Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Guldhamster avel,genetik,uppfödning,guldhamster hälsa,beteende,kosthållning,guldhamster Campbells avel,genetik,uppfödning,campbells hälsa,beteende,kosthållning,campbells Kinesisk avel,genetik,uppfödning,kinesisk hälsa,beteende,kosthållning,kinesisk Roborovskis avel,genetik,uppfödning,roborovskis hälsa,beteende,kosthållning,roborovskis Rysk-vintervit avel,genetik,uppfödning,vintervit hälsa,beteende,kosthållning,vintervit Hybrider avel,genetik,uppfödning,hybrider hälsa,beteende,kosthållning,hybrider Hamster burar,tillbehör,inredning bildtråd utställning tävlingar minneslund andra-djur off-topic sajten,ifokus säljes,köpes,erbjudes,sökes övrigt
Guldhamster

WET TAIL!? Behöver hjälp!

2015-09-15 20:56 #0 av: Melajsa

Hej alla. Är ny på detta forum men jag söker verkligen hjälp! Idag fick min guldhamster somna in för att hon hade wet tail. Min fråga är nu. Hur smittsamt är det? 😢

Anmäl
2015-09-15 21:02 #1 av: Cireea

Det smittar enbart vid direktkontakt, såhär står det på SHF's hemsida: 

"Wet Tail
Stressrelaterad bakteriesjukdom där bakterierna i tarmen är i obalans. Uppkommer ofta i avvänjningsåldern, 3-6 veckor. Inkubationstiden är sju dagar.
Symptomen är kraftig vattning diarée som gör hela bakdelen upp på ryggen blöt, allmäntillståndet påverkas, blir slö, äter och dricker dåligt.
Smittar genom direktkontakt.
Ofta är sjukdomsförloppet snabbt, 2-3 dagar, men ibland under 24 timmar. Kan botas med antibiotika i långsamma fall kombinerat med värme och vätska.
Dör ofta inte av sjukdomen utan av vätskebrist. I USA kallas den djuraffärssjukan.
Denna sjukdom drabbar endast guldhamstrar."

FilmGuldhamster, HamsterLitteratur,  Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"

⎿Uppfödare på Eyos Hamsteruppfödning

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.