Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1147 ggr
Boson
12/21/15, 1:46 AM

Para Svart och Creme

Hej.

Har lärt mig att man inte bör para svartbaserat med cremebaserat. Har för mig att ungarna som blir svarta fårdålig färg dvs svart med brun nyans/inslag. Minns att det disskuterats och svart  creme är ok men creme + gul sabbar rent creme. 

Vad tycker ni?

Annons:
NinniH
12/21/15, 8:09 AM
#1

Jag tycker att man bör undvika att para svartbaserat och cremebaserat, just eftersom det inte tillför något positivt varken för cremeaveln eller den svartbaserade aveln.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Boson
12/21/15, 8:54 AM
#2

Har du kanske rätt i. Har en cremefärgad hane och min systers son har en svart ds hona som han (och jag) väldigt gärna vill para. Förutom färgen är de en perfekt match, båda är sociala, snygga, friska och trevliga hamstrar bak i släkten. 

tycker ni att jag borde skaffa en annan cremebaserad hona till min hane? Hanen kommer från rena cremelinjer. Jag tycker dock inte det är fel att para svart + creme, ska nån ta ungar på nån av avkommorna vet de ju hur stammen ser ut.Man kan ju informera köparen.

Lojs
12/23/15, 1:17 PM
#3

Jag anser att om man ska blanda färgkategorier på det sättet så ska man göra det av ett bra skäl och veta vad man gör, har ni till exempel koll på vilka färger som kan dölja vilka och vilka effekter det kan ha på färgerna i längden?
Att man råkar ha tillgång till en hona och en hane av olika färgkategorier är inte ett bra skäl, det låter väldigt oseriöst.
Ett bra skäl kan till exempel vara att man har svårt att få tag på obesläktade djur från rätt färgkategori eller att man vill få in bättre typ i sina linjer, men till och med då är det bättre att välja en vilttecknad som "mellansteg", vilket brukar finnas i både svartbaserade och crémebaserade linjer. 

Läs gärna den här artikeln. 
http://hamster.ifokus.se/articles/53b5b4b08e0e7454a500264f-innan-man-avlar-pa-sin-guldhamster?articles-1

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: