Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 2184 ggr
[Howres]
2015-09-01 22:24

Brutit benet? Vad ska jag göra?

Hej!

Skulle titta till min dvärghamster Prim nyss, hittade henne hängandes i min "Bendy bridge" Hon hade panik och försökte gnaga av benet som hade fastnat, när jag och pappa väl hade fått loss henne haltade hon och tassen "Hängde" och såg typ "Död" ut. Jag ville inte stressa henne mer så jag satte bara in henne i sitt hus och ställde mat vatten och lite gurka utanför huset.   Hon kom ut lite senare och drack, dock stödje hon inte på benet och när hon satte sig ner för att äta sin gurka så trillade hon omkull😭

Men frågan är, Vad ska jag göra nu? Jag ska kolla till henne imorgon bitti, ser tassen likadan ut ska vi ringa veterinären. 

Men ska jag sätta in henne i en transportbur? tänkte mest så hon inte kan röra sig och klättra allt för mycket. Och vad kan egentligen veterinären göra? förutom att kanske ge smärtstillande?.

Har haft jätte mycket otur den "här" månaden, för ca 2 veckor sedan dog min ena dvärghamster😭, några timmar senare såg jag att Prim´s kindpåse hade trillat ut, blev en akut tur till veterinären, som tur var klarade hon sig❤️

//En orolig matte😭❤️

Annons:
sfut
2015-09-01 22:34
#1

Om tassen hänger "livlös" så måste du åka till vet! Jag vet inte vad de kan göra/ gör på hamster men du kan inte lämna den som den är. Så vet så fort som möjligt är mitt råd, hon har förmodligen jätteont!

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Cireea
2015-09-01 22:35
#2

Jag skulle kontakta veterinären omgående!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Vixxen
2015-09-01 22:43
#3

Säger som de andra: Till veterinär!

[Howres]
2015-09-02 08:05
#4

Vi var där igår, dem sa bara att vi skulle låta henne vara i buren och idag åka till fågelkliniken (Dem hade stängt igår) Vi har fått en tid hos Fågelkliniken klockan 15, dem hade inte tid innan det.

Hon gick en runda i buren innan, hon använde tassen lite och när jag rörde vid den så gjorde hon inget, den hänger fortfarande men hon verkar kunna röra på den iaf❤️

[Howres]
2015-09-02 18:02
#5

så, hemma från fågelkliniken. Dem kunde inte se ifall det var brutet eller inte, hon har iaf fått lite smärtlindring och jag har flyttat henne till min mini duna utan saker som hon kan klättra upp på.

Eftersom hon är pigg och trots allt rör på sig tyckte veterinären att vi skulle ge henne en chans, blir hon inte bättre kommer vi att låta henne somna in, vill inte att hon ska lida😭❤️

AnnsofieW
2015-09-02 20:07
#6

Hoppas verkligen det blir bättre!

Annons:
[Howres]
2015-09-02 20:11
#7

#6 Hoppas jag med ❤️

[lillaamysaan]
2015-09-03 11:12
#8

Ring veterinären! Det är de första jag skulle gjort! Inte lägga iut och fråga om de på en sajt

[Blue_Lugia]
2015-09-03 12:03
#9

#8 Ts har redan varit hos vet.

[Howres]
2015-09-03 12:52
#10

#8 pappa ringde en veterinär samtidigt som jag skrev inlägget, dock så var den enda "bra" veterinären i närheten stängd. Så vi var hos en kanin/hund/katt veterinär där hon fick smärtstillande, dagen efter (igår) var vi ju hos Fågelkliniken.

Kamparkempe
2015-09-03 14:11
#11

Vad händer nu då?❤️

Sara1214
2015-09-03 14:40
#12

Min ena hane Zimba förlorade också sin ena fot. Han levde ett härligt 3 års liv hemma hos mig. Hoppas allting går bra. Min hamster fick kallas Stumpen en lång period när han kom till mig😃

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Dvärgvädur
2015-09-03 18:09
#13

Hoppas verkligen att hon klarar sig! ❤️

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Annons:
[Howres]
2015-09-03 21:58
#14

#11 Jag vet inte riktigt, vi har en tid hos veterinären nästa torsdag. Är hon bättre och tassen håller på att läka kommer hon att få stanna. Är hon sämre/lika dålig kommer vi att ta bort henne😭 Hon är ju trots allt 2 år och har förutom benet (Troligen) en tumör bakom kindpåsen. Vill inte att hon ska lida❤️

#12 Gud vad glad jag blir av att läsa det! Ger mig lite hopp! Hur gick det till när hamstern förlorade benet? opererade veterinären bort det? ❤️

#13 Hoppas jag med❤️

Sara1214
2015-09-04 14:12
#15

Han hamnade i bråk med sin bror (de bodde i samma Bur på en djuraffär). Såret var lite öppet när jag fick honom, men det läkte fin fint. Tassen ruttnade väll bort till slut antar jag :/ håller alla tummar och tassar att hon slipper lida och att allt går bra <3 :)

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

Alwyn
2015-09-06 20:29
#16

Jag har en del erfarenhet av gnagare med brutna ben och oftast läker de bra. Det som behövs är att de får burvila och smärtlindring under några veckor, du ska se att det går bra :) Jag är förvånad dock över att hon ska tillbaka till veterinären redan om en vecka… det hinner hon ju inte läka på. Jag hade en hamster för länge sedan som bröt benet rakt av. Hon läkte det själv men det blev ju en bula mitt på benet.

[Howres]
2015-09-06 21:56
#17

#16

Åh gud vad skönt att höra!  🙂 Hur såg din hamsters ben ut? (Om du kommer ihåg?) Prim´s ben/tass är inte svullet, men när hon går drar hon det efter sig 😭 När jag tar upp henne i handen kan hon röra benet lite, hon kan typ höja det.  jag tror att det är tassen som är bruten/stukad. Hon är fortfarande VÄLDIGT pigg, fick flytta henne från transportburen till en mini duna eftersom hon försökte klättra ur transportburen, haha❤️

Jag tror inte heller att tassen ska ha läkt efter en vecka, tror mest veterinären ville kolla så att benet läker, och att det inte blir värre. ❤️

Alwyn
2015-09-06 22:07
#18

Det ser ju olika ut beroende på var frakturen sitter. Släpar hon benet efter sig låter det ju som att skadan sitter väldigt högt, kanske låret? Man såg var frakturen på min hamster satt och att benet var av, benet låg lixom lite omlott så det va en bula där. Lft henne inte så mycket och se till att hon inte kan klättra alls. Fick hon recept på Metacam? Det är antiinflammatoriskt och smärtstillande, kan behövas när de är så skadade ju.

[Howres]
2015-09-07 11:16
#19

#18 Veterinären trodde också att frakturen satt lite högre upp i benet, men jag tycker att det verkar vara tassen som hon har ont i, men jag är ju ingen veterinär så vet ju inte säker. 

jag har tagit bort alla klättermöjligheter, men hon ha ett stort kartonghus i buren (Hon kan inte klättra upp på det) och vattenskål samt mat.

Veterinären sa att jag kunde ta upp henne, att det bara var bra att hon fick känna lite närhet och kärlek❤️ Hon älskar människor så tror hon hade blivit ledsen om jag bara låter henne sitta i buren 😭 Men jag kan ju iofs klappa henne när hon är i buren.

Japp hon får metacam. Har du några andra tips? Typ någon mat som gör att skelettet läker fortare? Har läst att mat med mycket kalcium är bra?

Alwyn
2015-09-07 18:04
#20

Ja är du försiktig så för all del, visst kan hon va lite i famnen :-) Jag tror bara du ska se till att hon har en bra och varierad kost. Vad äter hon nu? Jag skulle se till att ge någon extra insekt och variera tillskottet med olika grönsaker. Lite torkade Rönnbär är aldrig fel, helt rätt tid nu att plocka.

Annons:
[Howres]
2015-09-07 18:49
#21

Hon äter Bunny dvärghamster dröm just nu  http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/hamsterfoder/bunny/343203 ), den innehåller mjölmaskar :) 

Ska gå ut och plocka rönnbär imorgon🙂 Tack så jättemycket för att du tar dig tid och hjälper mig! ❤️

Hells Angel
2015-09-07 20:49
#22

#20 Kan hamstrar äta råa rönnbär?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Alwyn
2015-09-07 22:20
#23

#20 ja fast inte för många åt gången för då kan de få förgiftningssymptom. Det var därför jag nämnde att hon skulle torka dem. Max fem råa bär per dag skulle jag ge, torkade går bra att ge fler.

Hells Angel
2015-09-08 08:39
#24

#23 Hur torkar man dem? I ugnen på svag värma elr?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Alwyn
2015-09-08 09:46
#25

Antingen i solen, vid elementet eller upphängda i luften, det tar några veckor då. Annars i ugnen på max 50 grader i några timmar. Torka mycket om ni gör det i ugnen, så har ni hela vintern ;-)

The Idizen
2015-09-11 09:36
#26

Hej! Hoppas att det har blivit bättre. 

Min förra dvärgis skadade också benet genom att fastna i en leksak.

Så fort jag såg det fick jag panik för det var blod över hela hennes tass eftersom att hon också försökte bita sig loss. 

Vi gav henne också en chans att läka och det gick jätte bra. :) 

Bara att se till att tvätta såret så att det inte kommer in bakterier. 

Efter ca en vecka eller så var hon helt okej, och lite senare fick hon börja springa i sitt Hjul igen. 

Hennes tass stannade kvar dock och läkte jätte fint. <3

Kramar <3

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

[Howres]
2015-09-19 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#27

Idag har Prim fått somna in <3

Hon blev inte bättre så det var antingen att hon fick gå på medicin och bo i en transportbur resten av sitt liv eller att hon fick somna in.

Jag älskar dig min prinsessa och önskar att jag hade kunnat göra mer för dig ❤️😢

Annons:
Cireea
2015-09-19 14:37
#28

#27 Jag beklagar verkligen! 😕Vila i frid lilla vän!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Alwyn
2015-09-19 19:27
#29

Beklagar verkligen att hon inte blev bättre. Kanske satt frakturen för högt upp. 

R.I.P lilla vän! ❤️

annakarin_li
2015-09-19 22:22
#30

Beklagar verkligen! Sov gott sötaste pälsboll!

[Howres]
2015-09-19 22:34
#31

#28 #29 #30

Tack alla ❤️❤️😢

hansterspyro
2015-09-20 17:04
#32

Synd att hon inte blev bättre beklagar sorgen 😭.

R.I.P Prim🌺

MVH Karl, Lucy, Polly, Austin, Texas och MarsSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGlad

Min hemsida GladSkrattarGladSkrattarGladSkrattarGladSkrattar

www.spyrohamsters.weebly.com

[lillaamysaan]
2015-09-20 17:32
#33

Vet hur det känns! 

R.I.P  Prim🌺

Vila I Frid Vackra Lilla❤️

Odette
2015-09-26 09:33
#34

Näee.. men varför.. hon skulle ju ha läkt 😢

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: