Annons:
Etiketthamster
Läst 844 ggr
KMJPAH
2015-08-15 12:24

Köpa hamster, frågor!

Hej! Jag och min sambo funderar på att köpa hamster, vi har sedan tidigare två möss och två gerbiler men är nu sugna på att testa på något nytt. Nu har vi en hel del frågor angående hamstrar och vill be er om hjälp.

  • Luktar dom?

  • Är de mestadels nattdjur?

  • Lätta att få handtama?

  • Guldhamster eller dvärghamster?

  • Blanda egen mat eller köpa färdigblandad?

  • Lever de ensamma eller i grupp?

  • Bör vi tänka på något speciellt innan vi skaffar hamster?

Mvh, Andrea och Hannes

Annons:
[Ingunn_1969]
2015-08-15 12:30
#1

Luktar dom? Mycket litet om man håller rent i buren

Är de mestadels nattdjur? Ja

Lätta att få handtama? Ja

Guldhamster eller dvärghamster?  Det beror på vad man är ute efter

Blanda egen mat eller köpa färdigblandad? Blanda egen

Lever de ensamma eller i grupp? Guldar ensamma, dvärgar minst två tillsammans

Bör vi tänka på något speciellt innan vi skaffar hamster? Läs på. Svenska Hamsterföreningens hemsida är bra, många uppfädare har bra info på sina hemsidor.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

KMJPAH
2015-08-15 12:34
#2

Tack för svar Ingunn! Vet du om det finns någon sammanfattning någonstans på uppfödare? Vi bor i Borås ifall du kanske har några tipps däromkring. 

Vad är finns det för för- och nackdelar med guldhamster vs dvärghamster? 

Med vänliga hälsningar.

Cireea
2015-08-15 12:40
#3
  • Luktar dom?

Svar: Honor kan lukta starkt vid brunst, alltså då var fjärde dag. Men det inte alla honor som luktar mycket heller. Jag har en del som luktar mycket och andra som inte luktar alls. 

Håller man buren ren och fräsch så känner man ingen kisslukt osv heller.  

  • Är de mestadels nattdjur?

Svar: Ja, mina vaknar på kvällen och håller låda hela natten. En del kan vara vaken under dagen också en stund. 

  • Lätta att få handtama?

Svar: Det beror på individen och var du köpt hamstern. Köper du hamster hos en uppfödare är hamstrarna oftast vana vid händer och att bli upplockade så då går hela processen snabbare. Dock skulle jag säga att det beror på hamstern i sig, vissa är handtama direkt medan andra behöver lite mer jobb.

  • Guldhamster eller dvärghamster?

Svar: Det är en smaksak. Jag säger dock guldhamster då jag anser att dom är lite mer att "ta i" så att säga. Dvärgarna är så pytte att jag tycker dom är svåra att hantera ordentligt. Jag tycker också att guldhamstrar är lugnare, inte lika sprättiga. 

  • Blanda egen mat eller köpa färdigblandad?

Svar: Jag blandar eget. Dock köper jag en blandning som grund och sedan tillsätter jag det som jag själv tycker behövs.

  • Lever de ensamma eller i grupp?

Svar: Guldhamstrar bor ensamma medan dvärgar ska bo minst två och två. 

  • Bör vi tänka på något speciellt innan vi skaffar hamster?

Svar: Jag tycker att ni verkligen ska hitta en uppfödare i närheten som kan hjälpa er med alla funderingar och frågor. Sedan tycker jag att ni ska fundera lite över vad ni söker hos just er hamster. För mig som är uppfödare tycker jag det känns bäst när köparen vet vad dom söker. Hona? Hane? Långhår? Korthår? Färg? Något annat speciellt som är viktigt med just din hamster?  Ska den vara lugn? Eller vill du ha en som har lite mer spring i benen? 

Ha god koll på vad hamstern behöver så du inte köper en hög gallerbur då det inte är vad en hamster bör ha eftersom dom är marklevande djur som dessutom har dålig syn. Hamstervadd och saltsten är också två saker som inte alls hör hemma i hamsterns hem. Så det är lite sånt som jag tycker att man bör veta innan man ska skaffa en hamster. 

Sedan tycker jag att ni borde läsa på om viruset papova, det är något som jag alltid brukar vilja att mina köper läst på om då det är så pass allvarligt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Ingunn_1969]
2015-08-15 12:56
#4

#2

http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078

http://www.dvarghamster.se/registrerade

Frågan gällande guldhamster eller dvärghamster är ju som att fråga om man ska äta spagetti eller soppa till middag. Eller om man ska katt eller hund. Eller om man ska måla huset rött eller grönt.

Alla har olika åsikter och de som har guldar kommer svara guld, de som hardvärgar kommer svara dvärg. Det är därför man ska läsa på om de olika arterna och bilda sig en egen uppfattning.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
2015-08-15 13:02
#5

Jag vill bara säga att det inte enbart finns registrerade uppfödare. Vi är oerhört många oreggade som har minst lika fina uppfödningar som de reggade. Dock är vi dom som ofta blir bortglömda, tyvärr.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Ingunn_1969]
2015-08-16 10:49
#6

#5 Att jag länkade till hamsterförningarnas sidor över registrerade uppfödare handlar inte om att jag vill missgynna de som inte är registrerade. Problemet med att tipsa om de uppfödare som inte är registrerade är att det inte finns någon lista att hänvisa till. Det handlar alltså inte om att ni är bortglömda.

Naturligtvis finns det många uppfödare som är jättebra men som av olika anledningar inte är reggade, problemet är bara att enkelt hitta till de.

Med vänlig hälsning ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Annons:
Cireea
2015-08-16 17:40
#7

#6 Och jag syftade inte på att DU gjort något fel heller.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Ingunn_1969]
2015-08-16 18:20
#8

#7 Jag kände mig inte träffad på något sätt av det du skrev utan ville bara  tala om att det är svårt att tipsa om oreggade uppfödare eftersom det inte finns någon hemsida eller lista att länka till.  Det handlar alltså inte om att oreggade uppfödare blir bortglömda, som du skrev. Utan det handlar om det rent praktiska. På vilket sätt kan jag tipsa  potentiella hamsterköpare om att de oreggade finns och enkelt länka till en sida där de kan få kontakt? Det finns ju listor på några av hamstersidorna här på iFokus men de är inte uppdaterade på flera år tyvärr. I övrigt vet jag faktisk inte hur jag ska gå tillväga för att tipsa.

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

Cireea
2015-08-16 18:25
#9

Som jag sa, det handlade inte om vad du sa över huvudtaget. Jag sa heller inte att det ska finnas några listor, vilket det gör som är uppdaterade där vi är några oreggade som står med. 

Det handlar om att rent generellt säger folk "Leta en reggad uppfödare" - nej det behöver man inte alls göra. Vi oreggade hamnar i skymundan då folk allt för ofta tipsar om att man ska "leta en reggad uppfödare" för att få en fin hamster. Nej, sök upp en BRA uppfödare.

Sen spelar det ingen roll om uppfödaren är reggad eller inte. 

Jag syftade inte på din lista what so ever utan jag ville bara upplysa TS om att vi är många oreggade som är otroligt duktiga. Sen får du tolka det hur du vill men jag menade inte att ni MÅSTE tipsa om speciella listor utan bara upplysa folk om att det finns många fler uppfödare än de reggade. 

I rest my case.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

KMJPAH
2015-08-16 22:14
#10

#9 Absolut förstår jag vad du menar med att det finns många bra oreggade uppfödare, men vart ska jag kunna hitta och få tag i en oreggad uppfödare?  :)

Cireea
2015-08-16 22:28
#11

#10 Flera finns här på Hamster iFokus, Dvärghamster iFokus och Guldhamster iFokus, annars är det bra att skriva på Facebookgruppen "Hamstrar och gerbiler" , där finns en hel del också. Det gäller att hålla ögonen öppna och leta annonser eller inlägg där man visar upp kullar, berättar om avelsplaner osv. Sånt som påvisar att man föder upp, då kan du ju bara ta kontakt och se om det är något för dig! 😉

Jag vet flera här uppe i Norrland som är oreggade, dock bor du neröver så jag gissar på att du vill få tag på en oreggad neröver om du nu skulle leta en sån? Det finns flera och jag skulle säga att du snabbt får napp om du skriver inne på Hamstrar och Gerbiler inne på Facebook och frågar om en uppfödare i närheten av dig, alternativt att du frågar om det här inne på iFokus. Om du annars vill veta av de uppfödare jag vet här uppe så skicka PM så kan jag mer än gärna hjälpa dig.

Ett annat sätt är att helt enkelt googla runt, på så sätt hittar man många uppfödare och deras hemsidor (man får dock se till så dom fortfarande är aktiva uppfödare). Vissa bättre än andra. En del reggade och en del oreggade. 🙂Man får helt enkelt skapa sig en egen uppfattning när man möter en uppfödare. Känns det legit? Känns det som att uppfödaren har koll och att djuren därifrån är bra?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: