Annons:
Etiketthamster
Läst 2312 ggr
LinneaPuh
2015-12-15 12:28

Attakerar min hand?

Hej! Min hamster Puh attakerar min hand när jag tar ner den i buren, vad kan det bero på?

Annons:
thea_thea
2015-12-15 12:32
#1

Att han är rädd, har ont eller bara inte gillar dig är sånt som poppar upp🙂

Cireea
2015-12-15 12:36
#2

Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LinneaPuh
2015-12-15 14:51
#3

#2 Ja det är det, men när han sitter i min hans bits han knappt

Cireea
2015-12-15 14:54
#4

Knappt? Bits han eller bits han inte när han sitter i din hand?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Belzebubble
2015-12-15 14:58
#5

Det gör min hamster också om jag sätter in handen fel. De tycker ju helt enkelt inte om att något stort ska ta tag på dem ovanifrån skulle jag tro… Jag brukar sätta in handen och sen bara ha den där i några sekunder så att hon märker, sen tar jag försiktig grepp om henne från sidan, inte uppifrån.

LinneaPuh
2015-12-15 15:18
#6

#4 Ibland bits han och ibland inte

Annons:
LinneaPuh
2015-12-15 15:20
#7

Jag tar inte ner handen över honom, jag tar ner den framför honom så han ser att jag är där

Cireea
2015-12-15 15:21
#8

Du kom ju fram till att han hade problem med njurarna, det kan mycket väl vara njurarna som ger din hamster smärta som i sin tur gör att han biter dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Howres]
2015-12-15 15:37
#9

Om han har börjat göra det nu plötsligt tycker jag att det verkar som att han har ont, har du pratat med en veterinär? Hoppas att han kryar på sig snart! :3

Cireea
2015-12-15 15:40
#10

#9 TS har tagit upp detta förut i en annan tråd som jag länkade till högre upp. I den tråden kommer det sedan fram att hamstern har problem med njurarna.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Howres]
2015-12-15 15:46
#11

#10 aha, det såg jag inte.

LinneaPuh
2015-12-15 16:19
#12

Vad är det bästa att göra?

[Howres]
2015-12-15 16:36
#13

#12 är hamstern glad och pigg? Äter han som han ska?

Annons:
LinneaPuh
2015-12-15 17:42
#14

#13 Ja det gör han

LinneaPuh
2015-12-17 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Han bet mig ganska så hårt idag.. Ska jag lägga in en video på hur han gör? Även om jag ger honom godis

ÄlskarHamstrar12
2015-12-17 16:47
#16

Jag skulle vilja se hur han gör :)

ÄlskarHamstrar12
2015-12-17 16:47
#17
Martyvonparty
2015-12-17 18:36
#18

Såg videon i den andra tråden. Precis sådär gör min ena dvärg fast mycket värre. Jag antar att hon vaktar buren. Hon springer efter handen o försöker hugga den o biter sig fast riktigt ordentligt så man får skaka loss henne. 

Det märkliga är att när man väl lyckats få upp henne med hjälp av en toarulle så bits hon inte mer. Då kan man ha henne i handen utan att hon hugger. Märkligt.

Han verkar ju inte bita för att han har ont iaf eftersom du inte ens rör honom! Min struntar också i "godiset" o går direkt till attack o hugger. Ofta så det blöder ordentligt…

LinneaPuh
2015-12-17 20:34
#19
LinneaPuh
2015-12-17 22:05
#20

#18 Jo men problemer är att han bits även om han är utanför buren. Han måste bara hata mig grovt

Annons:
thea_thea
2015-12-17 22:13
#21

#20 Jag tror han har väldigt ont. Kanske dags att tänka på avlivning?

wildalia
2015-12-17 22:16
#22

* Ler * kan inte låta bli. Ja det är otroligt ofta dvärghamster biter, man kan absolut inte kalla dom ett bra sällskapsdjur till barn. När dom bits skrämmer dom barnen. Ja dom kan bita mkt hårt, de har ju små vassa tänder och de skalar ju lätt nötter med dom. Det är mkt tråkigt när dom gör så här, jag tror inte att din hamster biter för att den skulle ha problem med njurarna. Du lyfter ju inte upp hamstern precis, utan den biter dig i buren. Tyvärr har många väldigt stort revir behov. Har du testat att köra händerna i sanden innan du kör fram dom ? Jag tycker inte att du skall köra fram fingarna så, försök hellre att ta upp honom i en mindre skål eller dyl. Ta upp honom varje dag och sätt honom i handen en stund och lägg sedan tillbaka honom i buren. Pillar du runt i buren använd en liten pinne så du slipper bli biten. Öva att ta upp honom varje dag, gärna flera ggr/dagen. Jag har märkt om man inte pillar med dvärgarna varje dag, blir de mer revirbenägna. Jag har en hona som kommer framrusande när jag pillar runt i buren, i början bet hon men inte hårt. Nu har hon slutat med detta. Jag håller på med henne varje dag. Sedan är bara vissa dvärgar mer bitiga än andra och det är jätte tråkigt. Jag har bla en som aldrig biter hur man än plovkar med henne eller i buren. Hon är otroligt snäll. Jag hoppas att du får bökt med din hamster. Det är absolut inte roligt om de bara bits.

LinneaPuh
2015-12-17 22:40
#23

#22 Då jag inte är ett barn förstår jag inte varför han vill skrämma bort mig. Det är nu på senaste tid han har börjat bitas. Händerna i sanden han jag provat, föera gånger. Men han biter bara mig. Jag är nere minst en gång per dag och tar upp honom så han får springa fritt i rummet, och då får han springa hur länge han vill tills han vill in i buren igen, och då släpper jag in honom. Men så fort han sitter i min hand så bits han. Ibland har jag tur, och då bits han inte. Men det är ofta han bits

Cireea
2015-12-17 22:48
#24

Det låter fortfarande som att han har ont.. 

#22 Nu har ju TS konstaterat att han HAR njurproblem så det kan lika gärna vara just njurarna som gjort att hans beteende ändrats.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LinneaPuh
2015-12-18 00:16
#25

Ja precis, har vart hos veterinären om just njurarna. Han börjar bli gammal, likaså hans njurar. Så han har fel på dom

Martyvonparty
2015-12-18 02:52
#26

#20 Min biter mig även utanför buren också..  i lekhagen t.ex. eller om hon kryper på sängen o jag sträcker fram handen. Men väl i min hand "ger hon upp" o bits inte mer…

Dvärgar är onda djur 😈

lillalilly
2015-12-18 09:41
#27

Min förra guldhamster gjorde också så en gång. Vi hade en jätte bra relation så det var jätte konstigt. 

Jag hade väckt honom och skulle ta upp honom och då gjorde han precis lika dant som på din video. I ren panik så lyfte jag upp handen och han hängde kvar. Fick ett djupt sår men som läkte efter en tid. 

Vi ringde uppfödaren som sa att vi skulle komma dit med honom, hon konstaterade att han var sjuk och hade ont. Han kunde inte kontrollera. Så vi fick tyvärr ta bort honom direkt.

Annons:
LinneaPuh
2015-12-18 09:49
#28

Så det är avlivning som gäller? :(

thea_thea
2015-12-18 09:51
#29

#28 Ja. Du har skrivit att han har ont, så varför låta honom leva?

LinneaPuh
2015-12-18 09:54
#30

Men på annat sätt så verkar han inte sjuk. Så fort jag släpper ut honom på golvet är han typ en racer bil. Han äter som vanligt. Sover mer än förut…

thea_thea
2015-12-18 09:56
#31

#30 Annars får du sluta röra honom. Hamstrar går ju att ha som tittdjur.

LinneaPuh
2015-12-18 10:52
#32

Som 22 skrev. Jag provade att ta ner en pinne. Han attakerade inte den. När jag tog ner handen attakerade han den. Han bet riktigt hårt

[Howres]
2015-12-18 13:55
#33

Det kan ju vara så att han får ont i njurarna när du tar upp honom och sen kopplar handen till att det gör ont? (Har inte läst hela tråden, så vet inte om nån redan har skrivit det.)

LinneaPuh
2015-12-18 14:26
#34

Så ska jag avliva eller inte…? Jag kan knappt städa buren. Kan inte ha honom på golvet samtigt för då har jag dålig koll på honom. Springer han under sängen så stannar han där (han hänt förut). Alla mina kompisar är rädda för honom, just för att han bits. Jag har honom i handen ibland. Men han bits ändå… Hur ska jag göra?

Annons:
thea_thea
2015-12-18 14:34
#35

#34 Du kan ju ha honom som titt-hamster och lyfta honom med en plastlåda när du städar buren.

wildalia
2015-12-18 16:42
#36

Nu missuppfattade du nog mig. Jag skrev inte att DU var ett barn jag skrev att barn blir rädda när hamstrar biter, därför tycker inte jag att de är ngr bra sällskapsdjur för barn. Jag har barn, de har blivit bitna av mina hamstrar. De blir rädda. Jag tror ändå inte att den biter för att den har ont, för då skulle den bita allt som kommer i dess närhet inkl pinnen. Jag har haft ordentligtsjuk hamster och han bet aldrig för det. Nu hade han också ett utmärkt temprament från början. Jag har bla en dvärghamster hemma som alltid måste bita i fingret om man stoppar fram detta, han hugger inte utan biter. Håller jag kvar fingret så biter han väldigt hårt. Det är inget fel på honom, det är hans temprament som är sådant. Hans bror biter aldrig. När jag har hamstern i handen biter han aldrig, bara i buren när man stoppar fram fingret. Jag håller på med honom hela tiden, men han biter ändå. Andra hamstrar jag har hemma biter inte så. Min Hybrid bet ibörjan, nu är hon absolut snällast. Alltså bet hon för att hon var rädd, det är hon inte nu. Min hane är absolut inte rädd, men han måste bara bita först. Helt enkelt så är det din hamsters temprament. Hur har dom konstaterat att hans njurar inte är bra ? Slutar dom fungera så dör han snart. Dricker han mkt vatten ?

LinneaPuh
2015-12-18 16:47
#37

Han har problem med njurarna - blodprover. Han dricker jätte mycket och kissar jätte mycket. Han har gått ner i vikt. Han speinger typ aldrig i hjulet längre. Han attakerar min hand och biter hårt, även när jag har honom i handen. Vill jag ge honom godis så skiter han i det och biter mig. Han gör även ifrån sig ett pytteliten ljud när jag har honom i handen. Så jag behöver era tankar kring detta. Jag har en chans att avliva honom ikväll. Men jag är förkrossad och vill inte ens tänka på att göra det och jag tycker bara dåligt om mig själv. Men å andra sidan så vet jag att han har ont. Ska jag avliva eller inte?

thea_thea
2015-12-18 16:48
#38

Avliva.

LinneaPuh
2015-12-18 17:27
#39

Är påväg till veterinären nu.

viskus
2015-12-18 18:43
#40

All kärlek till dig, du gör det som är bäst för din lille vän ❤️

wildalia
2015-12-19 02:17
#41

Så tråkigt. Dricker han mkt så har han nog diabetes . Svår diabetes mår ingen bra av. När man dricker mkt blir njurarna förstörda oxå. Då är det nog en befrielse förhonom att få somna in 😢 Stackare 💕

Annons:
Upp till toppen
Annons: