Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1068 ggr
Stoodyear
7/25/15, 3:42 PM

Stressig hamster?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra lite om hur man får dem att lugna ner sig, om det ens går dvs? Jag har en hamsterkille Belsebub som är född 17e december 14 och han är väldigt aktiv. På kvällarna är han "tokig" och rusar runt buren och försöker ta sig ut. Det spelar liksom ingen roll om jag försöker sysselsätta honom för han bryr sig inte om någonting, inte ens hans favoritmat. Jag har en minst sagt stor Bur med massor av gömställen och sysselsättning men när han är "igång" bryr han sig inte om något mer än att komma ur buren. Tycker det är så synd för det känns ju som han inte trivs :/ Jag låter inte alltid hjulet vara i buren, för har hört blandat om de måste ha Hjul eller ej, samt att de kan bli besatta av det. När han väl har hjulet så springer han som en galning i det. Han får vara ute varje dag i hela vardagsrummet och springa men det räcker liksom aldrig och det är nästan som att han blir värre efter han varit ute. Vilket inte alls känns roligt… Tips? Eller får man räkna med att de aldrig blir helt nöjda med att vara i buren?

Annons:
Choklad
7/25/15, 3:52 PM
#1

nämen så gullig liten hamster. 😃Kanske om du har en Bur till? Som han har tillgång till när han vill, som ett rum till ungefär. 

Han borde bli trött då han får springa i rummet. 🤔

Men han kanske vill ut och bara vara i rummet, så han känner sig instängd då han är i buren? Om du hade den öppen hela tiden, så att han kan återvända till sin Bur då han vill och sova där? Vill han aldrig krypa ner i sitt bo och sova? 

Vi hade en hamster och henne lät jag springa runt i min säng, jag ville inte släppa lös henne i huset eftersom vi hade 5 katter då. Och så kelade vi med henne och sedan var hon nöjd och sov i sitt bo. 

Hamstrar är helt underbara små djur, men jag har inte fler för jag blir så hemskt ledsen när de dör, de lever ju inte så länge.

U R us

Stoodyear
7/25/15, 4:23 PM
#2

Min pojkvän dödar mig om jag skaffar en Bur till… Den jag har nu är 160x40 så borde vara tillräckligt tycker jag..? Jag brukar ha honom ute på kvällarna i rummet men vågar inte lämna honom ute helt utan uppsikt, trots att rummet är "hamstersäkrat" så gott det går! Det är ju mest på natten som han är så aktiv, han sover ju gärna på dagen och då är han lugn och fin! Vill gärna ha mat och mysa men just på kvällen när han vaknar till så är det väldigt stressigt…

Stoodyear
7/25/15, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild på buren

Cireea
7/25/15, 6:46 PM
#4

Jag skulle sätta in hjulet och ha det där på heltid så länge han äter/sover/dricker och lever normalt. Tänk dig en hamster i det vilda, dom springer flera flera flera timmar om dagen. Mina kan dra igång och springa i sina Hjul cirka fyra timmar men dom lever utöver det som vanligt. Sedan brukar inte hamstrarna heller tokspringa i fyra timmar utan dom springer i typ 30 minuter och tar sedan en paus för att exempelvis tvätta pälsen, gräva lite i spånet, äta, drciak eller bara tugga på lite kartong för att göra annat innan dom kan sätta igång och springa lite till. 🙂

Testa ha hjulet i buren permanent för att din hamster ska få utlopp för extra energin och se hur det funkar. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Stoodyear
7/25/15, 6:57 PM
#5

Då ska jag sätta i det på heltid! Han äter och mår bra men jag upplever att han är ganska liten, inte direkt smal men ändå liten. Var ett tag orolig för att han skulle banta sig om han sprang i hjulen för mycket. Han väger ca 120 gram… Han får massor med varierad mat och jag har försökt mata med lite extra fet mat, som nötter och ost osv men märker ingen direkt effekt. Kanske bara är jag som är överdriver nojig haha😆

Cireea
7/25/15, 6:59 PM
#6

#5 Stirra dig inte blind på vikten, titta på kroppen istället! Ser hans kropp bra ut? Då behöver du inte oroa dig. 🙂Hamstrar är precis som vi människor, alla väger olika och har olika kroppstyper. En hamster kan väga 150g och se ganska normal ut medan en som väger 130g ser bastant ut, allt beror på kroppstypen! 👍

Så länge han får en bra och allsidig kost så skulle jag inte oroa mig, om han nu inte tappar väldigt mycket vikt på kort sikt. Då bör man se över hans kost och om det eventuellt finns några sjukdomar men annars så ska du inte oroa dig i onödan :)


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Choklad
7/28/15, 10:59 AM
#7

Rena lyxburen, jättefin! Är du själv stressad kan vara så att du tror att din hamster är det också?

Djur brukar må dåligt då de r stressade, de kan vara sjuka t ex. Men din verkar vara pigg och glad. Jag håller med om att alltid ha hjulet tillgängligt för hamstern. De kan bli stressade då de inte får röra på sig som de vill.

Vi  gav hasselnötter till vår hamster (bl a) men med försiktighet, de blir lätt överviktiga av det.

U R us

Stoodyear
7/30/15, 10:10 AM
#8

Han har lugnat sig sedan han fick ha hjulet hela tiden, nu springer han dessutom knappt i det längre utan mer korta stunder. Blev nog motsatt effekt av att inte ha i det hela tiden, dvs när han väl fick det sprang han som tusan(såklart). Ganska logiskt egentligen. Varför läser man att det inte är nödvändigt med Hjul, trots att avsaknaden uppenbart stressar enormt? Samt att de kan bli beroende/maniska av det?

Cireea
7/30/15, 2:49 PM
#9

#8 För en del hamstrar är inte hjulet nödvändigt. Av alla mina har endast fyra Hjul. Resten har inget som helst  behov av det utan det står bara i buren utan att det används och det är onödigt. 🙂

Jag skulle säga att yngre hamstrar behöver hjulet mer än äldre hamstrar. Det är de unga djuren som har mycket energi och det är då hjulet kan hjälpa till med att få bort överflödig energi, dock ska inte hjulet ersätta tiden utanför buren såklart. Mina yngre har nästan alltid ett Hjul i buren och de äldre är oftast utan då dom struntar i hjulet.  Jag har märkt en enorm skillnad och de yngre djuren får utlopp för all den där extra energin, vilket gör dom väldigt nöjd med livet. 

Det finns risk att en del hamstrar blir sådär maniska av hjulet, men det är nog ganska sällan det händer. Jag har då inte stött på någon som haft en hamster som blivit manisk av hjulet och om det nu skulle dyka upp några enstaka som har det, ja då är det kanske fyra hamstrar av flera hundra. Vilket då är en ganska låg siffra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
7/30/15, 3:31 PM
#10

#9  Brukar du vänta tills dina hamstrar är 5 månader innan du sätter in hjulet? 

Som du säger har yngre hamstrar mycket energi, synd då att man inte kan använda hjulet om man ska gå efter rekommendationerna…

Cireea
7/30/15, 3:45 PM
#11

#10 Nepp. Jag sätter in hjulet när jag känner att dom är redo och i behov av det. Jag tycker inte rekommendationen är rätt och därför följer jag den inte. Rekommendationen är ju som sagt också just det, en rekommendation. Inte en lag 😉 En ung hamster skadas inte av att ha ett Hjul, så länge hjulet är i rätt storlek så dom springer med ryggen rak. 

Så länge en hamster är rak i ryggen ser jag inget problem med att använda hjulet redan i ung ålder. Är ryggen rak är det ju ungefär som om hamstern sprang omkring på golvet, i soffan eller på någon annan yta där ryggen är rak.. 😛

Hjulet kan vara av stor vikt för en ung hamster som har mycket mer energi än en hamster som är vuxen. Sen kan vissa hamstrar aldrig behöva Hjul medan vissa vill ha det näsan hela livet, men det är som sagt väldigt individuellt. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: