Annons:
Etiketthamster
Läst 2547 ggr
[Milicious]
2015-07-27 10:04

Vilken sorts hamster för nybörjare?

Hejsan! Är lite nyfiken och undrar vilken hamster som lämpar sig bäst för någon som aldrig haft hamster? Jag har haft marsvin, råttor, möss, kanin mm men aldrig hamster. Föder upp kaniner och har hundar 😊 Är det bäst att börja med en vuxen som är tam och färdig för avel eller en unge som man kan forma själv? Jag är förtjust i långhårigt och gärna satin. Mvh Charlotte Fler frågor dyker säkert upp 😊

  • Redigerat 2021-05-29 15:31 av Herveaux
Annons:
annlen68
2015-07-27 11:04
#1

Som jag förstått det så är den normalfärgade guldhamstern den mest "robusta", och bra för nybörjare. Du ska köpa den som ung, mellan 6-8 veckor. Då är de lättast att få tama :)

Roonja
2015-07-27 12:16
#2

Guldhamster tror jag också är bäst för nybörjare, men det beror helt på vad man vill ha för hamster. Alla har olika personligheter! :) Jag säljer mina ungar efter 4 veckor. Ofta är de över 5 veckor, beroende på hur de har utvecklats. :)

EmmaLiberg
2015-07-28 14:43
#3

Jag skulle också rekommendera guldhamster, det var min förstaTummen upp

Guldhamstern är mer att "ta i". Hamstrar är så himla aktiva och sitter knappt still en sekund. Så det är nog en aning lättare att börja med en lite större. Sedan bor gulden själv också. Så om du aldrig haft hamster så kanske det är bättre att till en början skaffa en guld istället för dvärghamster som behöver bo minst två och två.

Meeeen de är så individuellt, jag har dvärg och guldhamster. Jag tycker inte att de ena är lättare än de andra. Båda är lika kulSkrattar Läs på massa så får du nog en känsla av vad som passar dig bäst!

Zaviie
2015-07-30 03:12
#4

Jag rekommenderar guldhamster helt klart, även till de minsta.
Men det är nog för att jag personligen inte har superbra erfarenhet av de olika dvärgarna, med undantag för kinesisk för det har jag inte träffat på irl.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Yohanna96
2015-07-31 20:01
#5

Vuxen och färdig för avel? är du ny med hamstra ska du absolut inte börja föda upp direkt.

[lillaamysaan]
2015-08-01 11:34
#6

Jag skulle tippa på guldhamster. Dom är ganska stora. Dvärghamster är väldigt små så det är nog lättare att börja med en guldis.

Annons:
[Milicious]
2015-08-03 18:35
#7

Färdig MED avel. Jag ska INTE föda upp hamstrar.

Roonja
2015-08-05 10:46
#8

#7 Det beror ju också på vad du vill ha. En unge får du ju ha från början. De kan vara lite livligare och man behöver lägga ner lite mer energi på de men kommer de från en bra uppfödare är de redan tama. :) En äldre hamster kan vara bra för en som är mindre van då den redan är lugn och snäll. :)

[Milicious]
2015-08-05 11:26
#9

8) Därav funderade jag på en vuxen som är klar i avel men mycket hanterad 😊

Anna O.
2015-08-05 14:15
#10

Guldhamster säger jag, det var min första hamster. :-)

Upp till toppen
Annons: