern var Djuraffärshamster (adopterade henne då hon ej hade ett permanent hem) så det kanske inte är så konstigt. Men men, vill ej ha den typen av hamster igen… inte för man kan veta exakt i förväg men hoppas det framgår vad jag menar.

Cafesinner
1/27/16, 12:47 PM
#12

#4 - Nu måste jag definitivt snoka lite och få reda på hur hans syskon ser/såg ut!
#8 - Åh så lika de är!! Roligt :)

annakarin_li
1/29/16, 11:21 AM
#13

Kommer absolut ihåg dina fina pälsklingar.  Kan också förstå din saknad, eftersom jag känner likadant.  Busan kanske var mest aktuell här på iFokus, men även Smulan och Ludde. Är tudelad och skaffa ny eftersom jag inte vet hur katterna ska reagera, men kan inte sälja alla hamstersaker ännu. Ifall, ifall jag skaffar en ny…

Annons:
Cafesinner
1/29/16, 2:05 PM
#14

Jag söker nu en långhårig hane som skall heta Walter :') <3

Upp till toppen
Annons: