Annons:
Etiketthamster
Läst 1645 ggr
[lillaamysaan]
2015-09-20 18:06

Vårta? (tacksam för svar fort)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjohoppsan!

För ungefär 3 veckor sedan upptäckte jag en knöl på min hamster. Den är svart och har missfärgat hårstråna som är på den, dom har blivit svarta längst ner. Jag har precis städat buren och så släppte jag ner honom, så jag satt och tittade på honom en stund och sen såg jag att det var jätte mörkt där knölen satt. Så jag lyfte bort huset som han var i och lyfte upp min Stjärna. Och så såg jag att det var jätte blött där knölen sitter så jag tittade i huset som han hade varit i om det var något vatten på väggarna eller så, men det var helt torrt. Så jag började fundera på om han har kliat sig så det blivit så blött, men har en hamster så mycket saliv i munnen? Jag är ordentligt orolig just nu och börjar fundera på att kontakta veterinär. Men innan jag gör det så tänkte jag kolla om någon utav er kanske vet vad det är, har nog tänkt kontakta veterinär ändå men någon utav er kanske har varit med om samma sak med eran hamster? 

Jag lägger in en bild här på hur det såg/ser ut, jag vill också tillägga att jag håller hamstern på ett brutalt/hårdhänt sätt men det var de bästa sättet att få en bra kameravinkel på det. Och jag vet att man inte ska hålla dom på det sättet så ingen behöver kommentera att jag gör fel för jag vet redan att det inte är de ultimata sättet att hålla på. 

Svara gärna kvickt, vill ha svar fort!

Annons:
Bill&Bull
2015-09-20 18:17
#1

Hamstrar har en doftkörtel på var sida höften, att det är blött där är pga att det utsöndrar sekret. Helt normalt alltså.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Hästhoven]
2015-09-20 18:22
#2

Det bästa du kan göra är att ringa & rådfråga en veterinär, tumören är vanligt hos just hamstrar & det är väldigt svårt för oss att säkerställa om din hamster lider av någon slags cancer eller någon annan åkomma. 

Så det bästa du kan göra för dig & din hamsters är att ringa veterinären fortast möjligast. 

Lycka till 🌺

[Hästhoven]
2015-09-20 18:23
#3

#1: Är inte doftkörteln isåfall placerad lite för långt fram? eftersom att de vanligen är placerade på höfterna? eller har jag fel? :-)

[Hästhoven]
2015-09-20 18:24
#4

#1: Oj, sorry såg nu att du skrev höfterna, men hur som helst, enligt bilden ser den ut att vara placerad lite för långt fram?

Bill&Bull
2015-09-20 18:34
#5

#3 sitter inte precis vid höften men var lättast att uttrycka det så :) känn efter på andra sidan efter en körtel.

||My Love For Animals Is Immortal||

Cireea
2015-09-20 18:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här är en bild där doftkörteln syns ganska tydligt 🙂Vissa hamstrar har ännu synligare doftkörtlar och på en del syns dom inte alls. 

Jag skulle gärna vilja ha en bild där man ser hela hamsterns kropp för bilden har en ganska konstig vinkel just nu.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Odette
2015-09-21 12:23
#7

TS håller hamstern i nackskinnet vilket betyder att "knölen" är vid frambenet. Så det är inte doftkörteln med andra ord.

Det är jättesvårt att sitta och spekulera i vad det kan vara när man ser en bild över datorn, oavsett om knölen är hård eller mjuk så finns det ingen som kan ge en bättre "gissning" än en veterinär. Jag har haft djur med alla möjliga typer av knölar och tumörer, både hamstrar och andra arter, men det hjälper inte så mycket när man bara ser en bild såhär.
Om hamstern är påverkad av knölen/vårtan, äter sämre eller liknande så  tycker jag att du ska kolla med veterinär och se vad de säger. Är hamstern inte besvärad kan du avvakta och se om den försvinner av sig själv- eller kolla med veterinär. Kan vara skönt att veta vad det är oavsett om hamstern mår dåligt av den eller inte.

Förhoppningsvis är det inget farligt, finns ju fettknölar och annat ofarligt också  :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[lillaamysaan]
2015-09-21 18:49
#8

#7

den är inte vid frambenet!

[lillaamysaan]
2015-09-21 18:50
#9

#6 ska fixa en bättre bild

[dvärgkaniner]1
2015-09-21 20:02
#10

Det är väldigt svårt att säga, skicka en bättre bild 🙂
Det är inte doftkörteln enligt mig, " Knölen " ser ganska stor ut och jag tänker på ett tumör eller fettknöl.

Majaa12
2015-09-22 16:18
#11

Har du någon bättre bild? Vart på hamstern är det och hur stor är "knölen"?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[lillaamysaan]
2015-09-22 16:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

han ä verkligen inte alls villig att ta kort just idag, men jag tror att deta är en lite bättre bild än den förra iallafall. Nu ser man ju att den sitter bak på kroppen/rumpan.. 

Men jag tror att det är en doftkörtel för jag har känt förut att det har varit en där, reagerade dock på att den andra var större..

Cireea
2015-09-22 16:40
#13

Doftkörteln .. definitivt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[dvärgkaniner]1
2015-09-22 18:26
#14

Nu ser det ut som doftkörteln :) 

Inget farligt! 🙂

[lillaamysaan]
2015-09-22 20:59
#15

Okej, tack så jätte mycket!! Nu behöver jag inte vara orolig! :))

#14

#13

Odette
2015-09-23 22:11
#16

Jag kan fortfarande inte förstå hur du höll hamstern på första bilden, men den är ju inte vid frambenet det ser jag ju nu. Nåväl, då behöver du inte oroa dig mer över att det ska vara något farligt iaf ;)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Whippet
2015-09-25 15:09
#17

Höll du hamstern i nackskinnet????!

I'm out Vilar huvudet i handen

Odette
2015-09-25 22:08
#18

#17 Nej det gjorde ts inte, och även om man skulle göra det så är det inget som skadar hamstern. Så ingen fara :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Whippet
2015-09-26 17:46
#19

#18 Okej..  såg ut som det, tycker dock att dom har så sköra nackar.. så ömtåliga.

I'm out Vilar huvudet i handen

Cireea
2015-09-26 17:50
#20

Tycker också att det ser ut som att TS håller hamstern i nackskinnet. I vilket fall som helst håller ju TS i skinnet, oavsett om det är i nacken eller på ryggen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Majaa12
2015-09-26 18:00
#21

Tycker att det ser ut som att hon håller i skinnet i hamsterns bakdel (?) Men iallafall, att hålla lite i nackskinnet en gång är ju inte jättefarligt. Det är ju inte det bästa att göra men hamstern får nog inga skador. Hamstermamman lyfter ju ungarna i nackskinnet när hon bär dom, så farligt kan det inta vara att hålla upp hamstern några sekunder. Att lyfta så är inte det som rekommenderas då det finns många bättre sätt, men att TS hamster att bli hållen så några sekunder är inte farligt och hon håller aldrig hamstern så annars 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2015-09-26 20:59
#22

#21 Men titta på bilden, benet som syns är ju frambenet, såvida inte benet plötsligt vridit sig ett varv? Som du ser på bilden så ser vi tassens trampdynor, alltså är det nacken hon håller i (eller hamsterns framdel åtminstone). Därav att doftkörteln ser ut att sitta vid det främre benet. 

Och ingen har väl ändå påstått att det är dåligt eller farligt? 🤔🤔


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2015-09-27 01:24
#23

#22 Tolkar #17 som det, ja. Såg bilden bara liten på mobilen så det såg lite konstigt ut.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[lillaamysaan]
2015-09-29 21:30
#24

ja, jag håller hamster i nackskinnet. Men jag vet att det inte är något som skadar hamstern, men det ska inte göras för mycket. En eller två gånger är okej, med det rekommenderas inte. Det är inget som kan skada hamstern eller göra så att dom får problem med något. som #23 sa så bär honan sina ungar i nackskinnet, så det är inget farligt.

Nu vet alla det! Och jag vet om att det inte är farligt. I vanliga fall så brukar jag aldrig och nu menar jag ALDRIG hålla min hamster på detta sätt. Det var endast  för att visa!!!

Upp till toppen
Annons: