Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 1117 ggr
rbwse
2015-12-05 11:17

Vägrar para sig

Hej!

Vi har två vintervita, en hona och en hane på lite drygt sex månader, som vägrar para sig. Dom har blivit mer som bästa vänner…

Dom bråkar aldrig och sover alltid ihop. Dom har gått ihop sen dom var lite drygt tre månader. Vad vi har sett så har hon aldrig brunstat fast det kan ju hända senare på natten när vi sover.

Finns det något vi kan göra eller är det bara tålamod som gäller? Dom är friska och mår bra och är väldigt tama.

Annons:
Halcyon
2015-12-05 11:20
#1

Är du säker på att honan är en hona då?

we're always chasing that paradise

Cireea
2015-12-05 11:21
#2

Först och främst: Att ta en kull för "skojs skull" är verkligen ingen anledning för att sätta en kull till världen. 😡En kull ska vara välplanerad och ha ett syfte. VARFÖR vill man ha kullen? VAD är syftet? Att ens hamstrar är söta och tama är liksom ingen anledning för att ta en kull. 

För det andra, har era hamstrar stamtavlor? Var är hamstrarna köpt?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

rbwse
2015-12-05 11:30
#3

Ja det är säkert att det är en hona och en hane.

Sen "för skojs skull" var kanske felformulerat. Klart det finns en plan men huvudsaken är väl att alla blir väl omhändertagna och får ett bra liv oavsett om man väljer att ha flera burar själv eller starta en uppfödning.

missan´s
2015-12-05 19:55
#4

#2 Håller med dig till viss del, att det är viktigt att planera kullar och ta ansvar med allt vad det innebär osv. Men vart står det att TS inte har planerat kullen eller att TS inte har något mer syfte? Den här tråden handlade om något annat. Vill bara förtydliga det. 🙂 Jag tycker inte att man ska börja med att skälla ut någon som du inte ens vet vad hon eller hon har planerat, i detta fallet.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Cireea
2015-12-05 20:01
#5

#4 Ursäkta mig men nu har faktiskt TS ändrat sitt inlägg sedan jag publicerade mitt inlägg. Tidigare stod det  rakt i början: "Vi vill ta kullen mest för skojs skull". 

Om man tar en kull för "skojs skull" har man verkligen fel syfte med att ta en kull. Så ja, jag anser fortfarande att mitt inlägg var helt rätt med tanke på det TS skrivit i sitt första inlägg. 😎Om man nu hade ett annat syfte än att det var "för skojs skull" då hade hen väl skrivit det istället? 

Allt för många kullar tas idag av oseriösa personer som har noll koll på vad det innebär att ta en kull och som tar det "för skojs skull" - oerhört oseriöst och dumt med tanke på alla komplikationer som kan komma med en kull. 
Är man seriöst intresserad av avel har man en tanke med varje kull, man tar dom inte "bara för att".


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2015-12-05 20:06
#6

Jag undrar fortfarande om hamstrarna har stamtavla… 🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
missan´s
2015-12-05 20:19
#7

#5 Jag läste i sådana fall efter hon ändrat texten, så jag utgick såklart från det jag läst. Hoppas att TS tar åt sig av att man inte bara har djur för sin egen njutning. 😟

Och sedan till TS - Man kan verkligen inte tvinga djur att para sig, om dom inte vill eller "känner för det" så får du faktiskt ta och acceptera det. Var glad för de fina hamstrarna du har och gosa extra mycket med dom istället. 👍 Om ni tar en kull för skojs skull för att hamstrarna har bra temperament- vad är det då för fel med att gosa med de hamstrar ni redan har då? Alla ungar växer upp och man kan inte föda upp nya ungar jämt bara för att det är extra mysigt när dom är små.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Cireea
2015-12-05 20:22
#8

#7 Jo det förstod jag. 😛Jag hade inte skrivit inlägget om det inte stått något som fått mig att reagera från början. Tråkigt dock att TS inte kan stå för det hen skrivit utan istället valt att ändra i efterhand..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

missan´s
2015-12-05 20:24
#9

#8 Troligtvis. 😟

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

rbwse
2015-12-05 20:36
#10

Ja, jag redigerade mitt första inlägg och raderade att vi mest ville ha en kull för skojs skull eftersom det var lite klumpigt formulerat och en del reagerat på det. Självklart finns det en plan bakom att ta en kull även om vi nu inte planerar att starta en stor uppfödning.

Och ja, dom är köpta från en seriös uppfödare och har stamtavla men det känns rätt oviktigt i den här diskussionen.

Så, nu när det är utrett kan vi kanske återgå till ämnet. 

Både jag och frugan har haft diverse smådjur genom åren men aldrig varit med om det här "problemet". Uppfödaren har heller aldrig varit med om det så därför vänder jag mig hit för att se om någon har några förslag.

Cireea
2015-12-05 20:43
#11

#10 Men vad är planen med kullen då? Varför tar ni den? 

Angående att dom inte vill para sig så vet jag tyvärr inte, har ni undersökt dom hos veterinär så det inte finns någon sjukdom som ligger som gör att dom inte vill para sig? Sedan brukar det vara kinkigare med parningar såhär på hösten och vintern.. 
Men om dom inte vill så går det inte tvinga fram. 

Det där med stamtavla är faktiskt viktigt. Utan stamtavla skulle era djur vara hybrider och om dom hade varit hybrider hade det varit vilseledande om det stått vintervita när det egentligen varit Hybrid. Förstår du min tankegång? 🙂
Dessutom är avel på hybrider inte något att eftersträva.. men det är en helt annan diskussion då nu era har stamtavla.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

missan´s
2015-12-05 20:45
#12

#10 Om du läser i #7 så har jag faktiskt svarat på er fråga. Jag anser att man aldrig kan tvinga ett djur att para sig, vill dom inte så är det bara att acceptera. Så enkelt är det👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Upp till toppen
Annons: