Annons:
Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1059 ggr
Martyvonparty
12/14/15, 10:19 PM

Ta en hamsterkull?

Hej hej!

Jag är rätt nyfiken på vad det innebär att ta en kull på guldhamster? Det är i dagsläget INTE aktuellt för min del. Har endast en guldhamsterhane hemma men vill gärna lära mig mer!

Vad ska man tänka på? Hur fungerar det med färgkombinationer o.s.v.? Har en offwhite bandad hane som är köpt hos en oreggad uppfödare i Stockholm. Vet att dom hållit på länge med hamstrar och att detta var deras tredje eller fjärde kull.

Är medveten om att man inte ska avla bara för att det är kul. Jag vill gärna få en meningsfull parning som bidrar med något gott o inte enbart ger massa söta ungar!   Lär mig allt ni kan! :)

Annons:
Lojs
12/14/15, 10:23 PM
#1

Det finns en del artiklar på ämnet här på sajten. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Martyvonparty
12/14/15, 10:34 PM
#2

#1 Jo det har jag sett! Men har även sett en och annan tråd där man nästan blir jagad med piskan för att man är en amatör som vill ta en kull! 😮Jag tänkte att en kull måste ju bli ens första. Måste man t.ex. registrera sin hamster? Måste man ha en registrerad uppfödning och sånt. Tycker det är lättare med en direkt kommunikation med erfarna uppfödare. :)

Be-Bopz
12/15/15, 12:41 AM
#3

Vi i Svenska Hamsterföreningen har mentorer bland våra registrerade uppfödare, vänd dig till ngn av dessa och få den hjälp du vill ha :) Lycka till!

Cireea
12/15/15, 1:21 AM
#4

Alla är ju amatörer från början skulle jag vilja säga. 😃 Ingen vet ju allt men om man vill föda upp guldhamstrar (eller annan djurart) bör man ju börja i rätt ände. 

Till att börja med ska man läsa på, och det ska vara mycket. Det finns så mycket som kan gå fel med avel att man inte bara ska sätta ihop två hamstrar och så är det klart. Man ska planera och tänka efter, fundera över varför man tar kullen. Vad vill man uppnå? Vad är målet? 

Att avla på hamstrar utan stamtavla vore (ursäkta mitt språk) idiotiskt. Vet man ingenting om bakgrunden så avlar man i blindo. Vilka sjukdomar kan inte finnas bakom en hamster vars bakgrund är okänd? Hur mycket inavel är det bakom hamstern? Vad bär den på? 

Avlar man på djur med stamtavla kan man gå tillbaka flera generationer för att få fram information. Exempelvis om något oväntat dykt upp så kan man söka i hamsterns bakgrund för att se om det kan ge någon förklaring. 

Jag säger inte att djuret SKA vara registrerat. Själv har jag fött upp oregistrerade fram tills nu i höst. Det jag gjorde var att jag gjorde egna stamtavlor för att hela tiden dokumentera varje kull. Nu i efterhand har jag registrerat varje bebis jag fött upp då jag satsar på att bli registrerad uppfödare i slutet av 2016. 🙂

Men någon form av stamtavla bör hamstern ha för att man ska kunna veta vad som finns bakom. Allra helst nu när papova härjar i tid och otid så känns det tryggare när man ser var hamstrarna härstammar ifrån (nu var det i för sig ett tag sedan ett dokumenterat utbrott här i Sverige men vi är ju inte säkra för det!). 

Om man nu är intresserad av seriös avel bör man också välja sina djur med omsorg, det vill säga att man inte avlar på djur av okänd bakgrund eller djur som har defekter eller ett oönskat beteende. 

Hoppas jag benade ut något frågetecken, men annars håller jag med de andra två: sök fakta och hör av dig till mentorer i SHF. Nu är jag ingen mentor men jag är en uppfödare av guldhamster sedan 2013. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Martyvonparty
12/15/15, 2:09 AM
#5

Tack alla för era svar! Jag lusläser just nu SHFs sidor om avel och sitter just nu nergrottad i genetiken. Tycker den är lite krånglig men det förstår jag att det är i början! Jag tycker det är riktigt intressant!

Min hamster är från en uppfödare och jag vet att dom har ngr generationer. När jag köpte min i augusti så hade dom bland annat kvar hans mormor samt farfar om jag inte minns fel. Jag har tänkt höra av mig till dom för att få veta mer. Bland annat hur hans bakgrund ser ut, hur gamla hans farfäder blivit, om det finns sjukdomar osv. Ska även ta reda på vilka färger kullsyskonen fått.

Men tillbaka till genetiken. Min hamster är som jag förstått det en bandad offwhite, brunörad (även om öronen är fläckiga som beror på bandet?). Han är dessutom långhårig. Hur är genkoden då? Om jag får gissa så skulle jag säga att den ser ut ungefär såhär ---> eebbllSgsg

eebbSgsg  för offwhite, brunörad

och ll för långhårig

Eftersom långhårig (ll) är ett recesivt anlag så måste han ju ha två gener för det? Det måste då betyda att båda hans föräldrar bär på den genen osynligt/synligt.

Har suttit o läst i många timmar nu! Tycker det är såååå kul!

Upp till toppen
Annons: