Annons:
Etikettguldhamster
Läst 835 ggr
Whatsupdoc?
2015-11-13 13:12

Vill ha guldhamster & bra nybörjar-tips

Jag är lite intresserad av att skaffa guldhamster(även fast det känns lite lustigt för hamster är alltid sedd som ett husdjur för småflickor) men jag har hört att de behöver bara vara ensamma, men är lite osäker på om de kan klara sig själva. Några bra nybörjar-tips på vad en guldhamster tycker om & vill ha, och vilken sorts mat & leksaker?

Annons:
Dvärgvädur
2015-11-13 14:52
#1

Hamstrar är absolut inget djur för mindreåriga, faktum är att det ofta är svårt för mindreåriga att sköta och ta hand om en hamster på rätt sätt. Hamstrar passar alla åldrar! 🙂

Guldhamstrar ska bo själva, de är solitära. Dock är dvärghamstrar flockdjur och ska bo två och två.  Skaffar du guldhamster ska du skaffa en hos en kunnig och seriös uppfödare. Skaffar du en från djuraffär bär de ofta på djuksomar sedan födseln och de kan vara svåra att få sådär riktigt tama. Detta gäller ju självklart inte alla djuraffärshamstrar men om du köper den hos en erfaren uppfödare får du allt som oftast en garanterat frisk hamster som är tam sedan den var liten.

Det finns många bra burar att välja på till sin hamster, men tyvärr nästan lika många dåliga. Mitt tips är att du ska skaffa ett akvarium på 80-100 liter som är stort till ytan. I det kan du inreda med massvis av olika föremål och Bottenmaterial som du kan ta reda på mer om i trådar och artiklar på både hamster och guldhamster iFokus. Burar du bör undvika är gallerburar och burar som är för små, en guldhamster är stor och behöver yta att röra sig på.

Det finns mycket saker som är farliga för hamstrar som säljs i djurbutiker. Bland annat hamstervadd, saltsten och gallerhjul. En guldhamster ska ha ett Hjul med en heltäckt sida som helst ska vara 28 cm, inget med gallerspringer som de kan fastna med benen i. Ett för litet Hjul kan resultera till stora ryggskador. 

Mat kan du blanda eget för att få den bäst anpassad efter din hamsters behov, ta reda på mer om det på www.hamsterforeningen.se

Undrar du över något mer så fråga på, inga frågor är dumma!

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Whatsupdoc?
2015-11-13 15:03
#2

Vad kan en guldhamster äta? Är det typ samma som med kaniner & andra gnagare, fast i mindre format & finns det typ ''godis'' för såna? behöver man träna de till att komma på inkallning eller behövs det inte? Jag har hört att man kan ge de en sån där ''boll'' de kan rulla runt i, behöver man vänja de vid en sån först och hur? För många frågor, jag vet :p

Bill&Bull
2015-11-13 15:36
#3

#2 Hamstrar är allätare, finns färdig mat att köpa på djuraffär eller blanda ihop själv. Finns även godis, tuggpinnar mm. Sen bör hamstern få färsk mat. Hamstern kan äta det mesta vi äter, ska dock inte vara kryddigt eller surt osv. Sunt förnuft är det som gäller! Kan även rekommendera dig att låna bok på biblioteket om hamster där det finns bra info. Finns även bra info på nätet såklart.

||My Love For Animals Is Immortal||

Dvärgvädur
2015-11-13 15:52
#4

www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allm%C3%A4nt/foder-mat-18550626

På den länken hittar du det mesta om guldhamsterns kost. Det där med hamsterboll ska man helst undvika, då det är både stressigt och kan vara farligt för hamstern. Skaffa istället en lekhage, du kan göra en egen utav gånggärn och hyllplan som går att köpa separat för en billig slant på ikea. I lekhagen bör du låta din hamster springa fritt 30 min - 1 h per dag, har du en tillräckligt säker lekhage kan du låta den springa av sig utan uppsikt. Annars kan du lika gärna säkra ett rum från sladdar, hål osv och låta den springa där istället. 

Inkallning kan man lära hamstern, men det är inget som är särskilt nödvändigt. Jag brukar lära mina det mest för skojs skull :D

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Whatsupdoc?
2015-11-13 16:37
#5

Kan man typ gosa med en guldhamster(löjlig fråga från en 23-åring jag vet)? Det var längesen jag höll nåt husdjur i min famn, men en guldhamster är nog för liten, får plats i handflatan om jag inte misstar mig :p

Bill&Bull
2015-11-13 17:25
#6

#5 Klart man kan! Självklart är dom mindre och ömtåligare än ex katt, hund men går absolut att få riktigt tama :) man får vara lite extra varsam när det gäller fallrisk och små utrymmen man möjligen har då hamstrar lätt tar sig in. Men mina hamstrar jag haft har varit jättetama och jag älskade att gosa med dom, var oftast mer uppskattat från min sida dock 😉

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Upp till toppen
Annons: