Annons:
Etiketthamster
Läst 709 ggr
[Trollbjörken]
10/19/15, 10:59 AM

Torrfoder till dvärgar

Ska eventuellt för första gången skaffa dvärghamstrar och kikar runt lite vad de ska ha för mat då jag har hört att de ska ha mindre med socker än guld pga att de har lättare att få diabetes. Hittade ett recept på en foderblandning som hamsterföreningen rekommenderade och det vr en blandning som man skulle blanda ihop själv. Men en av ingredienserna var cuni nature. Det är ju kaninmat, ska de verkligen ha det? 

Receptet ser ut såhär:

Cuni Nature Dvärghamsterblandning


7 dl duvfoder (utan majs!), havre/kärnor, vete & bovete.
4 dl cuni nature
2 dl torrfoder för valp
3 dl axa grynblandning
2 dl undulatfrömix

Färdig mängd: 18 dl

Tillsätt detta om du vill/ efter individerns behov: solrosfrön, pumpafrön, bönor, gröna ärtor, torkade örter/blad, torkad mjölmask, linser osv.

Ni som har dvärghamster, vilket torrfoder rekomenderar ni? Jag vill ha ett utan massa torkad frukt och liknande som tillför massa socker, frukt kommer de självklart få, men jag vill ge det färskt och inte genom torrfodret.

Annons:
Majaa12
10/21/15, 7:22 PM
#1

Nej, hamstermat ska det vara. Verkar inte som att den finns, inte i Sverige iallafall. Tror att denna är rätt lik annars: http://www.zoo.se/produkter/smadjur-gnagare/smadjursfoder-ekologiskt-ho/gnagarblandningar-pelletsfria-lyx-foderblandningar/nature-mini-hamster-versele-laga-dvarghamsterfoder-400-g.html

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Trollbjörken]
10/21/15, 9:20 PM
#2

Ok men varför tipsar hamsterföreningen om cuni nature som är kaninmat?

Majaa12
10/21/15, 10:05 PM
#3

#2 Jag tror att det har funnits till hamster tidigare, verkar som att det finns i andra länder. Det receptet kanske inte är uppdaterat på flera år… :) http://mrpets.ca/versele-laga-cuni-nature-hamster-25kg.html

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

hansterspyro
10/25/15, 12:39 AM
#4

Oj det visste jag inte! Tur att jag ändå ska blanda en ny blandning till hamstrarna 🤐.

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

Upp till toppen
Annons: