Annons:
Etikettrysk-vintervit
Läst 960 ggr
dvärghamstern04
2015-08-09 21:28

DVÄRGHAMSTER familj

hej jag har en dvärghamsterhane vintervit och är sugen på att skaffa en hona om en vecka och förhoppningsvis få småttingar ngn som har något tipps 😎

Annons:
ennycc
2015-08-09 21:34
#1

Har du läst på? Du låter inte särksilt seriös.

dvärghamstern04
2015-08-09 21:56
#2

läst på ja hela dagen

Besthamster
2015-08-09 22:19
#3

Jag tror inte att det räcker att läsa på en dag, att föda upp hamstrar är inte det lättaste, du måste tänka på konsekvenser och allt! Du borde läsa på mycket mer..

Tessan01
2015-08-09 23:02
#4

Du har en Hybrid hane (från djuraffär) som du tänker para med en hona efter en dags påläsning?!

Besthamster
2015-08-09 23:13
#5

Och om du nu har läst på så himla mycket, vad är det du då behöver tips till?!

dvärghamstern04
2015-08-09 23:38
#6

aa sen har jag ju läst om hamstrar i typ 2 v nu

Annons:
Tessan01
2015-08-09 23:46
#7

Alltså du läst om hamstrar i 2 veckor?

dvärghamstern04
2015-08-10 08:57
#8

vet ej varör låter ni så himla sura

dvärghamstern04
2015-08-10 08:59
#9

aa och det är ungefär 79 TIMMAR

LillyAmanda
2015-08-10 09:27
#10

Nu ska jag inte döma, men jag skulle inte rekommendera att ta kull när man är elva år (så som jag förstår i ditt namn). Alla seriösa uppfödare har läst på i flera ÅR! Läs på ännu mer! Och dessutom ska man ALDRIG avla på djur från djuraffär. Det kan komma oönskade beteenden och sjukdomar. (Jag är inte arg.)

**//Amanda

Tessan01
2015-08-10 10:32
#11

Att ta en hamsterkull är mycket ansvar. Alla (seriösa) uppfödare har flera flera ÅRS erfarenhet av hamstrar, och ännu läst speciellt om avel i flera år. Och oftast kommer djur från grossister. Vilka inte bryr sig om djuret, bara att få många djur på kortast tid. Därav så är hamstrarna (oftast) inte tama, har hälsoproblem och oönskade beteenden. Har du tillräckligt med pengar att åka till veterinär om något går fel vid födsel? Tillräckligt med burar om du inte får alla sålda? Tillräckligt med tillbehör? Tid? Det tar tid att få ungar tama, speciellt om föräldrarna inte är tama. Och ingen (seriös) köpare vill ha en otam hamster. Så snälla du, ha hamster i flera år, läs på, och spara pengar!

Dvärgvädur
2015-08-10 11:04
#12

Vi är inte arga, bara förvånade och oförstående då du tänker ta en kull på en hamster som antagligen är från djuraffär och avla utan större anledning. 

Vet du hur gamla hamstrarna är? Vet du hur det går till vid födsel? 

Jag tycker att du borde läsa på ännu, ännu mer och ta en kull om några år, om du har ett syfte med kullen och inte avlar "bara för att".

Man kan aldrig läsa på för mycket m hamstrar! 🙂

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

dvärghamstern04
2015-08-10 11:52
#13

han är snart ett år och varför ska man inta ha ungar när deras föreldrar kommer från djuraffär

Annons:
LillyAmanda
2015-08-10 12:09
#14

För att dom (oftast) är från grossister och eftersom det troligen är en Hybrid och det är campbell så är diabetes en stor risk. Dom kan ha defekter osv.

**//Amanda

dvärghamstern04
2015-08-10 12:17
#15

vintervit auguti eller hur det stavas

Tessan01
2015-08-10 12:37
#16

Din hamster är en Hybrid med färgen agouti. :P

Cireea
2015-08-10 13:36
#17

Jag tycker du , TS , låter fruktansvärt oansvarig. Jag tycker du borde låta dina föräldrar komma in och se den här tråden så dom själva förstår hur oansvarigt det skulle vara att avla på en Djuraffärshamster!

Att ta en kull är inget du bara gör på en handvändning. Det finns inget lätt med att skaffa en kull med hamstrar. Dom hur söta som helst, javisst. Men sedan då? Tänk om din hona dör vid förlossningen. Tänk om din hona behöver vård? Har du pengar? Det kan gå på många tusen innan du är färdig hos en veterinär, allra helst om det är under jourtid. 

Sen ska vi ta upp att du tänker avla på en Hybrid från djuraffär, det är något som jag absolut inte kan stödja på något sätt. Oavsett vad man har för avsikt med kullen. Om det så var en kunnig uppfödare som avlade på en Djuraffärshamster idag så skulle jag bli rent förbannad och besviken. Djur från affär som kommer från grossister är massavlade och ofta inavlade också. De kan ha vilka sjukdomar som helst bakom sig i i sin stam och för att inte tala om deras temperament, du har ingen som helst koll på hur tidigare hamstrar varit. 

Om du inte tar till dig av kunniga människor och även kunniga uppfödare som säger åt dig att inte avla när du har så pass lite kunskap om de djur du vill avla på så har jag faktiskt inget mer att säga till dig.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Anna O.
2015-08-10 13:54
#18

Tycker inte du är redo, att ha läst på en kort tag hjälper inte. Vad händer om något går fel? Vet du ens ansvaret i detta? Tycker du borde tänka efter en gång! Parade mina hamstrar när jag var liten, trodde allt skulle gå bra. En var från djuraffär och honan från uppfödare. Jag hade inte läst på mycket och det slutade med att dom bråkade, det gick inte att få loss dom eftersom de satt ihop och bet varandra. Vad ska du göra om det händer dina? Själv skäms jag när jag tänker på detta, jag var verkligen inte redo och jag var liten. Så jag ber dig Verkligen för ditt och hamstrarnas bästa att tänka efter. Kanske när du blir äldre och har läst på mer, kan ta ansvar etc.

dvärghamstern04
2015-08-10 16:23
#19

[HammyPaws]
2015-08-10 19:21
#20

Bara jag eller känns det inte som ett troll? 🤦‍♂️

Annons:
Ellys
2015-08-10 20:36
#21

Det är inte meningen att låta elak men varför kan du inte nöja dig med den hamstern du har och ta hand om honom? Vad är anledningen till att du vill ha en kull?

dvärghamstern04
2015-08-10 23:43
#22

många av mina kompisar har en dvärghamster och vill gärna ha en till lite billigt och sen skulle jag tycka det va kul

Ellys
2015-08-10 23:58
#23

Att ta en kull bara för att det är kul räcker tyvärr inte så långt.

Tessan01
2015-08-11 10:43
#24

#22 Att dina kompisar vill är INGEN orsak!

Dvärgvädur
2015-08-12 13:27
#25

Vet du om dina kompisar har tillåtelse att köpa då? tänk om du får en kull på tio hamstrar och det senare inte är någon som kan ta emot dem. Har du råd och plats med tio burar till?

Ta ingen kull för att det är roligt, att avla på hamstrar är en seriös sak som man inte bara gör för att det är kul att ha ungar. Man måste ha en större anledning än så.

                                                                   // Johanna

                                         Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Upp till toppen
Annons: