Annons:
Etikettcampbells
Läst 988 ggr
Instabeliebeer
8/12/15, 11:54 AM

Min campbell nafsar

Hej! Den 15/5 fick jag mina två svarta campbells flickor som en tidig födelsedagspresent. De borde tillsammans och jag lät blir och röra se i några dagar innan jag började lägga handen ner för och de kröp på min hand nästan direkt. Men tyvärr började de bråka och vill skulle sälja bort en men jag vill ju behålla de så vi köpte en ny Bur så nu bor ser i varsin Bur i snart 2 månader. Det som är problemet är att när jag ska lägga handen ner(tvättat) så börja en av mina nafsar och det gör jätte ont(hon har hållit på så från typ15/7-nu) så jag är jätte rädd och måste därför har handskar på mig från början sen kan jag jag tar av de försiktigt och det hjälper men ibland inte och då börjar hon nafsar. Den andra skulle jag ta upp några dagarna efter och hon började bitar mig och det blödde jätte mkt. Men efter ett tag slutade hon men är fortfarande rädd. Den andra som nafsades har nu slutat men ibland gör hon lite som hon vill så jag undra varför?

Annons:
Instabeliebeer
8/12/15, 12:02 PM
#1

Ingen hat tack

[Ingunn_1969]
8/12/15, 12:25 PM
#2

Vissa campbells kan ha en ganska stark försvarsinstinkt, de vill försvara sin revir, det vill säga buren, mot inkräktare. Det är ett naturligt beteende, även om uppfödarna naturligtvis försöker avla bort från det så mycket som möjligt (och vi har kommit långt, det är sällan man ser detta beteendet hos campbells numera), så är det trots allt en instinkt som finns hos djuret naturligt och som kan dyka upp, speciellt om hamstern upplever stress eller känner sig hotad.

Försök låta bli att ta hamstern med händerna i buren ett tag framöver. Använd något som hamstern kan kliva upp på istället, en liten plastburk till exempel, med låga kanter. Sen kan du låta hamstern gå från burken över till din hand och sen till lekhagen eller var du vill att den ska vara.  Man ska inte se det som ett misslyckande att man får använda andra metoder för att ta upp en hamster från buren än att ta den med händerna, några av mina campbells är så också trots att jag har stor vana att hantera hamstrar, och det är bara att acceptera att det kan vara så för vissa hamstrar, de är precis lika bra ändå. Genom att ta bort den jobbiga situationen för hamstern där den känner att den måste bitas (dvs när den blir tagen med händerna) så minskar stressen för djuren och du får efter en tid, när hamstern har lärt sig, istället en glad och trygg hamster som glatt hoppar upp i plastburken och längtar efter att matte ska ta med den  ut en stund på äventyr.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

[lillaamysaan]
8/12/15, 10:43 PM
#3

Fruktansvärt jobbigt nät dom bits eller nafsar!

Upp till toppen
Annons: