Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

00. GULDHAMSTER ALLMÄNT 01 --- Avel, Genetik, Uppfödning 02 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 03. CAMPBELLS ALLMÄNT 04 --- Avel, Genetik, Uppfödning 05 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 06. KINESISK ALLMÄNT 07 --- Avel, Genetik, Uppfödning 08 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 09. ROBOROVSKIS ALLMÄNT 10 --- Avel, Genetik, Uppfödning 11 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 12. RYSK VINTERVIT ALLMÄNT 13 --- Avel, Genetik, Uppfödning 14 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 15. HYBRIDER ALLMÄNT 16 --- Avel, Genetik, Uppfödning 17 --- Hälsa, Beteende, Kosthållning 18. HAMSTER ALLMÄNT 19 --- Burar och tillbehör 20 --- Bildtrådar 21 --- Utställningssnack - Träffar 22 --- MH & Veckotävlingar 23 --- Minneslunden 24 - Andra Djur 25 - Off Topic 26 - Frågor till värdar / Om sajten 27 - Säljes, köpes och erbjudes 28 - Nyfiken i en strut
28 - Nyfiken i en strut

Vilken sorts hamster för nybörjare?

2015-07-27 10:04 #0 av: [Milicious]

Hejsan!
Är lite nyfiken och undrar vilken hamster som lämpar sig bäst för någon som aldrig haft hamster?
Jag har haft marsvin, råttor, möss, kanin mm men aldrig hamster. Föder upp kaniner och har hundar 😊
Är det bäst att börja med en vuxen som är tam och färdig för avel eller en unge som man kan forma själv? Jag är förtjust i långhårigt och gärna satin.
Mvh Charlotte

Fler frågor dyker säkert upp 😊

Anmäl
2015-07-27 11:04 #1 av: annlen68

Som jag förstått det så är den normalfärgade guldhamstern den mest "robusta", och bra för nybörjare. Du ska köpa den som ung, mellan 6-8 veckor. Då är de lättast att få tama :)

Anmäl
2015-07-27 12:16 #2 av: Roonja

Guldhamster tror jag också är bäst för nybörjare, men det beror helt på vad man vill ha för hamster. Alla har olika personligheter! :) Jag säljer mina ungar efter 4 veckor. Ofta är de över 5 veckor, beroende på hur de har utvecklats. :) 

Anmäl
2015-07-28 14:43 #3 av: EmmaLiberg

Jag skulle också rekommendera guldhamster, det var min förstaTummen upp

Guldhamstern är mer att "ta i". Hamstrar är så himla aktiva och sitter knappt still en sekund. Så det är nog en aning lättare att börja med en lite större. Sedan bor gulden själv också. Så om du aldrig haft hamster så kanske det är bättre att till en början skaffa en guld istället för dvärghamster som behöver bo minst två och två.

Meeeen de är så individuellt, jag har dvärg och guldhamster. Jag tycker inte att de ena är lättare än de andra. Båda är lika kulSkrattar Läs på massa så får du nog en känsla av vad som passar dig bäst!   

Anmäl
2015-07-30 03:12 #4 av: Zaviie

Jag rekommenderar guldhamster helt klart, även till de minsta.
Men det är nog för att jag personligen inte har superbra erfarenhet av de olika dvärgarna, med undantag för kinesisk för det har jag inte träffat på irl.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Anmäl
2015-07-31 20:01 #5 av: Yohanna96

Vuxen och färdig för avel? är du ny med hamstra ska du absolut inte börja föda upp direkt. 

Anmäl
2015-08-01 11:34 #6 av: lillaamysaan

Jag skulle tippa på guldhamster. Dom är ganska stora. Dvärghamster är väldigt små så det är nog lättare att börja med en guldis.

Anmäl
2015-08-03 18:35 #7 av: [Milicious]

Färdig MED avel. Jag ska INTE föda upp hamstrar.

Anmäl
2015-08-05 10:46 #8 av: Roonja

#7 Det beror ju också på vad du vill ha. En unge får du ju ha från början. De kan vara lite livligare och man behöver lägga ner lite mer energi på de men kommer de från en bra uppfödare är de redan tama. :) En äldre hamster kan vara bra för en som är mindre van då den redan är lugn och snäll. :) 

Anmäl
2015-08-05 11:26 #9 av: [Milicious]

8) Därav funderade jag på en vuxen som är klar i avel men mycket hanterad 😊

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.