Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1551 ggr
ÄlskarHamstrar12
11/15/15, 12:23 PM

Beroende av hjul? Aktivera hamster?

Heeejjj! Nu är det så att för ett tag sen prövade jag lägga in ett Hjul till min hamster då han har väldigt mycket energi! Han började springa direkt, men det fanns ett problem. Jag var rädd för att han skulle bli beroende. Om jag jag honom lite mat så sprang han direkt tillbaka till hjulet när han kunde. Då tog jag bort hjulet men han började klättra på gallret där hjulet var! Han han väl bara ha hjulet 5-10 min innan jag tog bort det… Hur borde jag göra? Borde jag lämna tillbaka hjulet? Men tänk om han får "panik" så som innan när jag tar bort hjulet? Sedan hur kan jag aktivera min hamster i buren? Han har gett honom bo material att boa med, grävtorn, toarullar en toarullar med mat i och sedan har jag vikt in kanterna. Mer?

Annons:
Besthamster
11/15/15, 12:33 PM
#1

Du kan göra jack med en sax i en rulle och trycka fast maten i!

Hur högt är gallret? Det är inte bra om han ramlar från höga höjder.

Jag har fått en ny hamster nu men tyvärr har den kvar sin galler Bur (ska snart få en detolf) och jag satte in tre planer av en lekhage så att han kan sträcka på sig men inte klättra så högt, funkar faktist väldigt bra!

Frosstis
11/15/15, 12:40 PM
#2

sätt in hjulet igen eller ha hjulet i lekhagen :) han måste ju få utlopp för sin energi. Om han springer extremt mycket alltså flera timmar så kan du ju ta ut det och sen ha det inne på dagen eller natten bara.

Besthamster
11/15/15, 12:48 PM
#3

Du kan ju även ha det i lekhagen som #2 säger! 

Sedan kan man ju hamstersäkra och låta dom springa i rummet.

Cireea
11/15/15, 1:03 PM
#4

En hamster springer många, många, många kilometer i det vilda så det är inte alls konstigt att hamstrar kan springa några timmar i sitt Hjul. En hamster är inte beroende för att denne springer i 3 - 4 timmar, det är inte DET som är beroende. 

Beroende är när hamstrarna springer utan att stanna upp för att sova, äta och göra sina behov. Vi pratar alltså om att hamstern springer konstant tills den…dör. Så länge hamstern tvättar sig, sover, äter mat, gör sina behov osv. så är det ingen som helst fara på taket. 🙂 Sen kan dom springa lite extra när hjulet är nytt i buren för då är det ju som den "nyaste flugan" och måste spanas in ordentligt. 

Du kan dessutom inte ha märkt av om din hamster blir beroende om du hade hjulet i buren i 5 - 10 minuter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Frosstis
11/15/15, 1:16 PM
#5

#4 Precis. :) 

Han blev nog hel till sig för att han fick ett Hjul i 5-10 minuter så jag hade satt in hjulet igen.

ÄlskarHamstrar12
11/15/15, 1:39 PM
#6

#4 #5 okej så han kanske blev lite uppspelt för att hjulet vart nytt och så. Ska pröva sätta in det igen.. Men är det vanligt att han fick sån "panik" när jag tog bort hjulet??

Annons:
ÄlskarHamstrar12
11/15/15, 1:40 PM
#7

#1 vi har ganska stora samla lådor i vinden som han antagligen kommer få som Bur sen, men vill få honom verkligen helt tam innan ( han är inte rädd för min hand och så men vill att han verkligen ska bli helt tam)

ÄlskarHamstrar12
11/15/15, 1:41 PM
#8

Mer tips för att aktivera honom i buren ?? :)

Frosstis
11/15/15, 1:43 PM
#9

Ja hamstrar är ju väldigt aktiva och jag känner igen det där att om man tar bort hjulet så springer dom runt och letar som galningar o sådär.

Du borde  sätta en samla låda som Bur redan nu eller så snart som möjligt, eftersom de inte blir mer tama om de har en mindre Bur :) Jag tycker hamstrarna blir väldigt mkt lugnare när de får en större Bur. Så har jag upplevt det iallafall.

Cireea
11/15/15, 1:45 PM
#10

Det lät inte som panik utan snarare att hamstern har mycket energi och försökte hitta något nytt att aktivera sig med när hjulet plötsligt försvann. 

Hjulet ska inte ersätta tiden utanför buren utan ska enbart vara för att aktivera hamstern ytterligare. Hamstrar måste få komma ut (om behovet finns) för att utforska och få upptäcka nya saker utanför buren i sig. 
Det låter som att din hamster behöver komma ut ur buren och upptäcka något nytt. En lekhage, en sväng i soffan eller på sängen osv. 

Gällande aktivering i buren så kan jag tipsa om att ha mycket tunnlar och "ojämn" terräng som gör det roligare i buren. Själv så har jag börjat köpa in mycket broar och liknande för att skapa ojämn terräng och det uppskattas verkligen.  Det blir som lite tråkigt om allt är kalt..👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ÄlskarHamstrar12
11/15/15, 2:02 PM
#11

Jag tänkte faktiskt på att fixa en lekhage av kartong eller ha hamstern i badkaret :) sedan så har vi ett hamstersäkrat badrum men hamsterhage vore nog smartare

Frosstis
11/15/15, 2:03 PM
#12

badkar funkar bra om du lägger ner en filt eller handduk så han inte halkar :) så slipper du ta plats för en hamsterhage som de lätt rymmer från

Upp till toppen
Annons: