Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1116 ggr
Martyvonparty
2015-12-11 02:10

Orolig för (sjuk?) hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går rakt på sak. Har en guldhamsterpojke född i Juni i år, 6 månader gammal. Har betett sig normalt fram tills för ca 1,5 vecka sedan.

Han kan springa i hjulet som han brukar göra på kvällen för att sekunderna senare kliva ur och lägga sig bredvid och somna/svimma eller vad han nu gör. Han reagerar knappt då på ljud om jag t.ex. visslar på honom eller säger hans namn. 

Senast igår klev han ur hjulet och lade sig bredvid platt på mage och blundade. Ungefär 3 minuter senare lyfter han huvudet lite och kryper/hasar sig fram och lägger sig med huvudet i toalettlådan som står nära intill.

Hela hans beteende kring det här är märkligt. Hamstrar är bytesdjur och står långt ner i matkedjan. Det borde alltså ligga i hans natur att INTE lägga sig helt öppet och oskyddat. Han bor i en stor glasbur så det är helt oskyddat från insyn runt om. 

Sen vaknar han till helt plötsligt och går och äter/dricker/tvättar sig/fortsätter springa i hjulet som om inget hänt.

Såhär har han gjort rätt många gånger nu och det gör mig orolig. Har någon mer varit med om något liknande? 

Bifogar bild.. Ursäkta den dåliga kvalitén.

Annons:
Belzebubble
2015-12-12 01:53
#1

Det där med att hamstern inte lägger sig helt oskyddat beror på! Min hamster kan helt plötsligt sluta med det hon håller på och börja gunga lite lätt fram och tillbaka en längre tid. Skrämde mig ordentligt de första gångerna men eftersom hon fortsätter som vanligt sen så gissar jag att hon bara lyssnar extra noga på omgivningen då något fångade hennes uppmärksamhet. Dock så låter det inte alls att din hamster gör något liknande, speciellt inte om han bara somnar. Min Lilla My satt iallafall upp och fäste blicken på något. Jag rekommenderar dig att uppsöka veterinären för din lilla väns skull!

Upp till toppen
Annons: