Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 1278 ggr
AndersTo
2015-11-18 21:57

Dvärghamster bits

Hej! Jag behöver lite råd kring mina hamstrar. Vi skaffade två dvärghamsterhanar för drygt en vecka sedan. Den ena dvärghamstern har vi inte haft några problem med, den har bara nafsat lite försiktigt när den suttit i handen och aldrig bitit hårt. Den andra däremot kan bita så att det blöder. Från början trodde jag att det bara var så att han var rädd och att det var därför han bet. Men jag har provat att bara lägga ner handen på golvet med mat i handflatan och då har han genast hoppat upp i handen och satt sig och ätit. När han ätit upp börjar han dock direkt att nosa runt och allt som oftast börja bita, även fast att jag inte rört handen och han bara kan hoppa av den om han vill. Vad kan jag göra för att ändra det här beteendet? Eller är han bara nyfiken och att detta kommer att försvinna med tiden? Båda hamstrarna är mellan 11-12 veckor gamla.

Annons:
LinneaPuh
2015-11-18 23:20
#1

Alla hamstrar är olika. Jag har en hamster som vänjde sig efter en dag, medan en annan efter två månader. Låt honom ta det i sin takt! Det kan ta ett tag innan dem slutar. Om han bits kan du blåsa lite löst på honom! Det kan vara så att han vill ha sott revir för sig själv, förstår du? En av mina hamstrar hatar när jag kommer in i huset och väcker honom. Då bits han Så ge honom tid! Börja med att ge mat och godis. Du kan även ta sängmaterialet och gnugga dina händer i det så din doft hamnar där. Då blir han mer van med din doft :)

LinneaPuh
2015-11-18 23:25
#2

Eftersom att det bara var drygt en vecka sen du köpte dem så kan han vara stressad. Ny miljö och nytt hem, min hamster var jätte stressad den första veckan men det gick över efter ett tag när jag visade att min hand var snäll. Kan också vara så att om du inte tvättat händerna innan du håller i honom kan han känna dofter av annan mat, eftersom att hamstrar har dålig syn kan han då tro att det är mat. Så tvätta alltid händerna innan!

LinneaPuh
2015-11-18 23:28
#3

Jag tror att det kommer försvinna med tiden om du ger honom den tiden han behöver! Stressa inte upp honom för mycket och pilla på honom. Men det är bra att också visa att din hand är något som kommer vara i buren ofta, så hanvänjer sig lite med det också. Prova att lämna honom ifred någon dag, så han kan få ta det lite lugnt :) oj, haha nu vart det många inlägg från mig

AndersTo
2015-11-19 08:31
#4

Tack för tipsen! Det har ju som du säger bara gått en kort tid och han kanske fortfarande håller på att göra sig hemmastadd.

Upp till toppen
Annons: