Annons:
Etiketterhamsterallmänt
Läst 1970 ggr
[Zachapacka]
2016-01-10 08:01

Köpa Hamster

Hejsan

Jag funderar på att köpa en hamster. Det som verkar intressant med just hamstrar är att de ska leva ensamma vilket känns mycket praktiskt. Så jag vill bara ha en massa fakta om hur man sköter om en hamster och vad man ska titta på när man köper en. 

Är det ok att köpa en stackars övergiven hamster på blocket? Eller ska man inte det av någon anledning? 

Hur länge lever de?

Vad äter de?

Tack på förhand

  • Redigerat 2021-05-29 15:24 av Herveaux
Annons:
ÄlskarHamstrar12
2016-01-10 10:46
#1

1.Det är okej att köpa hamster ifrån blocket men hälsa på hamstern, fråga om den har stamtavla, kolla om den är frisk, kolla temperamentet. Eftersom detta är dock din första hamster tycker jag att du ska välja någon redan tam. Fördelen med att om det finns stamtavla brukar det oftast inte finnas några sjukdomar, hamstern brukar leva längre och aveln brukar vara iallafall lite mer genomtänkt. ( man kan ju kolla bak på stammen och se om det finns några sjukdomar) Annars kan du ju köpa äldre omplaceringhamstrar, dom brukar vara lugnare än yngre hamstrar :) 2. En hamster lever normalt 2-3 år 3. Hamstern ska ha fri tillgång till torrfoder( jag brukar ge ca en matsked per dag och det brukar räcka utan att fylla på) men innan du fyller på tänk på att en hamster hamstrar! Sedan kan man ge dom lite grönsaker/ frukt varje dag och ibland kan man ge saker med protein såsom te.x köttförs, pasta eller mjölmask 2 ggr i veckan! ( rätta mig om jag har fel där)

Belzebubble
2016-01-10 11:36
#2

Jag köpte min första hamster på blocket! Mest av okunskap. Jag tänkte "hur svårt kan det vara egentligen?". Det var först efteråt som jag läste på ordentligt om hur tar man hand om hamster och vad är viktigt att tänka på. Jag hade tur då min hamster är trevlig, tam och frisk! Men jag inser att på grund min okunskap när jag hämtade den kunde det har blivit mycket värre! Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en uppfödare i närheten (eller inte, ibland går transport att lösa!). Du får en hamster som du vet har hanterats på rätt sätt, en stamtavla där du lätt kan se hur andra individer i familjen har blivit och framför allt får du support från uppfödaren som kommer med goda råd förhoppningsvis under hela hamsters liv!

[Zachapacka]
2016-01-10 14:35
#3

Tack så mycket :)

Har lite till frågor här, förlåt om jag är för jobbig xD.

Vad ska de finnas i en hamsterbur, och hur stora ska de ungefär vara? De köpta burarna jag ser på blocket ser ju super små ut och hamstar i det vilda burkar väl göra massor av långa tunnar i marken och de känns som att de inte skulle få plats att röra på sig ordentligt i en liten Bur. Eller det kanske är därför man har ett Hjul i buren?

Går det att bygga en Bur själv i trä och täta kanterna med silikon eller något sånt? Eller gnager de sig ut om de är trä? För jag tänkte isåfall bygga en egen Bur, ha plywood på tre sidor och sen plexiglas fram?

Dvärgvädur
2016-01-10 15:25
#4

Buren ska gärna vara så stor som möjligt, ett bra alternativ är att köpa ett akvarium på blocket. Det brukar gå att hitta rymliga och bra akvarium väldigt billigt om de av någon anledning inte kan användas till fiskar längre, om de läcker t.e.x. Eftersom hamstrar springer flera kilometer per natt för att jaga föda i det vilda., därför har man Hjul. För att hamstern ska kunna springa så mycket som möjligt helt enkelt.

Storleken på buren beror på storleken på hamstern, men det verkar som att du är intresserad av att ha hastern ensam? Då är det antingen guldhamster eller kinesisk dvärghamster du ska kolla på, och de brukar behöva lite mer plats eftersom de är lite större. Finns jättemånga trådar och artiklar angående burinredning som du kan kika in på!

Hamstrar ska alltid ha mycket tillgång till Bottenmaterial, som du sa, gräver de oftast tunnelsystem  de har tillgång till det. Alla är ju olika individer och vissa har större grävbehov än andra. 

Ditt burförslag låter bra! Vet att det finns fler som har byggt egna burar av trä och plexiglas här på forumet så vi får hoppas att de med mer erfarenhet angående burbyggen kan svara på det :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

[Zachapacka]
2016-01-10 15:57
#5

guldhamster eller kinesisk dvärghamster, det ska jag komma ihåg.

Vad kan man ha som Bottenmaterial? Är det bra och blanda och ha ett ställe med typ Sand och något annat ställe med spån? Så att det blir lite variation liksom.

[Zachapacka]
2016-01-10 16:57
#6

förresten, är det någon större skillnad på honor eller hanar? Vilka är tamast, eller spelar det ingen roll vad de har för kön?

Annons:
ÄlskarHamstrar12
2016-01-10 17:36
#7

•Är det någon större skillnad på hanar och honor? Honor brunstar var 4:de dag och då kan det lukta lite starkt ( mina 2 tidigare hamstrar var honor och jag kände ingen särskild stark lukt) Vissa säger att hanar är lite lugnare i temperamentet men det är olika för varje individ. Sedan beror det mycket på föräldrarna och Aveln :) En hane kan vara jätte sprallig ( min hane är ett energiknippe) medan honor kan vara jätte lugna, allt beror på individen! ________ Vad kan jag ha för spån? Det finns massa olika att välja på, vissa mer gräv vänliga än andra. Det funkar att ha en liten del av buren i sand(där kan dom gräva) och resten te.x toalett, spån, allspån eller careftesh. hamstrar uppskattar även jord, de flesta hamstrar älskar att gräva i jorden! Samma sak här, du kan lägga en liten del av buren fullt med jord och resten te.x spån :) ______ Oftast är hamsterburar för små. Så jag rekommenderar akvarium/terrarium eller ikea SAMLA låda som Bur :)

ÄlskarHamstrar12
2016-01-10 17:36
#8

•Är det någon större skillnad på hanar och honor? Honor brunstar var 4:de dag och då kan det lukta lite starkt ( mina 2 tidigare hamstrar var honor och jag kände ingen särskild stark lukt) Vissa säger att hanar är lite lugnare i temperamentet men det är olika för varje individ. Sedan beror det mycket på föräldrarna och Aveln :) En hane kan vara jätte sprallig ( min hane är ett energiknippe) medan honor kan vara jätte lugna, allt beror på individen! ________ Vad kan jag ha för spån? Det finns massa olika att välja på, vissa mer gräv vänliga än andra. Det funkar att ha en liten del av buren i sand(där kan dom gräva) och resten te.x toalett, spån, allspån eller careftesh. hamstrar uppskattar även jord, de flesta hamstrar älskar att gräva i jorden! Samma sak här, du kan lägga en liten del av buren fullt med jord och resten te.x spån :) ______ Oftast är hamsterburar för små. Så jag rekommenderar akvarium/terrarium eller ikea SAMLA låda som Bur :)

[Zachapacka]
2016-01-10 17:41
#9

#8 tack så mycket. jag återkommer om jag kommer på fler frågor :)

ÄlskarHamstrar12
2016-01-10 17:42
#10

Vad ska det finnas i en hamsterbur: Det måste finnas: Hus ( av naturmaterial) Vattenflaska/vattenskål Matskål Bottenmaterial Du ska inte ha: Hamstervadd Plasthus Mineralsten/ saltsten • Sedan kan du även ha Sandbad Mycket spån Leksaker ( te.x rör) Hjul (väldigt viktigt enligt mig men välj ett stort!!) Bomaterial

samuel-k
2016-05-18 21:33
#11

#4 rätta mig om det är fel(blivande hamsterägare för första gången) men är inte kinesisk en egen sort och tllhör inte dvärghamster??

Rutabaga
2016-05-18 22:04
#12

#11 Den kinesiska hamstern tillhör släktet Cricetulus (råtthamstrar), medan Campbells, vintervita och Roborovskis tillhör Phodopus, men alla kan räknas som dvärghamstrar på grund av deras ringa storlek helt enkelt. Jag brukar dock bara säga Kinesisk hamster för de är så pass olika Phodopus-arterna.

Vänligen, 

Elin 

[eliinmeyer]
2016-05-18 22:35
#13

En rekommenderad storlek på Bur brukar vara ca 50x80 cm men ju större desto bättre! Ett billigt och bra alternativ som nämnt tidigare är en Ikea SAMLA låda (130 L, det största). Du kan köpa massa roliga leksaker från internet men det går att göra massa roliga hemma också, tex tvätta ur ett mjölkpaket och klipp olika hål i det, klipp hål i lite andra kartonger, lägg ner ett pringles rör (tvättat) eller toarör som de kan gå igenom och klättra över. Spån är det viktigt att du har också. Det beror på individen hur mycket de gillar att gräva, tex min tycker inte det verkar särskilt kul att gräva så då har jag inte i så djupt med spån, medan andra gillar det mer och då får man ha ett tjockare lager spån i. Ett jag skulle rekommendera är hampaströ lättströ som finns att köpa på Grangården :). Sandbad är också bra att ha till hamstern. Du kan göra som en avdelning i buren där du har Sand eller så kan du ha en sandskål. Sand man kan använda är mycket, chinchilla Sand tror jag är den mest omtyckta då den är väldigt finkornig, men det går bra att använda tex tvättad Sandlådesand från Biltema, som jag gör, min hamster är fin i pälsen och tycker om att gräva i det. Vill man ta bort de större stenarna i sanden kan man sila den. Sandbad är också ett bra sätt att hålla deras klor i skick, det eller lägga in stenar i buren (tvättade), så slipper man klippa dem. Hamstrar är allätare, vilket betyder att de behöver mer än bara grönsaker. De behöver animaliskt protein, tex ost, kokt kyckling, rå nötköttfärs. De behöver också kolhydrater såsom potatis, ris eller pasta. Men deras basföda ska vara pellets eller fröblandning. Se till att hitta ett med bra näringsvärden, det finns at hitta på SHF (svenska hamster föreningen). Hamstrar behöver också saker att gnaga på, tex kvistar från träd eller en by knäckebröd då och då så deras tänder inte blir för långa. Träleksaker kan de också fila ner sina tänder på. På guldhamster.ifokus har det precis lagts upp en lista på träslag som man kan ge kvistar från till sin hamster som är säkra, då de inte tål alla träd. Kolla in där :) Tänk på att: Hamstrar är nattdjur, alltså sover de på dagen och är vakna på natten. De är gjorda för att springa mycket så om du inte har möjlighet att aktivera din hamster i en lekhage i 1-2 timmar per dag så är det smart att skaffa ett Hjul att ha i buren. Tänk bara på att inte köpa för litet då det kan skada deras rygg. Det bästa är att köpa ett 30 cm Hjul från första början så sparar man pengar, funkar till alla raser också. Det finns olika typer av Hjul, trä, plats, Metal osv. Se bara till att hålla dig bort för Hjul som inte har heltäckande yta, då det finns risk att hamster bryter benet, fastnar med klor osv, men de tystaste hjulen brukar vara de av trä eller vissa i plats, googla bara :) Använd inte "hamstervadd" då det kan vara dödligt för hamstrar, fasta och stoppa blodtillförseln i benen eller så sväljer dem det så det fastnar i deras mage. Utan använd vanligt toapapper som bomaterial, billigt och bra :) Det är dyrt att skaffa in allt när man köper in allt från första början, leksaker, Bur, mat osv, kan gå på över 1000 kr. Så det är inte billigt trots att folk säger det. Det finns en youtube kanal som heter "Erinsanimals" (på engelska) som har jätte bra information om hamstrar, mat, boende, allmän fakta, titta in där så lär du dig massa. Blev jätte långt nu men försökte få med så mycket som möjligt, ledsen om det är några stavfel här och där, skriver snabbt och orkar inte kolla igenom allt :) Lycka till :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: