Annons:
Etikettguldhamster
Läst 1246 ggr
Moast
10/29/15, 11:26 AM

Bits

Hej! När jag krafsar i ströet i buren så kommer min hanhamster (guld) utspringades från sitt hus varje gång, det är som om han vaktar. När jag försöker klappa honom vänder han huvudet mot ryggen och uppåt och det ser ut som om han ska bitas. Nu har han bitit mig två gånger så det har börjat blöda och det har varit när jag just krafsar.. Har någon varit med om samma problem eller vet någon vad man kan göra åt det?

Annons:
Moast
10/29/15, 11:27 AM
#1

Ska kanske tillägga att han inte är från djuraffär utan uppfödare. :)

Ellys
10/29/15, 4:36 PM
#2

Han kanske tycker det är obehagligt att ha en hand över sig när du ska klappa honom?

[Loise]
10/29/15, 7:29 PM
#3

Jag håller med #2. Du skulle kunna testa att ta handen framför honom istället. Gnugga händerna i lite spån först. (Då är det större skans att han inte biter dig). Om det inte funkar så kan du testa att sträcka fram handen med lite av hans favoritmat i. Om inget av det här funkar så får du gärna höra av dig.

Moast
10/30/15, 12:00 PM
#4

Ni kanske missförstod mig, det är inte så att jag kommer från ingenstans för att klappa han på ryggen. Utan han vet att jag är där och jag har oftast lockat ut honom genom att krafsa i buren och då kommer han utspringades väldigt fort! Jag frågade i djuraffären och dem gissade att han försvarar sitt revir väldigt mycket. Dem sa att jag alltid ska ta upp honom ifrån buren innan jag gör något i buren. Men tack för tipsen ändå!

Ellys
10/30/15, 12:48 PM
#5

#4 hm, du kanske missförstod mitt svar. Texten syftar inte på att du kommer från ingenstans och försöker klappa honom över ryggen. Han kanske helt enkelt inte gillar att bli klappad över ryggen oavsett om han blir förvarnad eller inte. Det var det jag menade med mitt svar. Jag hoppas att det löser sig, det problemet du beskriver är ganska vanligt skulle jag tro, även jag har varit med om detta (inte med min nuvarande hamster) :)

wildalia
10/30/15, 3:40 PM
#6

Jag har en dv hamster ( campbell ) Hon gör som din hane, förutan att vända huvudet. Hon kommer alltid utspringande om man rör ngt i buren. Hon har starkt revirbehov. I början kunde hon smaka p fingrar, handen. Hon har aldrig huggt. Jag har i ngr veckor nu pillat och rört i buren flera ggr/dagen. Hon kommer alltid fram fort, hennes revirbeteende går inte att ändra på, men hon biter eller smakar inte längre på mig. I början tog jag endast upp henne när hon gick upp själv i handen pga hennes nyfikenhet kom hon upp i handen. Nu när hon är van vid mig kan jag greppa henne om en klo för att genast öppna den när hon är i handen. Mitt tips är att du skall vänja din hamster vid handen ofta och korta stunder. Till slut kommer hamstern vänja sig vid din lukt. P.s jag klappade henne bara i början när hon var i min hand, aldrig i buren. Nu kan jag detta för nu är hon van.

Annons:
MaaariaS
10/31/15, 11:34 PM
#7

Hur länge har du haft hamstern?

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Moast
11/11/15, 11:17 PM
#8

#7 ungefär 4 månader tror jag..

Upp till toppen
Annons: