Annons:
Etikettguldhamster
Läst 3565 ggr
[HammyPaws]
10/29/15, 11:42 PM

Håller på att somna in

Usch. Min guldhamster Gimli har varit mager ett tag men har verkligen gett honom mat i överflöd och nötter. Tyckte han gick upp lite lite men idag var det värre än någonsin. Sjukt mager. Kollade hans tänder och de är dåliga. Nedgnagna typ. Behöver egentligen bara stöd… Sitter och vakar hos honom nu. Han är 1 år och 8 månader så han är ju ingen yngling men inte supergammal heller. Hans mamma blev ju 2 år och 5 månader… Är bara så arg på mig själv som inte märkte problemet med tänderna innan. Han har alltid haft perfekta tänder, höll koll en del i början av hans viktnedgång och de var perfekta. Är så ledsen.

Annons:
[Synnerlig]
10/29/15, 11:44 PM
#1

Usch, stackars liten 😕 Hinner du inte ta honom till veterinär? Gör det imorgon om han fortfarande lever. Annars kolla om det finns någon djurakut som har öppet nu.

Honestyisdead
10/29/15, 11:45 PM
#2

Du kan ju inte sitta och låta honom dö på det viset. Avliva hemma eller åk till veterinär omedelbart!

[HammyPaws]
10/29/15, 11:52 PM
#3

Hera - hur avlivar man hemma?? Jag ska ta honom till veterinär så fort det öppnar imorgon, de har akuttider. Närmaste är 2 h bort och tror hellre han somnar in lugnt här än att vara stressad i en bil.

[HammyPaws]
10/29/15, 11:59 PM
#4

Har ingen som helst erfarenhet av hemma-avlivning. Gör man ens så? Har aldrig hört något om det. Jag är förstås förfärad men jag kan ju inte göra något, jag värmer honom i en filt i min famn så jag skiter ju inte bara i honom. Detta är väl en mer naturlig död än mycket? Förstås superhemskt men vad ska jag göra. Jag är i en väldigt jobbig situation just nu så ursäkts om jag låter otrevlig men blev bara väldigt ledsen av "du kan ju inte sitta och låta honom dö på det viset".

monstermash
10/30/15, 12:03 AM
#5

Skickar en stor kram till dig TS!

Om man avlivar hemma själv så bör man vara stark nog att genomföra det också. Avlivningen sker genom att man helt enkelt slår dem hårt en gång i huvudet med t.ex en hammare. Men då gäller det att kunna göra det ordentligt också och inte slå för löst så djuret överlever.

AngelicaModig
10/30/15, 12:09 AM
#6

Svar till Hera #2 , avliva hemma? Ursäkta men hur menar du nu? Det låter otroligt fel, elakt och riktigt illa!Och hon tar ju honom till veterinären imorgon och ska ringa när dom öppnat! Är inte alla veterinärer som har öppet sent på natten. Hon gör ju allt för honom och kan väl inte hjälpa om veterinären inte har öppet nu? HammyPaws: du gör rätt som ringer veterinären när dom öppnat imorgon! Vet att du gör allt för lilla killen! Ta hand om varandra <3

Annons:
[HammyPaws]
10/30/15, 12:09 AM
#7

Tack monstermash <3 Läste precis en tråd här på iFokus och blev helt förfärad. Jag skulle aldrig klara av det. Kan inte ens döda en spindel. Nu känner jag mig otroligt dum som inte klarar av det och "låter honom lida". Jag kom hit för tröst men går härifrån med panikångest istället. Jag gör allt för min hamster och hade jag vetat hade jag kunnat hade jag ju ordnat det direkt. 💔💔💔

[HammyPaws]
10/30/15, 12:09 AM
#8

Tack monstermash <3 Läste precis en tråd här på iFokus och blev helt förfärad. Jag skulle aldrig klara av det. Kan inte ens döda en spindel. Nu känner jag mig otroligt dum som inte klarar av det och "låter honom lida". Jag kom hit för tröst men går härifrån med panikångest istället. Jag gör allt för min hamster och hade jag vetat hade jag kunnat hade jag ju ordnat det direkt. 💔💔💔

[HammyPaws]
10/30/15, 12:11 AM
#9

Tack Angelica <3

Honestyisdead
10/30/15, 12:13 AM
#10

#7 Det är inget ovanligt och det humana att göra för döende och lidande djur om man inte tar sig till veterinär. Man kan be någon annan göra det om man tycker det är för svårt att göra det själv.

Jag hoppas verkligen inte att din hamster lider ts. Gör den det får man ju ta sig till närmaste akutveterinär.

monstermash
10/30/15, 12:14 AM
#11

HammyPaws… Din fina hamster somnar antingen in med sin älskade matte som vakar över den, eller får ett värdigt slut hos veterinären tidigt imorgon bitti. 🌺 Om du upplever att hamstern lider skulle jag däremot försöka se till att komma iväg innan morgonen om du har möjlighet, eller se om t.ex din sambo klarar att avliva den. 

#6 - Många avlivar sina djur hemma, speciellt smådjur och i sådana här situationer. Men då ska man veta hur man gör och kunna genomföra det fullt ut också.

[HammyPaws]
10/30/15, 12:21 AM
#12

Men Gud jag har ingen aning om hur jag ska göra, klarar inte av det 😞 Är hemskt ledsen :( Han bits inte vilket dom ju kan göra när de har ont, och han piper inte. Han är väl bara svag hoppas jag men man vet ju aldrig… Jaa jag har honom i famnen i en filt. Tänker ju att det är skönast i lugn och ro i alla fall. Vi har ingen bil så akutvet blir svårt. Tror dessutom han har det Böttre här han hatar att åka bil. <3

Honestyisdead
10/30/15, 12:23 AM
#13

Berätta gärna hur det går hos vet imorgon.  Lycka till.

Annons:
AngelicaModig
10/30/15, 12:26 AM
#14

Skulle aldrig slå ihjäl mina djur. Det är ens familjemedlemmar och ett vettigt lugnt avslut förtjänar dom och det är hos veterinären man ska avliva dom hos om dom är dåliga. Att slå ihjäl ett djur med hammare eller vad det än är låter hemskt illa. Är det riktigt illa med djuret jaa då får man hitta närmaste öppna akutveterinär tycker jag! Menar inte att vara arg eller så men det låter fruktansvärt illa jag skulle aldrig klara av att göra nått så illa utan tar hellre mitt djur direkt till veterinären :/ Jag tycker hon gör rätt i som tar honom till veterinären direkt när dom öppnat! Så han får somna in i lugn och ro där.

Honestyisdead
10/30/15, 12:34 AM
#15

#14 Så du tycker det är bättre att stressa ett djur och sedan sticka det än ett slag hemma i tryggheten utan stress och utan smärta?

AngelicaModig
10/30/15, 12:43 AM
#16

#15 nej jag tycker inte att man ska stressa djuret eller låta det lida om det gör de. Men jag skulle aldrig slå ihjäl ett djur med en hammare, slå sönder huvudet låter brutalt vidrigt! och om det går fel då?!? Den smärtan djuret känner då och den bilden nä det är vidrigt värre! Hellre lugnt hos veterinären! Du kanske hellre gör det hemma och klarar av det om djuret lider eller mår väldigt dåligt men jag väljer att göra det hos veterinären då det har varit enda alternativet för mig och mina djur har inte stressat över det. Jag skulle inte klara av att låta mitt djur dö av ett slag i huvudet. För mig känns det hemskt. Då åker jag som sagt hellre akut till en veterinär. Och det är inget fel med det.

AngelicaModig
10/30/15, 1:06 AM
#17

Men istället för att prata om att avliva smådjur hemma på det sättet som pratas om så kan det vara bättre att ge stöd till HammyPaws! Nu ska hon till veterinären imorgon med sin lilla kille så han får somna in och bästa är att ge henne stöd nu! Och inte panik eller elakheter! Tycker iaf jag! Massa styrkekramar till dig HammyPaws! <3

Cireea
10/30/15, 1:27 AM
#18

Om djuret behöver veterinärvård så ska djuret få det, oavsett tid på dygnet. Det är ditt ansvar som djurägare! Ligger närmsta veterinär med jouröppet tre timmar bort så är det något man får ta och det är den krassa verkligheten när man valt att ta på sig ett eller flera djur. 

Angående Hera's förslag med att avliva hemma, det är inget fel med att föreslå en sådan sak. Det finns måna som avlivar smådjur eller andra mindre djur hemma (Exempelvis höns som måste akut avlivas) då det är mer humant än att låta djuret ligga och självdö om man nu inte kan ta sig till veterinär.

Så, det är inte ett elakt förslag utan sagt i all välmening. Det kan jag försäkra alla er om. Alla klarar inte av att göra en sådan sak men man får faktiskt respektera att akut avlivning hemma sker ibland och bara för att en själv inte kan göra det så betyder det inte att det är en hemsk handling. Tvärtom, att akut avliva hemma är betydligt bättre än att låta djuret lida och plågas ihjäl. Alla är vi olika och vi får helt enkelt respektera varandra i rådande situation. 

Nu menar jag inte att TS gör detta utan jag pratar med allmänt. Däremot så borde du, TS, verkligen åka in med din hamster till veterinären. Det är rätt uppenbart att någonting är ruskigt fel och hamstern behöver hjälp! 

Varma kramar till dig och din hamster. Hoppas den finner ro utan att behöva lida allt för länge. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

AngelicaModig
10/30/15, 1:41 AM
#19

#18 nej alla klarar inte av en sån handling :/ och då är veterinären enda alternativet för att djuret ska få somna in i lugn och ro. Att det ibland sker en avlivning så hemma när djur lider ja man kan förstå men inget jag själv skulle göra då det inte är nått jag själv skulle klara av:( Sen är det inte heller en hemsk handling att låta sitt djur få somna in hos veterinären. Alla gör olika bara att acceptera helt enkelt :) Men nu behövs inte fler diskussioner om det utan mer stöd till HammyPaws tycker jag! mer positiva tankar till HammyPaws och styrkekramar! <3 Det är tungt och jobbigt redan som det är så då behövs inte diskussionen om olika avlivningar, hon ska som sagt avliva sin lilla kille hos veterinären. Mina tankar går till dig HammyPaws och din lilla kille <3

Cireea
10/30/15, 1:43 AM
#20

#19 Jag har inte påstått att det är en hemsk handling att låta djuret somna in hos en veterinär.. 🤔 

Jag skulle inte heller klara av att avliva hemma utan skulle då bett någon om hjälp om det nu verkligen skulle behövas. Veterinär går självklart alltid först men finns inte möjligheten och en avlivning krävs.. ja, då avlivar jag hellre hemma än att se en älskad familjemedlem plågas till döds. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
AngelicaModig
10/30/15, 1:51 AM
#21

#20 och jag har inte påstått att du gjort det heller :s utan skrev bara att det heller inte är en hemsk handling att låta dom somna in hos veterinären. Ja jag förstår dig. Som sagt alla gör vi olika och det är bara att acceptera att det är så. Och inget djur ska behöva lida eller må dåligt. Så jaa jag förstår vad du menar också. Så är inget illa eller så menat alls :) Mina har alltid fått somnat in hos veterinären när det har behövts och fått tid snabbt så det är nått som alltid går först när det behövs.

[HammyPaws]
10/30/15, 6:59 AM
#22

Han har somnat in lugnt hemma. Tittade till honom nyss och han lever inte. Tänkte bara säga det.

AngelicaModig
10/30/15, 8:26 AM
#23

HammyPaws #22 Massa styrkekramar till dig!<3 Nu fick han lugnt somna in hemma i sin trygghet,nära dig som alltid tagit så fantastiskt bra hand om honom! Ta hand om dig nu! Massa styrkekramar till!<3 R.I.P underbara Gimli <3

AngelicaModig
10/30/15, 8:31 AM
#24

HammyPaws #22 Massa styrkekramar till dig!<3 Nu fick han lugnt somna in hemma i sin trygghet,nära dig som alltid tagit så fantastiskt bra hand om honom! Ta hand om dig nu! Massa styrkekramar till!<3 R.I.P underbara Gimli <3

AngelicaModig
10/30/15, 8:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#22 hela min kommentar med all text kom tydligen inte med utan bara det första :/ men allt stod kvar när man öppna och hantera, så skickar bil på det med texten så den kommer fram<3 Massa styrkekramar mer!<3

LinneaPuh
10/30/15, 9:48 AM
#26

Beklagar :( Skickar massa styrke kramar till dig!❤️

annakarin_li
10/30/15, 9:58 AM
#27

Baklagar ! Skickar en massa styrkekramar till dig. Vet precis hur det känns eftersom jag själv satt med min Ludde i famnen innan han somnade in för 2 veckor sedan.  Man känner sig maktlös men kan bara göra det bästa för sin lilla pälskling.

Annons:
Cireea
10/30/15, 11:55 AM
#28

Beklagar verkligen 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

monstermash
10/30/15, 12:59 PM
#29

Beklagar TS.

MaaariaS
10/31/15, 11:14 PM
#30

Beklagar 😢

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Azeman86
11/2/15, 2:43 PM
#31

#16 Mycket fel kan gå om man avlivar djur hos veterinär med. Och det är inte trevlig syn.

Mimmi_Lola
11/2/15, 4:17 PM
#32

Jag beklagar verkligen, HammyPaws! 😢

Vila i frid, fina Gimli! ❤️

Med vänlig hälsning, Mimmi

hansterspyro
11/3/15, 7:05 PM
#33

😭

Beklagar

Vila i frid

Gimli

🌺

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Annaliiiiisa
11/4/15, 12:15 AM
#34

Ja har en hamster å ja funderar på att sälja henne?!:( För jae så jävla svag för djur gråter när ja ser en hund som har typ gjort illa tassen ja orkar nt gråta så jävla mycket om Min hamster Mango dör dock e hon 1 mån men ändå ja har redan vart me om samma sak för några år sen när min hamster dog:( Men självklart så kommer ja ha Mango tills hon blir 1 typ men ja vet inte ja tror ja har henne kvar för hon e en guldhamster å kostade ändå hela 350kr hon trivs värkligen bra hos mig:)<3 älskar henne men dock så har ja redan :D 1 hund 1 katt 2 fåglar 1 häst och nu en hamster:D Men skulle aldrig kunna leva ett liv utan djur (E uppväkst me djur) Å dessutom va Min hamster en present ja velat ha länge:)

Annons:
Majaa12
11/4/15, 9:50 PM
#35

#34 Gör en egen tråd istället, TS tråd handlar ju om annat. 

 #0 Beklagar sorgen, vila i frid lilla Gimli🌺

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[HammyPaws]
11/5/15, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Tack för alla fina ord. Jag googlade lite och det verkar ju som att det är ålder han gick bort av… Och jag tror verkligen inte att han hade ont, bara att han var så trött och lugnt somnade in. Men det gör ont ändå.

Fridelin
11/5/15, 1:18 PM
#37

Nej vad tråkigt!😕❤️ Jag förlorade också en liten vän för en vecka sedan … Jättejobbigt! Styrkekramar till dig❤️

Upp till toppen
Annons: