Annons:
Etiketterkosthållninguppfödninghamsterburar
Läst 1030 ggr
MrsBex
9/20/15, 11:55 AM

Vill köpa hamster

Hej!

Här har ni en som väldigt gärna vill köpa hamster.
Jag skulle därför vilja ha lite nybörjartips från er som kan det här med hamstrar.
Vilken sort är bäst att börja med?
Vilken typ av Bur är bäst?
Vilken kost mår det bäst av?
Vilka sorter kan man ha mer än en av?

Jag läser så himla mycket olika på nätet, så jag blir lite osäker på vad som egentligen gäller.

Vad finns det förresten för uppfödare i närheten av Gbg? Jag bor lite utanför och hittar ingenting på nätet.

Tack för hjälpen!

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

  • Redigerat 5/29/21, 3:30 PM av Herveaux
Annons:
Cireea
9/20/15, 1:01 PM
#1
  • Vilken sort är bäst att börja med? 

Det avgör man själv beroende på vad man söker. 🙂 De som gillar dvärgar rekommenderar givetvis dvärgar och vi som har guldhamstrar rekommenderar just guldhamstrar. Så, det är lite svårt att få ett objektivt svar när alla här så otroligt partiska! 😉Det bästa är om du vet vad du söker i en hamster så kan du lättar avgöra om du vill ha dvärghamstrar eller en guldhamster. Du kan även söka upp några uppfödare och bolla idéer och tankar med dom för att lättare avgöra vad det är du söker. 

  • Vilken typ av Bur är bäst? 

Det beror helt på din hamster och dess behov. Vissa kan bara bo i akvarium medan andra trivs bäst i en dunabur. Det finns mycket att välja på, själv har jag duna, samla och akvarium här hemma.  

Det enda jag kan verkligen rekommendera är att INTE köpa en gallerbur som dom kan klättra i. Hamstrar är marklevande djur och har dessutom oerhört dålig syn, därför kan dom lätt klättra högt upp i buren och sedan släppa taget vilket kan leda till skador. 

  •  Vilken kost mår dom bäst av? 

Gå in och läs kring hamsterns kost på SHF's hemsida! 

Guldhamster: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/allmänt/foder-mat-18550626 

Dvärghamster: http://www.hamsterforeningen.se/dvärghamster/allmänt/foder-mat-18575463

Där står mycket bra om vad hamstern behöver och sedan kan du forma ditt Foder efter det. I mitt eget tycke så är det bäst att blanda eget Foder

Tänk också på att ge hamstern Färskmat, det finns även en lista med det i länken jag skickade. 

  • Vilka sorter kan man ha mer än en av? 

Jag antar att du menar i samma Bur! Då är det dvärghamstrar du söker. Enligt lag ska dvärghamstrar bo två och två. Det finns en bra artikel om det här: http://dvarghamster.ifokus.se/articles/4d7139d7b9cb46221d050e26-dvarghamstrar-i-grupp

Jag rekommenderar Lilla Mollys i Göteborg om du söker guldhamster 🙂Superfina hamstrar med ett toppentemperament. Har själv en hane från henne!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Tilde]
9/20/15, 1:03 PM
#2

Vad gäller art så hade jag nog uppsökt olika uppfödare för att träffa arterna i verkligheten, eventuellt läsa på om arterna och få 2-3 favoriter att besöka. De flesta tipsar om guldhamster då de ofta blir väldigt tama, men jag föredrar själv dvärghamstrar då mina campbells är extremt sociala och lätta att hantera - tros att många sagt det motsatta om arten. Sen tycker jag att det är kul att ha två ihop. 🙂 Alla dvärghamstrar förutom kinesisk dvärghamster trivs oftast bäst i par eller små grupper (beror på individerna). 

Vad gäller Bur föredrar jag Samla-lådor då de är jättelätta att städa och nå alla hörn av om man vill ta upp hamstern. Sen finns det inget galler som hamstern kan gnaga i eller klättra på, osv. Något ännu bättre hade nog varit hemmabygge så får man det så stort man vill. Det är dock helt individuellt vad man föredrar för Bur. 😛

Vad gäller kost beror det mycket på art. Campbells kan t.ex. få diabeteslättare än andra arter  och bör därför inte få frukt eller andra sockerrika Växter, vilket är helt ok att ge en guldhamster då och då.

MrsBex
9/20/15, 3:54 PM
#3

Tack för bra svar!

Så hamstrar skall inte ha hö? Jag har marsvin och de måste ju ha hö för tänder och så. Hur funkar det med tänder på hamstrar?
Behöver de pinnar att gnaga på?

Hur är det med de där ferplast-burarna? Är de ok?
Eller kan man bara köpa ett gammalt akvarium och inreda?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Cireea
9/20/15, 4:00 PM
#4

#3 Nej, hamstrar ska inte ha hö då det kan skada kindpåsarna på dom. Hö är dessutom inget man behöver ha i deras kost. En del har använt det som bomaterial men jag skulle inte chansa med hö utan kör på vanligt toalettpapper som bomaterial, det funkar prima! 

 En hamster gillar att gnaga på exempelvis kartong och pinnar. När man väljer pinnar så kan man ge av exempelvis Lönn, Rönn, Sälg, Hassel, Asp eller fruktträd! 

Du kan köpa ett gammalt akvarium att inreda! 🙂Det brukar gå alldeles utmärkt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: