Annons:
Etiketthybrider
Läst 3223 ggr
dvärghamstern04
8/13/15, 10:00 AM

min hamster bits

min hamster bits när jag ska ta upp honom ur buren och i bland så gör han det när jag stoppar ner fingret eller något  men sen tycker han det är kul när jag väl har flyttat honom till sängen eller lekhagen vad ska jag göra har tvättat händerna och har testat rufsa runt lite i hans spån med händerna vad ska jag göra tacksam för svar😕

Annons:
dvärghamstern04
8/13/15, 10:00 AM
#1

men han nafsar bara han låser inte fast sig

Dvärgvädur
8/13/15, 12:10 PM
#2

Om han är från djuraffär är det inte konstigt, oönskade beteenden förekommer ofta hos grossistavlade djur. Hur länge har du haft honom?

Om det är i buren han håller på kan han vara rädd om sitt revir och det är därför, eller för att du har tvättat händerna med en tvål som doftar ganska starkt.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

dvärghamstern04
8/13/15, 2:21 PM
#3

jag har haft honom i typ en månad och han är från djuraffär ja japp det är i buren han bits men så fort jag lyfter honom är det inga problem

Dvärgvädur
8/13/15, 3:43 PM
#4

Då vill han  antagligen försvara sitt revir, finns tyvärr inte mycket att göra åt sådant. 😕

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

annlen68
8/13/15, 4:58 PM
#5

# 2  Behöver inte alls förekomma oönskade beteenden bara för att de kommer från djuraffär. Försvarar inte grossistfabriker; men tycker hamstrar från djuraffär fått oförtjänt dåligt rykte. Har själv haft en från djuraffär och det var världens snällaste.

#0  Han nafsar/smakar alltså?  För bita - då tänker jag att det börjar blöda :)  Men i vilket läge är han när du tar upp honom? Har han nyss vaknat kanske? och inte hunnit göra sina "morgon"bestyr? :)

dvärghamstern04
8/13/15, 6:14 PM
#6

aa typ han sover ju på dagen så jag atntar det och biter nafsar jag får inga sår men det gör ont tycker också alla snackar skit om djuraffärs hamstrar

Annons:
Dvärgvädur
8/13/15, 6:58 PM
#7

#5 Nejdå, det var inte så jag menade. Jag har två dvärgar från djuraffär, grossistuppfödda, men världens goaste 😉

#6 Hybrider kan bli precis lika mysiga som vilken uppfödarhamster som helst! Om du syftar på tråden där du pratar om att para din hamster, ingen snackade skit om grossistavlade hamstrar där. Vi bad dig bara att avstå från att para din hamster (som antagligen är från grossist).

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Ellys
8/13/15, 7:14 PM
#8

Det är inte hamstern i sig det snackas skit om, snarare dem som fött upp den (vilket dem förtjänar) det är inte hamsterns fel utan grossisternas. Kan inte hålla med om att hamstrar från affär har ett oförtjänat rykte. Det är så mycket mer än bara temperamentet som spelar roll, t ex om hamstern har en större risk att få vissa sjukdomar som t ex tumörer osv.

annlen68
8/13/15, 7:26 PM
#9

#6  Ah så du väcker honom alltså dagtid? Har jag förstått rätt? :)  I så fall kan jag nog säkert säga att problemet ligger där. Man ska inte väcka en hamster dagtid :)

dvärghamstern04
8/14/15, 12:36 AM
#10

ok

[candy_suki]
8/14/15, 10:16 AM
#11

Min hamster bits också i buren men inte utanför (ibland bits han pappa men det är för att han lukta mat) Förr när jag tog up matskålen från buren kom han springande och hoppade på min finger och bet så att jag blödde. Men han ville bara försvara hans hus. Nu gör han det sällan, men jag måste ändå akta sig XD man vet aldrig när han bits igen i buren. Jag ta ut honom med en mugg :) ta in honom med händerna. Tvättar alltid muggen efter :) (Är ingen expert men så gör jag)

annlen68
8/14/15, 10:57 AM
#12

#11  Jag är inte heller någon expert; men det låter inte som ett normalt hamsterbeteende att rusa fram och bita ägaren i fingret för att man tar upp matskålen!  Då är hamstern snarare rädd  - de brukar inte försvara sina hus!

Cireea
8/14/15, 2:13 PM
#13

Om hamstern bits så finns det ett underlag för det beteendet, är den rädd? Eller markerar den reviret? Eller har den ont någonstans? En hamster bits liksom inte bara för att den tycker det är roligt, det fungerar inte så utan det finns en orsak till beteendet. Ofta är det just rädsla, osäkerhet, smärta eller att hamstern markerar reviret som är orsaken till att de bits.

Nafsar en hamster kan det bero på att man kanske har hållit i något som hamstern tycker luktar gott, därför nafsar den för att "smaka" på det man har på fingrarna. Det kan man förebygga genom att tvätta händerna innan man börjar pyssla om hamstern. 👍

Och precis som #8 säger så är det inte hamstrarna i sig man ogillar utan det är verksamheten bakom hamstrarna, nu pratar vi alltså om grossisthamstrar. Köper man en grossisthamster från en djuraffär så har man valt att stödja massavel av hamstrar, man avlar alltså kopiöst mycket med inavel och annat skit som sjukdomar, oönskat beteende osv enbart för att tjäna pengar. Det finns ingen som helst ursäkt för att stödja något så fruktansvärt som grossister. "Jag ville rädda hamstern" - klassisk anledning till att köpa en hamster från djuraffär men tyvärr är det helt fel att tänka på det sättet. Oavsett varför man köper hamstern så bidrar man till att fler hamstrar kommer till djuraffären och det gynnar ingen annan än grossisten. Det enda sättet man kan få ett slut på massaveln är att alla bojkottar hamstrar från djuraffär. Till slut tar djuraffärerna inte in hamstrar längre då de inte blir sålda. Oavsett om hamstrarna är "egenuppfödda" i djurbutiken.. för tror man på fullaste allvar att personalen på djuraffären köpt dyra hamstrar för 200 - 300 kr styck med stamtavla för att avla på och sedan sälja för ett betydligt lägre pris så är man en smula naiv.  Hur ska man sedan komma vidare i aveln? Man måste då köpa in en hona eller hane till det egenuppfödda djuret och sedan en till hamster till nästa generation osv osv. Det fungerar inte för djuraffärer att använda djur med stamtavlor i avel då de inte tjänar några pengar på det. Med andra ord så använder de istället grossistdjur för avel då dom är mycket billigare och lättare att köpa in. 

Hamstrarna bakom affärens egenuppfödda hamstrar är i 9 av 10 fall…grossistdjur. Tyvärr men så är verkligheten och jag kan faktiskt inte se någon som helst anledning att köpa ett djur från djuraffär. Visst, en hamster från djuraffär kan vara hur snäll som helst men det handlar inte om hur snäll den är. Det handlar om det som ligger bakom hamstern. Aveln, det är det vi pratar om. Massproduktionen av hamstrar som kan bära på allt möjligt. Vore ni lika glada om ni genom köpet av hamster får in papova? Eller om hamstern dör när den är 3 månader på grund av inaveln och defekterna som uppstått med den? Grossister skiter fullständigt i vad dom avlar på, deras mål är massuppfödning för att tjäna pengar. 

Värt att nämna är såklart att en handfull med djuraffärer faktiskt enbart tar in hamstrar från seriösa uppfödare och det är såklart bättre. Dock skulle jag hellre se att man inte tog in djur över huvudtaget i en djuraffär då djur inte ska säljas i en affär på det sättet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
annlen68
8/14/15, 2:53 PM
#14

Många djuraffärer har, bl a "vår", har slutat ta in från grossist. De föder upp själva och tar även in från en lokal uppfödare. Jag tycker inte man behöver bojkotta hamstrar från djuraffär, men man kan bojkotta att köpa en hamster som kommer från grossist.

Cireea
8/14/15, 3:01 PM
#15

Det får du tycka men jag anser att djur inte hör hemma i butik oavsett då djuren inte alls får den uppmärksamhet och kärlek dom ska ha.  Sen att tre butiker av tusen har bra personal som ger djuren uppmärksamhet ändrar inte det faktum att resterande djuraffärer har personal som inte hinner, vill eller orkar ta hand om djuren de har i butiken.  Djur hör inte hemma i en affär. 

Men nu är det här lite för mycket OT för den här tråden.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellys
8/14/15, 6:06 PM
#16

Detta är till #0 och #11: har era hamstrar alltid bitits sedan ni fick dem?

[candy_suki]
8/15/15, 2:11 PM
#17

#12  Ja, kanske det. Men nu gör han inte det längre :) Det var bara i början han gjorde så. Antar att han inte är van vid mig eller rädd?

#16 Min bits bara i början men sedan nafsar han (inte alltid) efter att jag har hållit honom länge. Kanske har han gosat klart då?? 

Har en fråga själv. Ibland ser jag att min hamster  sticker ut sin huvud från huset från långt håll (känns som om han hör något intressant) men när jag kommer närmare till buren springer han direkt in som om han är rädd för mig. Men sen kommer han ut igen ?? Vad kan det betyda ??

Ellys
8/15/15, 3:57 PM
#18

#17 Hamstrar har en bra sidosyn (genom att ögonen sitter på huvudets sidor), men på kort avstånd ser inte hamstern lika bra som vi, därför kan dem bli rädda om man plötsligt eller tyst kommer in i deras synfält.

[candy_suki]
8/15/15, 8:34 PM
#19

#17 Aha! c: det kan också hända så när jag burens lock ''ramla'' ner. Antar att han är rädd? :)

Upp till toppen
Annons: