Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 968 ggr
Martyvonparty
12/16/15, 3:02 AM

Väger för lite?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två stycken sibirska dvärghamstrar, systrar, födda i maj 2015.

Bubbis och Puppan heter dem. Bubbis har alltid varit lite större/rundare än vad Puppan varit men de senaste dagarna/veckan tycker jag mig se ännu större skillnad på dem så jag vägde båda två.

Bubbis ligger på ca 60 g och Puppan ligger på  ca 43g. 

De har alltid fri tillgång till mat & vatten. Dels en fröblandning blandat med Hamster Complete + frukt&grönt. Såvitt jag sett så är de båda två o gräver runt bland maten och plockar ut det godaste. 

"Normalvikt" bör ligga runt 55-65 g och det oroar mig lite att Puppan ligger mer än 10 g under normalvikt. I övrigt verkar hon frisk.

Annons:
Cireea
12/16/15, 11:42 AM
#1

Först och främst vill jag bara säga att du inte ska stirra dig blind på siffror. Så länge en hamster känns bra i kroppen (i hullet) och mår bra så ska man inte oroa sig för mycket för vikten. Känner man att man absolut vill få upp en hamster i vikt kan man ge lite Barnmat några gånger i veckan. 

Sedan, tyvärr finns det inga sibiriska dvärghamstrar. 😐Gissar på att du köpt från djuraffär och att dom är utan stamtavla? Då räknas dina som hybrider (korsning mellan campbell+vintervit).


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
12/16/15, 12:39 PM
#2

Rysk vintervit menar jag självklart. Har sedan länge alltid trott att sibirisk endast är ett annat namn. så det sitter kvar i minnet när man skriver snabbt. Men antar att det inte spelar någon roll eftersom de är utan stamtavla. So oavsett så är de hybrider 🙂

Egentligen tror jag inte hon väger farligt lite. Tycker det är lite oroande och märkligt hur det kan skilja sig så mycken mellan dem, när de är kullsyskon, bor i samma Bur och äter samma mat. Puppan väger ju nästan 1/3 mindre än Bubbis och det syns STOR skillnad på dem när man håller dem i händerna. Bubbis känns ganska robust i kroppen o fyllig medan Puppan känns väldigt smal o benig jämfört med sin större syster.

Sen rör sig Puppan mycket mer. Det är främst henne man ser racea runt i buren om dagarna medan Bubbis föredrar att sova lite mer och inte har lika bråttom till matskålen…

Cireea
12/16/15, 1:28 PM
#3

Det kan skilja sig enormt mellan kullsyskon men nu när du beskriver närmare så låter det som att Puppan behöver gå upp lite om hon nu känns benig.

Är du säker på att det inte ligger någon sjukdom och lurar? Tänkte om det kunde vara därför som hon blivit så benig. 

Med tanke på att dom är från affär så kan det ju även vara något genetiskt fel som gör att hon är mindre och inte håller vikten som hon ska. Men testa ge Barnmat till henne och se om det kanske kan hjälpa att öka vikten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
12/16/15, 1:47 PM
#4

Hon har alltid varit rätt mycket mindre än Bubbis. Redan från början när jag köpte dem vid 5 veckors ålder :/ Men jag tycker att det har blivit större skillnad nu. 

Kan inte riktigt avgöra om det är för att Puppan tappat i vikt eller för att Bubbis gått upp i vikt… Hon verkar ju frisk i övrigt och har stor aptit och så länge hon äter, dricker och rör på sig som hon brukar så är jag inte jättesuperorolig men absolut! Ska testa ge henne Barnmat också och hoppas på att lilltjejen går upp lite i vikt. 

Kan stress vara en orsak till att hon tappar/inte går upp i vikt som hon "borde"? Inte för att jag tror att hon är stressad men det vet jag inte riktigt heller. Det är så stor skillnad på dem. Bubbis sitter gärna still en stund i handen o blir klappad på medan Puppan springer runt som en tok. hmmmm

Upp till toppen
Annons: