Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 3566 ggr
emiliagronvall
2015-10-30 20:01

Min hamster gömmer sig..?

Hej alla! Köpte en söt liten vintervit hamster för 3 dagar sedan. Det är min första hamster och jag tänkte ställa lite frågor som någon duktig van hamsterskötare kan svara på! 1. Min hamster gömmer sig bara is sitt hus, eller gömmer och gömmer sig han är i alla fall i sitt hus. De 2 första dagarna var han ute i buren ganska ofta men nu är han inne i sitt hus typ hela tiden och han verkar inte alls aktiv på natten, beror det på att han är lite blyg eller något annat, finns det något sett att få honom att vara mer aktiv. Jag har mycket leksaker och pinnar osv. 2. När min hamster kollar ut ur sitt hus brukar jag försöka typ klappa honom, och jag kommer liksom framifrån mot nosen, är det dåligt? Han brukar liksom ta sina små "tassar" och ställa sig på mina fingrar sen börjar han nafsa alltså inte hårt men det kanske är en olata jag vet inte eftersom jag inte är van. Faktiskt är han mycket lugnare när jag klappar honom uppifrån men jag har läst att det inte är så bra..? 3.Har inte gjort det men om man vill hälsa eller gosa med hamstern får man väcka den då om den halvsover eller är det dåligt? Sen vill jag gärna ha lite tips man kan använda för att bli bra kompis med sin hamster❤️ Lämna gärna kommentar!

Annons:
LinneaPuh
2015-10-30 20:21
#1

Att du bara haft han i tre dagar och han beteer sig så är ganska vanligt. Det tog en månad för mig att göra min hamster tam. Han naffsar fortfarande ibland, men då blåser jag lite lätt på honom :) Ge honom lite tid så! Visa att dina händer inte är farliga, det kan du göra genom att ge honom godis! Jag började med att ge min hamster solrosfrön, för då visar man att handen inte är något farligt. När han naffsar kan du blåsa lite lätt på honom, det funkade och funkar på min :) Jag brukar väcka min hamster ibland, men inte allt för ofta. Håller på att ställa om dygnet för honom, så han är valen när jag kommer hem. Så jag väcker honom ibland, tar upp honom och gosar! Kanske inte så jätte bra tips men är själv rätt så ny hamster ägare!

LinneaPuh
2015-10-30 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Puh hälsar lycka till!❤️

emiliagronvall
2015-10-30 21:35
#3

Tack så sjukt mycket för råden och vilken fin hamster du har❤️

hansterspyro
2015-10-30 23:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Att din hamster ställer sig på bakbenen och nafsar löst på dina fingrar är för att han är nyfiken och vill smaka på dig så det är inget farligt. För att visa att du är en bra sak kan du ge hamstern godis som #1 skrev du kan till exempel ge. Pumpafön, solrosfrön och olika grönsaker. Och att din hamster är mycket i huset när du är vaken är helt normalt hamstrar är ju nattdjur.  Att du inte märker att din hamster är vaken på natten är antagligen för att din hamster är vaken olika tider varje natt och då blir det svårt att passa tiderna han är vaken. hoppas tipsen funkar. Mina vintervita och roborovskis önskar också lycka till (Bilden under visar två utav mina vintervita Lucy och Polly.)

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

emiliagronvall
2015-10-31 11:28
#5

Tack så jättemycket för tipsen😘

[Loise]
2015-10-31 16:20
#6

Ha inte för mycket grejer i buren då kan hamstern känna sig inträngd bland alla grejer.

Annons:
[Loise]
2015-10-31 18:53
#7

Inte så farligt om du väcker hamstern när den sover. Min hamster biter mig aldrig. Är din hamster busig? Var lite försiktig i början. ;-)

emiliagronvall
2015-11-01 11:06
#8

#7 Jo min hamster är ganska busig när man tar upp honom men i buren bara ligger han där och typ sover ;)

Upp till toppen
Annons: