Annons:
Etiketthamster
Läst 2218 ggr
LeeKnow
10/29/15, 8:15 PM

Äta lax, kattmat och pumpa?

Funderar på att ge min lilla tjej en bit lax ikväll, men hur ska den vara? Ska den ges rå eller ska den tillagas och hur? Kan hon äta pumpa? alltså inte kärnorna, utan själva "köttet"? Vilka sorters kattmat får hon äta? :) har ju en katt men är osäker på om lilltjejen får äta hennes mat eller om det kan vara farligt eller nåt?

Annons:
Cireea
10/30/15, 1:36 AM
#1

Pumpa går hur bra som helst att ge och även en väldigt liten mängd kattmat. Det viktigaste att tänka på när det kommer till kattmat är att det innehåller taurin, det är något som katterna inte kan producera själv och finns därför i deras blötmat. 

Hamstrar kan producera taurin själva och om man då ger för stor mängd burkmat för katt så kan man rubba dessa värden. Vilket såklart inte är bra för hamstern.
Jag brukar undvika att ge kattmat utan ger istället lite hundmat. 

Lax kan man ge både rå eller kokt 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LinneaPuh
10/30/15, 9:49 AM
#2

Kan man ge gravad lax???

Cireea
10/30/15, 11:56 AM
#3

#2 Absolut inte. Gravad lax är otroligt saltad och bör inte ges till en hamster.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LeeKnow
10/30/15, 3:03 PM
#4

#1 Tack så mycket :D   En "kula" eller vad man ska kalla det, av kattmat, är det för mycket? :)

Cireea
10/30/15, 3:06 PM
#5

#4 Nejdå! Det är helt okej. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Helena1978
10/30/15, 11:21 PM
#6

Har alltid gett mina hamstrar kattmat som proteintillskott och aldrig märkt av att de skulle må dåligt av det, en hamster äter ju inte särskilt mycket, och då jag ändå rensar bort matrester av frukt och grönt dagen efter, så brukar jag även kasta "kattmatsbiten" på en gång, om det är burkmat jag gett förstås, torrfoder ger jag aldrig mer än en "pellets" av. Enligt wikipedia innehåller alla animaliska livsmedel Taurin, hur sant detta är vet jag inte.

Dock kan det tilläggas, att jag aldrig gett guldhamstrar animaliskt protein mer än max 3ggr i veckan, oftast bara 2ggr i veckan.

Rå lax har jag aldrig gett mina hamstrar, inte heller tillagad. Rå nötfärs har jag gett i liten mängd eller kokt kyckling, skulle dock aldrig ge rå kyckling eller rått fläskkött.

Torkade mjölmaskar tycker jag kan vara lämpligt att ge i bland, dock inte för ofta då de brukar vara ganska fett.

Länk till en matlista om du vill ha fler tips:

http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allm%C3%A4nt/foder-mat-18550626

Annons:
Cireea
10/30/15, 11:26 PM
#7

#6 Jag upplever dock att guldhamstrar inte är så förtjusta i mjölmask särskilt ofta. Jag har hört fler som säger att guldhamstrar inte tar mjölmask men att dvärgar gör det oftare.. Fast det är klart, alla guldhamstrar är olika. 

Det där med kattmat är ju såklart att man ska hålla sig till en måttlig mängd! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LeeKnow
10/30/15, 11:32 PM
#8

#6 Tror inte på Wikipedia men också sett på nån annan sida att allt animaliskt Foder innehåller taurin.

Skulle jättegärna ge na mjölmaskar men mamma skulle aldrig låta mig komma in i huset med det.. xD Oavsett om det lever eller inte..

Cireea
10/30/15, 11:44 PM
#9

Ja, en viss mängs taurin finns ju naturligt i animaliska Foder men i kattmat har dom tillsatt extra då katter inte kan tillverka eget taurin i kroppen. Vilket exempelvis hamstrar och vi människor kan och därför är taurin inte nödvändigt i vår kost!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

LeeKnow
10/30/15, 11:51 PM
#10

#7 Missade ditt inlägg, hur mycket är en rimlig mängd? Läste här (?) att ungefär en tesked är lagom, stämmer det?

Cireea
10/30/15, 11:58 PM
#11

#10 En tesked tror jag räcker fint 🙂 När jag ger hundmat så ger jag ungefär den mängden, brukar dock ge det i samband med annan Färskmat för lite variation så då gör det ju inget att det är en liten mängd.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: