Annons:
Etikettguldhamster
Läst 2655 ggr
[eliinmeyer]
12/31/15, 11:59 AM

Blästersand eller Sandlådesand?

Hej Jag undrar vad som är bäst av Sandlådesand och blästersand (utan aluminium) till toalett och sandbad? Vad har ni för erfarenheter? Funkar det till både toa och sandbad? Vet att chinchilla Sand är mer finkornig men många sa att den var ganska dyr och att det går lika bra med annan Sand. Tacksam för svar!

Annons:
Namiko
12/31/15, 12:15 PM
#1

Med den lilla mängd som behövs så är chinchillasand ingen stor utgift. När jag hade hamstrar så räckte en påse för 30:- i minst 2 månader. Jag skulle inte byta till grövre Sand för sandbadet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

nakuta
12/31/15, 1:09 PM
#2

Kan säga så här har man en hamster som använder sin Sand flitigt som toa bör man byta alla Sand minst varannan dag om man vill minska risken att det börjar lukta, och här kostar inte chinchilla sanden några 30kr och hade aldrig räckt i 2 månader med de påsar som finns att tillgå här inte ens till en hamster, jag kör på sandlåde Sand, lite grövre sandkorn men inte så farligt stora ändå (köper på Bauhaus) kostar typ 40-50kr för 25kg och räcker ett tag om man bara har en =)

Bläster har jag inte provat men bör funka på samma sätt som sandlådesanden gör

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

wildalia
12/31/15, 7:39 PM
#3

Har man en dvärghamster som rullar i sanden, kan man inte ha en grövre Sand. Då försvinner ju funktionen som just är att hålla päksen iordning. Det bör allt vara chinchillasand och det finns olika kostnader på dom. Jag har 6 dvärgar och de både kissar och rullar i sanden. Jag har två skålar i varje Bur. Jag har 4 burar. Det är absolut ingen större kostnad. Till guldhamster testade jag olika sandsorter och insåg att det finns Sand som luktar illa om de kissar i den. Så även här var chinchilla sanden absolut bäst. Vad jag vet så har blöstersand silikat i och det är väl ngt metall. Kan inte vara bra att rulla sig där i.

Mrsarrow
1/1/16, 9:46 AM
#4

Jag köper den Sand som heter "finkornig sand" på biltema, det är inte blästersand. Det är väldigt billigt, ca 80kr för en stor säck på 15kg eller vad det är. Mina hamstrar använder sanden väldigt duktigt som toalett och jag byter sanden hos allihop varje dag, skulle jag använda den dyra chinchillasand som säljs på djuraffärer skulle jag bli ruinerad 😅

nakuta
1/1/16, 1:25 PM
#5

#3 Håller inte med om att funktionen försvinner för dvärgar om man har ex sandlådesand för jag har fött upp dvärgar med och mina älskade att rulla sig i den och var hur fina som helst i pälsen. 
Gällande att det luktar illa beror helt på hur man sköter den, minst varannan dag byter jag sanden till mina, allra helst varje dag och här luktar inte illa om mina burar, den enda gången det kan lukta om sanden är när jag har bebisar som är väldigt flitiga på att kissa i sanden, då kan sanden behöva bytas 2ggr om dagen beroende på hur många bebisar jag har.

Kan ju säga att mina dvärgar mådde utmärkt med sandlådesanden, den är inte alls så grovkornig som många tror, visst grövre än chinchilla sanden men den funkar utmärkt till dvärgarssandbad med.
Mina guldhamstrar brukar rulla sig i sandlådesanden när den är nybytt och ren men när den är kissad i en gång använder de den bara som toa.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

wildalia
1/1/16, 6:12 PM
#6

Jag byter sanden ungefär var 4e dag. Och då går dom två och två i samma Bur med minst två sandlådor i varje Bur. Så om du behöver byta Sand varje dag, vågar jag påstå att det är ingen bra Sand du använder. Ja det är skillnad på Sand och Sand. Sandlåde Sand, om ni menar den som finns ute i barnssandlåda så är den absolut inte lämplig att rulla sig i eller ens kissa i. Ja den luktar väldigt mkt. Skall man ha djur så får man tänka på deras bästa innan plånboken. Bättre ha ett antal djur hemma man har råd med, än att köpa kvantitet till dom. Jag tummar aldrig på djurs välmående ! Och jag har verkligen sett skillnad i pälsen på de olika sandsorterna. Som sagt jag kör endast chinchillasand men inte den som säljes dyrt i zooaffärer.

Annons:
nakuta
1/1/16, 9:45 PM
#7

#6 jag säger inte att jag byter av anledning att det luktar utan bara av den simpla anledning att jag tycker det r fräschare med ren nybytt Sand då jag vet att mina både kissade och sandbadade i samma Sand även om jag hade 2 olika skålar, tror inte du hade velat bada i ditt eget kiss. 

Sen vill jag veta vad som är så olämpligt med den sanden som kallas sandlådesand? Den jag köper är från Bauhause och är finkorning, dessutom tvättar och inte med massa kemikalier om det är det som du vill antyda för då hade den inte fått användas till barn för små barn stoppar allt i munnen. 

Jag har aldrig tummat på mina djurs välmående heller, men det är absolut inget farligt/negativt med sandlådesanden.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Frosstis
1/1/16, 11:45 PM
#8

Mina guldhamstrar rullade sig knappt i sanden utan använde den bara som toalett så jag använde sandlådesand och bytte varje dag.

[eliinmeyer]
1/2/16, 7:03 PM
#9

Tror jag kör på Sandlådesanden från Bauhaus! :) Tack för alla svar

Upp till toppen
Annons: