Annons:
Etiketthamster
Läst 4145 ggr
LinneaPuh
2015-11-10 10:40

Hamster har svårt att andas

Jag är jätte orolig för min hamster Ior… Han låter jätte konstigt.. Som om han har svårt att andas:( Vad ska jag göra?? Har inga pengar då jag köpte honom igår..

Annons:
Honestyisdead
2015-11-10 10:43
#1

Åk till veterinär.  Din mamma eller pappa får betala.

LinneaPuh
2015-11-10 10:45
#2

Har ingen kontakt med pappa. Mamma kommer absolut inte betala, hon har sagt att det är mitt ansvar. Jag köpte honom igår.. Så alla mina pengar gick åt på det.. Buren kostade 600 och fick köpa massa tillbehör

Honestyisdead
2015-11-10 10:55
#3

Om du är minderårig är det din mamma som enligt lag måste ge djuret den vård det behöver. Alltså veterinär om hon inte är det själv.

Sommarek
2015-11-10 10:57
#4

Behöver han veterinär så måste han få det; allt annat är djurplågeri.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

LinneaPuh
2015-11-10 11:00
#5

Jag har pratat med en kompis, får låna pengar av henne! Ska ringa nu och boka akut tid. Skriver sen hir det blir!

Sommarek
2015-11-10 11:01
#6

Hoppas det löser sig.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Stoodyear
2015-11-10 13:05
#7

Låter som min gjorde när jag fick henne, veterinären rådde mig att ge det nån dag, men den får inte bli sämre och både äta och dricka. Det kan vara en förkylning. Annars lämna tillbaka! Du kan reklamera då dom uppenbart sålt ett sjukt djur till dig. Sen som de andra skriver är vårdnadshavare om man är minderårig skyldig att ingripa ekonomiskt om ett djur blir dåligt, annars utsätter man det för onödigt lidande. Förhoppningsvis kommer den klara sig. Endel blir lite så av ströet i buren, iaf om man har sågspån. Ställ buren där det absolut inte drar. Efter 3 dagar slutade min fnysa.

LinneaPuh
2015-11-10 13:51
#8

Jo det var vad veterinären sa till mig också! Grejen är ju den att jag har redan förälskat mig stort i honom, så skulle aldrig i hela världen kunna byta bort honom mot någon annan eller lämna tillbaka honom. Jag skulle avvakta några dagar för att se, hon sa även att jag ska gå med kvittot till zoot där jag köpte honom så ska jag få ersättning eftersom dom sålde ett sjukt djur till mig!

LinneaPuh
2015-11-10 13:51
#9
Majaa12
2015-11-10 14:35
#10

Varför köper man en hamster utan att ha råd? Har man inte tillräckligt med pengar ska man inte skaffa ett djur alls.

Köper man ett djur är det ägarens (ägarens föräldrar om man är minderårig) ansvar att ta djuret till veterinären enligt lag. Det bästa är att spara undan ett par tusenlappar då kostnaden kan dra väg väldigt snabbt om hamstern behöver röntgas, äta medicin osv. 

Det viktigaste nu är iallafall att du kan ta honom till veterinären, hoppas att du får tag på tillräckligt mycket pengar så att han kan få den vård han behöver. Jag tycker inte att du ska lämna tillbaka honom även om du skulle kunna, det är väldigt stor chans att dom bara avlivar honom då. Du är hans bästa chans just nu! Ansvaret ska egentligen ligga på din mamma, som lät dig köpa djuret. Hon har största ansvaret.

Det är jättebra av dig TS, att du verkligen vill ta honom till veterinären och försöker lösa det med pengar. Hoppas att det går bra för er! ❤️

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

LinneaPuh
2015-11-10 14:43
#11

#10 Jag har löst det pengarvist. Trodde inte han skulle bli sjuk så snabbt, fyller år om 11 dagar så hade tänkt att spara dom pengarna till hamstrarna. Har vart hos veterinären och hon sa bara att jag ska avvakta lite, om det inte blir bättre ska jag åka tillbaka dit. Jag har inte hjärtat att lämna tillbaka honom, han är ingen sak som man lämnar tillbaka för att den är "trasig". Det är ett liv, han är min lilla bebis, och jg gör vad som helst för att han ska få det bra!❤️

Sommarek
2015-11-10 14:45
#12

#11 Skön inställning. Jag hade inte heller gjort det, men snarare hört med butiken om inte de tycker de ska stå för veterinärkostnaden.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

annakarin_li
2015-11-10 14:55
#13

#11 Håller med dig. Man byter inte ett litet liv och gör det man kan för att de ska må bra. Skönt att veterinären inte upplevde att det var allvarligt. Kan däremot tycka att djuraffären bör få informationen om att de säljer sjuka hamstrar och betala veterinärkostnaderna. Det kanske finns fler sjuka djur där som de säljer och som inte får omvårdnad.

Annons:
LinneaPuh
2015-11-10 15:39
#14

#13 Veterinären ska ringa till zoo:t där jag köpte honom imorgon. Sen ringer dom upp mig så ska jag dit och visa kvitto på kostadena. Har inte veterinären snackat med dom funderar jag på att göra en anmälan. Hoppas att allt löser sig nu!

Honestyisdead
2015-11-10 18:06
#15

#14 Låter otroligt att veterinär ska ringa djuraffär.  Och säga vad exakt? Dom kan ju säga att djuret var friskt hos dom.

LinneaPuh
2015-11-10 18:45
#16

#15 Hon som kollade på honom sa att det hade suttit i i minst fem dagar, köpte honom igår. Då lät han likadant

Stoodyear
2015-11-11 08:46
#17

Att gå tillbaka med djuret är enda sättet att få affären ta ansvar, alternativt gå in till dom och begära att dom ska anvisa veterinär och stå för kostnaderna men då ska man göra det innan man åker. Kan nästan lova att dom i efterhand inte behöver stå för kostnaderna om dom inte väljer att vara välvilliga i detta fallet… Juridiskt sett alltså. Sen anmäla… Var då liksom? Finns väl ingenstans att anmäla sånt här. Bara allmänna reklamationsnämnden och dom kommer bara gå in om affären vägrat ta tillbaka djuret.

Stoodyear
2015-11-11 08:46
#18

Att gå tillbaka med djuret är enda sättet att få affären ta ansvar, alternativt gå in till dom och begära att dom ska anvisa veterinär och stå för kostnaderna men då ska man göra det innan man åker. Kan nästan lova att dom i efterhand inte behöver stå för kostnaderna om dom inte väljer att vara välvilliga i detta fallet… Juridiskt sett alltså. Sen anmäla… Var då liksom? Finns väl ingenstans att anmäla sånt här. Bara allmänna reklamationsnämnden och dom kommer bara gå in om affären vägrat ta tillbaka djuret.

LinneaPuh
2015-11-11 09:38
#19

#17 Anmälan gör man till ladsstyrelsen, sjuka djur ska få hjälp så fort som möjligt. Det är djurplågeri att låta dem sitta i sina burar och vara sjuka, och sen inte hålla koll på när man säljer sjuka djur är också fel

LinneaPuh
2015-11-11 09:38
#20

*** Länsstyrelsen

Annons:
LinneaPuh
2015-11-12 23:14
#21

Nu har det gått några dagar sen jag ringde veterinären. Jag har inte hört något av honom. Idag när jag tog ut honom ur buren så började han låta igen. Så han låter bara när han kommer utanför buren. Vad kan det bero på? Är det så att han bara känner doften av min andra hamster? Eller är han kanske allergisk mot något?

Therese38
2015-11-13 09:46
#22

Min hamster har lunginflammation och gör bara så utanför buren. Jag tror det beror på stress.

Upp till toppen
Annons: