Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1790 ggr
Besthamster
2015-11-15 12:16

Snea tänder!:(

Min hamster Filur har börjat få snea tänder!😭

Jag såg det nu idag när jag skulle kolla till honom (har inte lagt märkte till det då jag kollat honom tidigare då han inte visar symptom men nu har han munnen lite öppen så man ser bättre) och jag tog upp honom och försökte undersöka honom.. Nedertänderna/Undertänderna växer liksom lite åt varsit håll!

Jag gav honom ett hårt hundkex (utan kryddor osv) som han får gnaga på.

Problemet är att om vi ska åka till veterinären så tror jag inte att dom är så kunniga inom smådjur men man får väl ringa och fråga 😐

Men det är det att närmaste veterinär ligger 6-7 mil härifrån och vad ska jag göra ifall dom inte är kunniga? 

Då ligger närmaste veterinär ca 25 mil härifrån.. Jag kommer ju såklart göra allt för att han ska må bra!

Men ifall dom måste klippa tänderna så måste dom väl sövas ner och det är väl riskabelt? 😭

Snälla säg vad ni tycker jag ska göra🤔😢

Annons:
Cireea
2015-11-15 13:09
#1

Om tänderna måste klippas ned så kan det göras utan att hamstern sövs. Ring till olika veterinärer för att rådfråga och se vilka som verkar ha bäst koll på smådjur. Du kan till och med fråga rakt ut: Hur kunniga är ni inom området smådjur? Hur kunniga är ni gällande hamstrar? 

Kan du inte få en bild på tänderna så man ser hur dom växer?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Besthamster
2015-11-15 13:16
#2

#1 Det verkar omöjligt att få en bild på honom då han rör sig konstant :(

Tack, ska göra det !

[SebastianR]
2015-11-17 16:11
#3

Bästa att ge honom grenar från obesprutade fruktträd så att han kan gnaga ner sina tänder. Annars så kontakta veterinär!

Besthamster
2015-11-17 16:25
#4

Vi har inga fruktträd, men gav honom ett hårt hundkex att gnaga på och det verkar som att han ätit upp hela så ska ge mer, om det inte blir bättre kontaktar vi vet.. Verkar iallafall bli lite bättre

lollynonna
2015-11-17 17:52
#5

Men ett hundkex är väl inte så bra…? Vet du vad som är i det? Det ger inte heller någon effekt alls. Ta grenar istället,du kan ta från en björk. Och rengör den såklart :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Besthamster
2015-11-17 22:03
#6

Den innehåller inga kryddor osv.. Och den är väldigt knaprig och ganska hård så lite slipar de väl ner? Han gnager aldrig på pinnar osv :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: