Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1632 ggr
[evilewa]
2016-01-04 13:32

Blocket idag!!

Idag ligger det ute en annons på blocket som är upprörande. En som säljer guldar i par! Har mailat dem och meddelat att jag kommer anmäla dem…. Fler får gärna göra samma sak! Annonsen finns i Umeå!

Annons:
VildaVittra
2016-01-04 13:37
#1

Det är ju inte guldhamstrar. Eller?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lojs
2016-01-04 13:42
#2

Jo, det är långhårig guldhamster, men det verkar inte personen veta om.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[evilewa]
2016-01-04 13:42
#3

#1 jo, i allra högsta grad!

catosi
2016-01-04 13:45
#4

Vad är det för fel på att sälja två guldar i par..?

[Anata]
2016-01-04 13:46
#5

Varför ska du anmäla dom? Jag hänger inte alls med :P

Lojs
2016-01-04 13:50
#6

Guldhamstrar är solitära djur som enligt jordbruksverkets regler senast vid 8 veckors ålder ska gå ensamma i sin Bur. Det kan funka att ha vissa individer ihop tydligen, men det är stor risk för att de kan bita ihjäl varandra. När jag har haft kullar så har det märkts tydligt, särskilt på honorna att de börjar gå varandra på nerverna ett tag innan de blivit åtta veckor.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
lollynonna
2016-01-04 14:00
#7

Jag har försökt men jag hittar inget alls? Länk via PM?🙂 Jag hittar bra degus eller enskilda hamstrar.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2016-01-04 14:11
#8

Nu fick jag länk via PM, och vad konstig människa som inte vet vad för hamster en säljer…🤔

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

thea_thea
2016-01-04 14:11
#9

#7 PMar dig 🙂

Edit: nån annan var visst snabbare😃

ÄlskarHamstrar12
2016-01-04 14:41
#10

Kan någon skicka PM till mig? :)

Cireea
2016-01-04 15:52
#11

har mailat denna person, riktigt upprörande att se. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[dvärgkaniner]1
2016-01-04 21:52
#12

Är det hon som bor utanför Umeå i Bullmark? Isåfall är det grossistuppfödaren som säljer till djuraffären i Umeå.

Cireea
2016-01-04 21:54
#13

#12 Det är inte Vikingfoder som lagt ut annonsen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Instabeliebeer
2016-01-04 21:56
#14

Nu när jag skulle kolla igen så hade de tagit bort det med att 2 och 2. Blir riktigt irriterad på människor som inte vet!

[dvärgkaniner]1
2016-01-04 21:56
#15

Hon verkar ha tagit bort annonsen, hittar den inte längre. Har letat bland alla annonser men hittar den inte längre :/

[dvärgkaniner]1
2016-01-04 22:00
#16

#13 Okej, för det är ju inte bra att någon köper hennes hamstrar för då kommer hon fortsätta avla grossister. 

Undrar vem det hade kunnat vara, blir riktigt irriterad på folk som inte vet att guldhamstrar inte ska bo flera ihop. Det kan ju bli blodigt bråk! 😮

[dvärgkaniner]1
2016-01-04 22:03
#17

#13 Hur kan hon avla 9 stycken olika hamster arter??? 
Det finns ju bara 5 stycken hamster arter och 6 stycken om man räknar med Hybrid.  Hon har väl inte….

lollynonna
2016-01-04 22:37
#18

#6 "fortsätta avla grossister"…?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Instabeliebeer
2016-01-05 15:57
#19

Sök på hamster o få kommer det upp en sköldpadda färgad hamster och priset är 200kr

Cireea
2016-01-05 16:48
#20

#19 Det är väl ändå en svart dominant spot man får upp, om det nu är den annonsen som vi pratar om i denna tråd som du menar?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Instabeliebeer
2016-01-05 20:34
#21

#20 Jag är inte expert på färger, ber om ursäkt att jag trodde det :)

Cireea
2016-01-05 20:40
#22

#21 Ingen fara, bara kollade så vi pratade om samma annons 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[evilewa]
2016-01-05 20:49
#23

Ja, nu har de ju ändrat annonsen. Det som inte framgår är, om de faktiskt säljer sina guldar i par om möjligheten uppstår. Jag fick svar på mitt mail till dem, men det var mer ett aggressivt svar, där de ansåg att jag hotade en 12-åring. Vilket jag snabbt vände tillbaka, med orden att jag förutsätter att det är föräldrar som lägger ut annonsen. Då blev det tyst och sedan ändrade de annonsen. Skrämmande detta med Vikingfoder i Umeå. Äger det rum någon verksamhet i bolaget, frågan är riktad till er som bor Umeå?

Cireea
2016-01-05 20:53
#24

#23 Vikingfoder är ju ett familjeföretag som massproducerar fram smådjur såsom kaniner, hamstrar, gerbiler, råttor osv. i syfte att tjäna pengar. 

Dom säljer dock till både privatpersoner och djuraffärer men massavlar gör dom ju liks förbannat. 😕Har pratat med flera som varit hem till dom och det är ju guldhamstrar som går i par och dom bor i små burar (dock lagliga men ni vet ju hur dåliga lagarna är gällande måtten på burarna). 😭

Har själv försökt ha en konversation med Vikingfoder men dom slog dövörat till och berättade att dom minsann vet bättre. Skrämmande och upprörande..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[evilewa]
2016-01-05 21:04
#25

#24 har du deras synsätt skriftligt, att de levererar guldar i par? Det är sjukt och min känsla som uppkommer när jag ser deras hemsida är att de föder upp gnagare som levande Foder till reptiler, men även startat en husdjursförsäljning! Varför heter de annars "Vikingfoder"?

Bellie
2016-01-05 21:13
#26

Usch!! Hittar en annons med bild på en svart ds långhårig, i den annonsen nämner dom inte ens att det är guldhamstrar och kan inte namnge färgerna/teckningarna.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
2016-01-05 22:09
#27

#25 Jag hade det i skrift men då det var ett par år sedan jag engagerade mig i det där har jag raderat allt som hade med saken att göra när dom vägrade lyssna. Men ja, det är ju inget jag sitter och hittar på. 

För övrigt så ja, dom föder även upp reptilmat, dock är det fryst det dom säljer som djurfoder och inte levande. Det har jag källa på då en jag känner jobbat i djuraffär där dom tar in från Vikingfoder.  Reptilmat kommer fryst i förpackningar men någon större  koll på de smådjur dom föder upp har dom ju inte direkt, tyvärr.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[evilewa]
2016-01-05 22:21
#28

#27 usch, även om reptiler har rätt till sin typ av föda, levande eller ej, så blir det absurt när de också vänder sig till potentiella småbarnsfamiljer, men framförallt ger vilseledande skötselråd. Det är inte bra att syrianska hamstrar beskrivs som angora och teddybear på Wikipedia heller för den delen. Men det kanske är min okunskap, dvs att det är vedertagna namn i UK.

Cireea
2016-01-05 22:25
#29

#28 Jag vet, tycker inte om deras företag alls, delvis på grund av hur de bemöter folk som försöker föra en konversation med dom. När jag mailade (och ringde) försökte jag föra en saklig konversation men dom bara avfärdade allt jag hade att säga. Sen ogillar jag såklart deras företag på grund av deras massavel trots uppenbar okunskap kring de djur de avlar på. 

Hade  en tjej som kontaktade mig under 2013/2014 med en chokladhane som hon ville låna ut för avel, visade sig såklart att han kom från Vikingfoder så det var inte aktuellt att låna in honom (som ni säkert förstår). Hon berättade då vilka skötselråd hon fått från Vikingfoder och även hur det såg ut där hos dom. 

Fick kontakt med flera som varit hos dom och köpt en hamster under mitt första år som uppfödare, alla hade liknande saker att berätta. Nu händer det inte lika ofta..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Hamsternsara
2016-01-05 22:53
#30

Gick in på deras hemsida nyss, och herregud, "svart dvärghamster"?! Och "dalmatin" är väl inte ens en färg? Eller är jag helt ute och cyklar? Sen det där med att de säljer frysta möss & råttor till reptilmat OCH levande för sällskap! Vem vet om mössen/råttorna inte blir sålda… :O

Upp till toppen
Annons: