Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 923 ggr
EmmaLiberg
2015-07-29 13:58

Lösning till dunaburar

Något jag kämpat med i flera år är hur jag ska hålla hamstrarna borta ifrån hålet i dunaburar där vattenflaskan ska sitta.  Har provat att ha vattenflaskan där, ställa för olika leksaker, klistra fast plastskivor med superlim, vända på buren och så vidare. Resultatet blir trots alla försök (oftast) detta:

Har hamstern bestämt sig för att komma ut verkar det som att det inte finns något stopp. Väldigt envisa varelser. Jag tror att jag slängt 3-4 dunaburar på grund av detta problem. Trots de köper jag nya eftersom att jag föredrar dunaburarna framför gallerburar alla dagar i veckan. Men nu har jag äntligen kommit på en lösning som har funkat väldigt bra och jag tänkte dela med mig av den här på forumet. 

Lösningen består utan en välslipad träbit, en skruv och någon typ av blockering:

Viktigt när man bygger den är som sagt att slipa träbiten ordentligt så att hamstern inte får stickor. Skruva inte in skruven för långt in i träbiten så att den sticker ut på andra sidan. Jag är inte speciellt händig/pysslig men detta tog mig bara 10 minuter att göra och har hittills räddat 2 burar. 

Sedan placerar du träbiten som på bilden ovan!

Tadaaaaa! Sen är det klart, mina hamstrar har inte försökt gnaga på träbiten eller något liknande. Så detta har fungerat väldigt bra för min del 😃 Hoppas det kan hjälpa någon av er som har en envis hamster och slut på idéer.

Annons:
Mirre395
2015-07-29 14:02
#1

Tack för att du delar med dig! Jättebra tips!:)

[Kamillah]
2015-07-29 14:42
#2

De har uppdaterat dunaburarna som säljs och nu medföljer en liten plastbit man ska sätta ivägen där vid köp av dessa burar :)

annlen68
2015-07-29 16:26
#3

Har du inte vattenflaskan där TS?

EmmaLiberg
2015-07-29 18:27
#4

#1 Kul att någon uppskattar det 😃

#2 Men va? hur kan jag ha missat det? 😮 köpte senaste buren för 3 månader sen. Har du någon aning om ifall den biten går att köpa separat?

#3 Nepp, i vanliga fall så har jag det men om hamster börjar bita hål i buren så fungerar inte det. Då måste hålet för flaskan täckas igen på ett eller annat vis 😉

Upp till toppen
Annons: