Annons:
Etikettuppfödning
Läst 1197 ggr
thea_thea
2015-12-21 18:53

Misstag vid parning?

Har en lite udda fråga, men har ni försökt para hamster någon gång och det har gått väldigt snett? Kanske har honan skadat/dödat hanen? Är väldigt nyfiken, dela gärna med er! Edit: jag kommer inte döma er så oroa er inte för det!

  • Redigerat 2021-05-29 15:26 av Herveaux
Annons:
Cireea
2015-12-21 19:32
#1

Nej, faktiskt inte och det är jag glad för.🥵 Det gäller verkligen att ha stenkoll vid parning, det räcker med att man tittar bort i några sekunder så kan olyckan vara framme. 

Däremot så har en av mina honor dött under förlossningen av sin första kull så både hon och ungarna gick tyvärr bort. 😢


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

thea_thea
2015-12-21 20:51
#2

#1 Vad hemskt med din kull :( Varför jag frågar är att jag känner en erfaren guldhamsteruppfödare och senaste gången vi sågs pratade vi om allt som kunde gå fel, och hon hade massor med historier om honor som dödat hanar, hamstrar som börjat slåss och blivit av med kroppsdelar och andra hemska händelser. Det fick mig riktigt intresserad, haha

Lojs
2015-12-23 13:08
#3

Nej, det har jag aldrig varit med om, precis som #1 skriver så har man ju koll under parning och kan gripa in om de blir osams.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
2015-12-23 13:09
#4

Det var inte ens något jag tänkte på när jag skrev min artikel om risker vid avel http://hamster.ifokus.se/articles/523871b3ce12c44241000c33-risker-i-guldhamsteravel?articles-2

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

thea_thea
2015-12-23 13:33
#5

#4 Blev lite besviken när jag läste den artikeln och sånt inte ens nämndes, haha Men eftersom det inte är så vanligt förstår jag att du inte skrev det :)

[dvärgkaniner]1
2015-12-24 00:32
#6

En sak som hände när jag var omkring 6-7 år var att jag hade köpt 2 honor trodde jag iallafall, men de var egentligen en hona och en hane. Och då fick ju dem ungar fast mamman åt upp pappan till ungarna och när ungarna var 2 veckor åt hon upp alla ungar förutom två stycken som jag hann rädda 🥵 De  två ungarna som överlevde levde länge :) 

Har även hänt att en guldhamster smet in i en Bur med dvärghamster ungar som var ca 2 veckor och tog 1 av ungarna och satte den i sitt bo, och den värmde ungen och typ trodde den var mamman 😂 Hon hade ju haft ungar en gång tidigare kanske hon vilde ha bäbisar igen kanske?  😃 Dvärghamster mamman vågade nog inte attackera den stora guldhamstern för att ta tillbaks sin unge?

Annons:
Belzebubble
2015-12-25 00:25
#7

#6 Nu blir jag nyfiken på hur det gick för den lilla ungen som guldhamstern adopterade!

[dvärgkaniner]1
2015-12-26 03:17
#8

#7 Jag tog ut ungen och var tvungen att gnugga in lite av deras lukt i ungens päls, och då menar jag mammans lukt och resten av ungarna. Mamman tog hand om ungen som tur var 🥵

Guldhamster vilde dock ha tillbaks ungen verkade det som, hon var lite speciell då hon vilde ha en dvärghamster unge 😂 Den där guldhamstern hon hittade alltid på massa knäppa saker och gillade att rymma och sno mat från matburken 😃
Ibland brukade man hitta henne i marsvinsburen på deras hus där satt hon helt stil och stirrade på en, det är väldigt enkelt att smitta in i en marsvinsbur för det är ju en gallerbur med ganska stora mellanrum för en hamster. Marsvinen gillade inte henne så hon var på huset istället för marsvinen kan inte hoppa upp där. 

Ja, det var den galna guldhamstern 😃

Upp till toppen
Annons: