Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1388 ggr
Therese38
2015-11-04 21:22

Min hamster andas rassligt

Hej! Jag behöver hjälp nu.

Jag tog upp min guldhamster idag (nyss) och märkte att han lät väldigt konstigt. Först lät han endast lite. Ni vet som en han hamster gör när han känner lukten av annan han hamster. Sen blev det värre. När jag tog upp honom lät han ännu värre, rassligt och ansträngt. När jag tog fingret ungefär vid strupen kände att det rasslade i halsen. Eller i bröstet typ.

Han äter heller inte som han brukar. Jag är jätte orolig. Jag ska åka till veterinären i morgon bitti men behöver lite tips och idéer om vad det kan vara.

Har provat gett honom välling, Barnmat, gurka, sallad (vilken han åt lite av) och massor av annat.

Han har varit hängig och har inte sett honom utanför hans hus mycket alls. Jag vet inte om han dricker mycket heller. Han har en vatten skål. Han kissar dock. tror inte han bajsar mycket alls, eftersom han knappt äter. Och han har gått ner i vikt en del. 20 gram ungefär. 

Jag tror det är lungvägsinfektion av något slag. Han har inte betett sig såhär förut. Lilla Nasse… :(((

Annons:
Therese38
2015-11-04 21:29
#1

snabba svar uppskattas stort !😭

Cireea
2015-11-04 21:31
#2

Det låter som något sånt, förkylning eller någon inflammation. Bra att du ska iväg imorgon för det låter inte alls bra :/


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Therese38
2015-11-04 21:37
#3

Nej precis. Samtidigt hoppas jag verkligen det är någon form av förkylning eller inflammation. Eftersom detta kan gå att bota med antibiotika, än att det skulle vara något annat med levern och njurarna typ. Hoppas allt går bra, ni får hålla tummarna.

Therese38
2015-11-04 21:39
#4

Vad ska jag göra nu? Ska jag höja värmen och lägga någon filt över buren? 

Usch mår inte alls bra. han är så ung än. ://

Therese38
2015-11-05 20:50
#5

Har varit hos veterinären nu. Han har troligtvis lunginflammation och behandlas numera med antibiotika varje dag i 10 dagar. Blir han inte bättre fortsätter vi ett tag till. 

Hoppas lilla Nasse blir bättre nu.

nu blir det mys hela veckan och förhoppningsvis får vi upp honom i vikt så snart som möjligt.

Cireea
2015-11-05 20:54
#6

Skönt! 🙂 Hoppas han blir bättre!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Therese38
2015-11-06 23:12
#7

Är det någon som har erfarenhet av detta? Idag ställde jag in en hel drös saker han kan äta. Välling, gröt, Barnmat, nötter, morot, gurka, sallad, bulgur, ägg etc. Han åt lite Barnmat och en tugga ägg. Sedan gick han och la sig igen. Jag blev glad att han stoppade i sig någonting iaf. Nu är det första dagen med antibiotika och vi ska ta 2 doser om dagen i 10 dagar. Imorse lät han lite bättre men var stressad på kvällen. Har dock hört att antibiotikan inte hjälper förena 4.e dagen ungefär. Hoppas på det. Det är problem att få i han antibiotikan eftersom det är så himla äckligt ;) något tips på hur man kan få i han de enklare utan att allt hamnar utanför hans mun?

Therese38
2015-11-07 11:33
#8

Putt

[Howres]
2015-11-07 20:34
#9

Jag gav min dvärg antibiotika innan, jag och mamma hjälptes åt, kan inte direkt säga hur vi gjorde men mer än halva "sprutan" var utanför haha. Det tog ganska exakt 4 dagar för antibiotikan att börja verka:) Hoppas att din hamster blir frisk snart! <3

Therese38
2015-11-07 21:04
#10

Åå tack! Hade din hamster också lunginflammation? :)

UlrikaD
2015-11-07 23:57
#11

Vad för sort fick din hamster?
Det finns nämligen en som alla djurslag nästan säger spott och fy om och sen finns det en annan sort som smakar banan som tydligen är riktigt mumsig.
Det sa min hamster iallafall;)
Så om man absolut inte kan peta i dom så mycket som dom behöver kan det kanske vara värt att få den andra sorten.
Annars får du försöka så gott det går. Lättast är väl om man tar en liten doseringsspruta och sätter så långt in i mungipan man kan komma och trycker lite i taget så det inte kommer utanför.
I övrigt kan jag bara hålla med ovanstående om att det tar några dagar innan det verkar så man ska inte misströsta i början. Man vill ju gärna att det ska vända direkt  så man tycker det tar så oerhört lång tid dom där dagarna.

Therese38
2015-11-08 10:41
#12

Den äckliga tror jag. Inte ens matte tycker det luktar gott ;P men idag gick det bättre, han börjar fatta grejen nu tror jag. Det går snabbare om man inte kämpar emot.😉

Jo precis. det här är 3.e dagen idag som jag ger medicinen. Så vi får hoppas att de vänder snart.

Stoodyear
2015-11-08 21:18
#13

Jag fick bactrim med banansmak till mina när dom hade råkat få bitskador, samma som du säger så var det 2 ggr/ dag i 10 dagar. Vill inte påstå att mina gillade sin medicin trots smaken… Jag fick med en yttepytte spruta som jag fyllde litelite. Lättast var att ta ett rejält grepp, vända halvt på rygg med ena tummen på magen/bröstet och trycka in sprutan i mungipan.

Annons:
Therese38
2015-11-09 22:14
#14

Jag tror han är på bättringsvägen nu. Detta är 4.e dagen som han får sin antibiotika och han lät ingenting när jag tog upp honom. Lite grann lät han men nästan ingenting. Han var en aning lugnare också. 

I buren var det väldigt rörigt också. Jag hade ställt ner lite välling och det låg spån och papper överallt. Så han har varit uppe på natten, vilken han inte var förut. Jag hoppas det blir bättre nu :)

UlrikaD
2015-11-09 22:43
#15

Fortsätter hålla tummarna för er, men tycker det låter positivt att han varit upp och rört på sig:)

Therese38
2015-11-12 10:45
#16

Han låter inte lika mycket längre men äter väldigt lite. Och har fortfarande rätt dålig energi. Tror han har gått ner i vikt också. Har ni några tips för att få honom att äta? :)

Stoodyear
2015-11-12 18:51
#17

Av veterinär fick jag tipset om dom skulle bli slöa, att blanda lite honung i vatten och bjuda, det är mycket energi i.

Therese38
2015-11-12 22:52
#18

Usch mår så dåligt nu. Trodde han var på bättringsvägen men det ser inte så ljust ut. Han låter mycket och vägrar äta. Jag känner tydligt hans revben. Han andas tungt och snabbt och får lätt panik. Ibland ser det ut som han ska kräkas. Han får typ som kvälvningar. Jag känner mig som en sån dålig matte. Vad har jag gjort för fel? Han är endast 6 veckor gammal och skulle leva ett långt och värdigt liv med mig. Vad ska jag göra? :(

Therese38
2015-11-13 13:47
#19

Det går väldigt upp och ner :/. inatt var han uppe och levde runt i buren. 

Jag gav honom lite räkost (sånt som man har på mackan) och även mildost (i tub) och på morgonen var allt borta. Så han har nog ätit av det. Det är det ända som han har ätit upp av alla saker jag gett honom. Kan jag fortsätta ge honom det? för nu handlar det om liv eller död och jag måste få honom upp i vikt snarast möjligt.

Cireea
2015-11-13 14:00
#20

#19 Du bör inte ge räkost eller mildost då dom innehåller salt, vilket hamstrar inte ska få i sig i för stor mängd. 

Om du måste få upp vikten på din hamster kanske du ska testa att ge olika sorters Barnmat tills du hittar någon som din hamster tycker om.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Therese38
2015-11-13 16:16
#21

det har jag gjort men han tvärvägrar. Det ända jag fått i honom är det. Och lite gröt.Innehåller mild osten verkligen så mycket salt? Jag menar han kommer ju dö om han inte fortsätter äta. :/

Therese38
2015-11-13 16:18
#22

Jag har testat allt som går att testa. Det ända han åt upp var mild osten och räkosten. suck…

Therese38
2015-11-14 11:14
#23

Han väger endast 100 gram nu. Vad ska jag göra!?

annakarin_li
2015-11-15 21:29
#24

Har du provat Barnmat som kyckling och couscous samt nötkött med rotgrönsaker? Mina älskade dem. Prova annars banan, pannkaka, ärtor, majs. Det brukar gå hem. Hur mår han idag?

Therese38
2015-11-15 22:39
#25

Det går väldigt upp och ner. Som jag skrev förut har jag prövat allt som går att pröva. Maten är oftast borta ( det mesta) när jag kollar på morgonen. Sen vet jag inte om det är för att han trampar i det (eftersom det är spån överallt också.) Han har varit uppe och rört på sig dock. Han har även börjat nysa väldigt mycket. Han låter mycket mindre, men har börjat nysa. Kan det vara ett tecken på någonting? Problemet är bara maten nu. Hur ska jag få i honom all mat!? Hur ska jag få upp honom i vikt. Förövrigt tycker jag han har blivit lite piggare. Så jag får hålla tummarna att han börjar äta snart.

Therese38
2015-11-15 22:42
#26

Han har vägt mer än 100 gram. Även fast han bara är 6 veckor. Han har vägt 120 gram så det går ju neråt, istället för uppåt. Jag är väldigt ny på detta då det är min första hamster. Är så orolig..

91Marran
2015-11-16 07:39
#27

Använd en mortel och mosa nyttiga saker. Häll i lite vatten och rör om. Ska bli väldigt rinnigt. Knappt ens små bitar i, helst bara smuligt och mjukt. Det kan fungera. Sug upp lite med en spruta och ge. Har fungerat för mig. Hon tog sprutan självmant efter en dag.

Mvh
Mig

Annons:
Therese38
2015-11-16 20:04
#28

Jag tror det bästa för han är att somna in? Vad tror ni?

Symptom just nu:

Nyser mycket. Han piper, som om han tycker det är jobbigt. Mycket bajs i rumpan och han ser allmänt risig ut. Han kräks upp lite av antibiotikan han får. Det ser ut som han kvävs. Han låter fortfarande väldigt rossligt tyvärr. Han har även börjat "hoppa" ur mina händer vilket jag tycker är väldigt konstigt och han bet mig häromdan. Jag känner inte alls igen honom som den hamster jag köpte för några veckor sedan och jag lider själv av att se honom såhär. Idag är det 10.e dagen med antibiotika. Borde jag ringa veterinären imorgon? 

Jag känner även att han är så pass  ung, vilket gör det extra jobbigt. Eftersom detta är min första gång med hamster känner jag mig som boven i dramat. Hur kan han ha drabbats av detta?

Mvh Therese

Cireea
2015-11-16 20:11
#29

Jag tycker, tyvärr, att det låter som att avlivning är på sin plats. 😕

Var är han köpt? Om det är från djuraffär/grossist så är jag faktiskt inte ett dugg förvånad..😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annakarin_li
2015-11-16 21:42
#30

Låter som du bör kontakta och träffa veterinär i morgon. Om han är så dålig som du beskriver ( vilket jag inte betvivlar) så tror jag han tycker det är skönt att somna in. Du har inte gjort något fel. Tyvärr blir både djur och vi sjuka ibland, det är svårt men inte ditt fel.

UlrikaD
2015-11-17 11:33
#31

Vad jobbigt att det inte har fungerat. Ibland kan det vara så att en annan antibiotika fungerar bättre. Men när det har gått så här långt får man nog fundera på om det ens är snällt mot honom att fortsätta försöka. Det känner du ju bäst själv. Men jag hade nog ringt min veterinär redan idag och talat om situationen. Hur sorgligt det än är.

annakarin_li
2015-11-18 12:01
#32

Hur har det gått för er?

Therese38
2015-11-18 16:42
#33

Ja han är köpt på djuraffär

tyvärr avlivade vi honom idag. Veterinären tyckte så och eftersom han led var detta det bästa. 

RIP❤️

annakarin_li
2015-11-18 18:40
#34

#33 Åh, beklagar verkligen! Så sorgligt när vi blir tvungna att ta de besluten, men du gjorde rätt att din pälskling slapp lida. Sov gott lilla pälsboll!

Annons:
UlrikaD
2015-11-18 22:30
#35

Beklagar så jättemycke:( Men du gjorde allt du kunde vilket är värt otroligt mycket!

Upp till toppen
Annons: